Los bericht bekijken
Oud 29 March 2019, 14:02   #11
anoniem26138
Guest

Standaard

"Not applicable for automotive".
Ik denk: voldoet niet aan de vereiste standaard om toegepast te worden in de auto industrie. Dit i.v.m. schokbestendigheid of andere eisen om de veiligheid te garanderen.

"Ik heb op het internet gelezen dat je ook oude soldeerharstin van voor 2008 moet gebruiken als de oude lekkende elco's met 60% lood en 40% tin waren vast gesoldeerd. Is dit juist? Want je vindt niet gemakkelijk soldeertin meer van voor 2008."
De 60/40 die je al hebt is het type soldeertin wat toen gebruikt werd, vanaf de vroege jaren van de vorige eeuw.
Bij Conrad kon ik het zo snel niet vinden, maar wanneer je op (b.v.) 'Velleman loodhoudend soldeertin' zoekt vind je genoeg leveranciers.
B.v.: https://www.allekabels.nl/solderen/1...CABEgKNfPD_BwE

"Op het moederbord kun je het plus teken zien staan, maar op de oude versleten elco's staat geen plus en min aangeduid."
Op de nieuwe elco's staat het aangegeven, maar let op, op elco's staat in (zover ik weet) alle gevallen de 'min' aangegeven, dus let op wat er op je moederbord staat. Ook op jouw oude elco's staat het (zie foto), maar dat is heel vaak wat moeilijk te interpreteren als een min, omdat je verwacht dat de plus wordt aangegeven

Dikte soldeertin had ik al beantwoord, 0,5-1mm.

"Waarom duidt Conrad de hoogte of lengte niet aan?"
Daar heb je een punt... twee zelfs.
Ten eerste, Conrad vergeet wel vaker info, maar levert altijd een datasheet waarin je zelf kan spitten.
Ten tweede, en die is belangrijker: de 10V uitvoering is 25mm hoog, de 6,3V uitvoering is 20mm hoog. Dat betekent dat dit type helemaal niet kleiner is, en dezelfde afmetingen als je origineel uit 2001 heeft.
Dat valt flink tegen, en als je de ruimt niet hebt, dan moet je wel voor die 6,3V gaan
Hier een deel van de datasheet van de link die ik eerder gaf, met de twee kandidaten (6,3 en 10V) in highlight:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Panasonic_1500uF_10V_10x25mm.jpg‎ (164,3 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg Min_op_oude_elco.jpg‎ (150,0 KB, 6x gelezen)
  Met citaat antwoorden