Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Linux/en andere

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 May 2015, 05:37   #1
PoppeSchuitema

PoppeSchuitema's schermafbeelding

Standaard Linux naast Windows

Goedendag daar ben ik weer met een probleem.
Als ik eerst Windows 8.1 met Bing op mijn HD zet en daarna Linux Mint 17.1 er naast wil zetten ziet de Linux installatie de Windows niet en geeft aan dat de HD helemaal leeg is. Als ik dan de Linux op het achterste gedeelte van de HD zet, is toch de Windows verdwenen
Als ik eerst Linux er op zet kan ik daarnaast geen Windows zetten want hij wil hem daar niet installeren omdat de partitie met Gparted ingedeeld is.
Toch wil ik graag deze beide naast elkaar hebben hoe kan ik dat het beste doen? Is er een mogelijkheid om eerst de HD te partioneren en daarna beide te installeren?
Ik heb al met een speciaal programma de HD gepartioneerd in 4 partities, ik heb al met de Windows instal gepartioneerd ik heb al met Gparted gepartioneerd het veranderd er niet van ik krijg ze dus domweg niet naast elkaar. Ik ben ook met de UEFI aan t stoeien geweest en heb die omgeschakeld naar legacy, ik heb de snelle opstart uitgeschakeld enz allemaal volgens instructie's van Computertip ( daar staan van die mooie stapvoorstap instructies)

Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya
PoppeSchuitema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2015, 06:40   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Als je de hd nu eerst als NTFS formateert. Dan W8.1 erop en daarna Linux? Misschien dat dat lukt?

Niek
Oud 19 May 2015, 15:58   #3
Satneef

Satneef's schermafbeelding

Standaard

Niet alle ruimte partitioneren en formatteren bij de installatie van windows,alleen de ruimte die je denkt te gebruiken.
De linuxpartitie pas aanmaken bij het installeren van Mint.
Of probeer openSuse eens,deze ondersteund uefi-boot.
Oud 20 May 2015, 13:52   #4
Aladin

Aladin's schermafbeelding

Standaard

Vind het wel vreemd dat Rebecca die windows partitie niet ziet.
Kan best dat er wat corrupt is op de dvd. Een iso altijd op langzame snelheid branden.
Aladin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2015, 22:36   #5
PoppeSchuitema

Standaard

Yes ik heb het voor elkaar, een legale W 8.1, geactiveerd en wel, een Linux Mint 17.1, een dual boot en alles werkend.

Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya
Oud 20 May 2015, 22:55   #6
Niekie30

Standaard

Dat is heel mooi!!!
Als je nu ook nog wilt vertellen hoe je het hebt opgelost is dat ook fijn voor andere meelezers.

Niek
Oud 21 May 2015, 06:36   #7
PoppeSchuitema

Standaard

* Ik heb met DBan de hele schijf overschreven dus feitelijk alles maar dan ook echt alles op de schijf onleesbaar gemaakt
* Een, via een Tweakersforumlid, verkregen download van een W 8.1 met Bing geinstalleerd na 100GB gepartioneerd te hebben middels de W install-tool
* Met G-Parted de rest van de schijf gepartioneerd en geformatteerd
* Linux Mint 17.1 geinstalleerd middels een iso op een usb-stick op de 3de partitie
Toen was de installatie niet dual boot, waarom?..... vraag het mij niet
* aan de hand van deze site alle aanpassingen aan de LM17.1 gedaan incl. de grub opnieuw installeren en vanaf toen was het dus een dual boot.
* daarna alle drivers voor W8.1 opgehaald op de site van Lenovo en geinstalleerd
* Verder beide aan mijn eigen wensen aangepast

Laatst gewijzigd door PoppeSchuitema : 21 May 2015 om 12:32
Oud 21 May 2015, 09:34   #8
Niekie30

Standaard

Heel netjes zo. Dank je wel. Leer ik ook weer wat van.

Niek
Oud 21 October 2015, 00:22   #9
Carfran
Guest

Standaard

Voor de mensen die een Linux distro naast Windows 8.1 of Windows 10 willen installeren als dual boot gaat men als volgt te werk, want met GParted partities aanmaken is hier helemaal niet nodig.
Schakel eerst UEFI BOOT uit als die er is. Bij Windows 7 is er geen UEFI BOOT.
Bij het installeren van Ubuntu, Linux Mint, OpenSuse, PCLinuxOS , Zorin OS of .....naast windows, krijg je bij de installatie het installatietype te zien.
Linux naast Windows
Linux vervangen door Windows
Iets anders
Als men kiest voor Linux naast Windows krijgt men de schijfindeler te zien, en met het schuivertje kun je de grootte van de partitie aanpassen die je wil gebruiken voor Linux
Als Linux volledig geïnstalleerd is, word de GRUB automatisch aangemaakt op de partitie of schijf waarop Linux werd geïnstalleerd .

Citaat:
Toen was de installatie niet dual boot, waarom?..... vraag het mij niet
Mij wel . Omdat je de schijfindeler niet gebruikt hebt bij de installatie van Linux.

En op die site staan die stap voor stap instructies zeer helder en begrijpbaar uitgelegd met de nodige afbeeldingen.

Laatst gewijzigd door Carfran : 21 October 2015 om 00:33
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2015, 00:49   #10
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
begrijpbaar uitgelegd
Hahaha, sorry, normaal zal ik nooit iets over iets dergelijks zeggen, maar dit is wel grappig omdat je zo'n fout ook nog in het vet schrijft. Begrijpbaar is namelijk een niet bestaand woord. Het juiste woord is "begrijpelijk"!

Maar goed, voor de rest klopt het wel, tenzij Grub een kuur krijgt, komt ook wel eens voor.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten