Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 May 2016, 10:52   #1
anoniem15124
Guest

Standaard taakbeheer - schijfgebruik

Mijn Acer laptop (van origine Vista, nu na upgrade vanaf W7 draaiend op W10) laat bij taakbeheer regelmatig een percentage van tegen of zelfs 100% zien in taakbeheer, processen, schijf.

Heb een screendump bijgevoegd; als ik zie wat daar aan MB/s staat, lijkt mij (bijna) 100% erg veel.

Iemand daar een verklaring voor?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Knipsel_processor.JPG‎ (50,9 KB, 15x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2016, 11:23   #2
anoniem27570
Guest

Standaard

Op die schijf eerst klikken, pijltje naar beneden, komt dan bovenaan te staan wat het gebruikt en ook links het progje wat het gebruik veroorzaakt.

Lijkt mij een update?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2016, 14:02   #3
anoniem15124
Guest

Standaard

Als ik je goed begrijp. Is gesorteerd op gebruik/verbruik. Hoogste is dan 0,2. Vandaar ook mijn vraag/verbazing.
Er draaide inderdaad (minimaal) 1 update: windows.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2016, 22:21   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Inderdaad wel een rare... opgeteld een paar MB/s, en dat zou 96% schijfgebruik zijn.

Ik heb niet echt een idee, maar vond een vuil draadje met heel wat verschillende oplossingen. 'Vuil' omdat er een aantal reacties tussen zitten die het echte probleem niet helemaal begrijpen, en met hun 'gewone' hoge schijfgebruik posten.

http://www.eightforums.com/performan...isk-usage.html

De allerlaatste reactie zette mij aan het denken, althans, ik zou vanwege de impact daar eerst even op checken: de S.M.A.R.T. gegevens van je schijf uitlezen, met b.v. Speedfan, of zoals daar genoemd 'Hard Disk Sentinel'. Zijn gezondheid dus enigszins bekijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2016, 11:39   #5
anoniem27570
Guest

Standaard

Tis de windows store service die het hoge verbruik veroorzaakt.
http://zerjioang.xyz/blog/what-is-ws...windows-store/
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2016, 12:17   #6
anoniem15124
Guest

Standaard

Precies Erik. Dat vind ik ook zo raar. Zal harde schijf eens controleren.

Dank voor de link Lange Pier. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er volgens taakbeheer vrij weinig gebruik wordt gemaakt van harde schijf, gezien aantal MB, maar dat er toch zo'n hoog percentage wordt gegeven. De reden daarvoor heb ik ook nog niet zien staan in het artikel.

Overigens werd het percentage na verloop van tijd wel lager. Grappige (?) was dat toen taakbeheer meer MB liet zien.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2016, 15:40   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Overigens werd het percentage na verloop van tijd wel lager. Grappige (?) was dat toen taakbeheer meer MB liet zien.
Misschien een bug waardoor die een inverse waarde weergeeft ?

Nog wel wat lotgenoten gevonden, met wat links naar anderen.
Deze (een extreem geval zo te lezen) heeft een nieuwe harddisk gekregen, maar ik zou nog net niet aannemen dat dat bij jou ook zal helpen, er zijn er nogal wat met allerlei oplossingen:

http://superuser.com/questions/64986...disk-usage-100

Ik zou zeker ook goed luisteren naar welk fysiek geluid de schijf maakt tijdens zulke perioden.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 4 May 2016 om 16:08
  Met citaat antwoorden
Oud 7 May 2016, 18:14   #8
anoniem15124
Guest

Standaard

Heb een deel van het artikel (TS) gelezen, maar dat herken ik niet.
Na een tijdje daalt het % en blijft het 'normaal'.Kan dan werken. uiteraard zijn er uitschieters als je de harde schijf actief benaderd.

Zal voor de zekerheid eens een scan uitvoeren.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2016, 12:42   #9
anoniem15124
Guest

Standaard

update:
Harde schijf gecontroleerd met HDtune en Speedfan.
Zou in orde zijn.
Zelf ook nog wat gezocht.
O.a. http://answers.microsoft.com/nl-nl/w...b01ecba?auth=1 gevonden.
Dominique D. antwoordde op juni 18, 2014 o.a. met:
Citaat:
Indien het taakbeheer continue 100% schijfgebruik aangeeft, dan betekent dit dat een van de processen die op de achtergrond actief is de harde schijf benaderd. 100% schijfgebruik hoeft echter niet een probleem te zijn. Het geef enkel aan dat een programma continue bezig is met de harde schijf. Uiteindelijk is het aantal MB per seconde bepalend voor de hoeveelheid vertraging.

Als er dus een proces bezig is aan 100 KB per seconde te schrijven/lezen en dit continue doet, dan zal je 100% schijfgebruik zien. Als je harde schijf 70MB per seconde haalt, dan is er nog voldoende reserve over om andere processen in Windows te gebruiken.
Het is een verklaring waarom, zelfs bij ogenschijnlijk lage snelheid de harde schijf wel voor 100% in gebruik kan zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2016, 13:22   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Met dit idee nog een andere invalshoek:
Windows kan moeilijk weten wat 100% schijfgebruik is, het moet dan controller- en schijfeigenschappen etc. er bij gaan betrekken.

Het is op deze manier wel een vrij onbruikbaar getal.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 10 May 2016 om 13:33
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten