Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 mei 2012, 22:17   #1
jessinha

Standaard windows vista pc start niet meer op

Hoi vraagje. Ik heb een pc met windows vista, die de laatste tijd geregeld vastliep. Van de week liep hij ineens helemaal vast en nu start hij dus niet meer op.

Ik heb 2 recovery disks geprobeerd te starten. In eerste instantie werd de disk herkend, maar
daarna kreeg ik deze melding.
Een zwart scherm : Windows Boot Manager

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix this problem :

1 Insert your windows installation disk of restart your computer
2 Choose your language settings and click next
3 Click repair your computer

If you do not have the disc contact your system administrator ...

File windows\system32\winload.exe

status : 0xc000000f

The selected entry could not the loaded because the application is missing or corrupt.

Enig idee of ik Windows nog aan de praat kan krijgen ?

Waar zit de fout ? Ik heb dus geen originele windows vista cd meegekregen toen ik de pc kocht, want volgens de verkoper zat alles geinstalleerd en werden deze niet meer geleverd bij de nieuwe pcs.
En alles kon via de pc hersteld worden.

Ik heb dus alleen de herstel dvds. Heb natuurlijk wel een geldige windows vista.

Ik kan dus nu niet meer in windows komen. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag. Bedankt
jessinha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 00:09   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ja van iemand een Vista dvd lenen.
In het bios instellen dat je vanaf dvd wilt opstarten en de dvd plaatsen.
Kies je taal en toetsenbord indeling en kies in het volgende menu voor Computer herstellen.
Mocht je geheel opnieuw moeten installeren dan je eigen serial invoeren van de sticker op de kast.
Let er wel op, dat je dan wel al je data kwijt bent op de partitie waarop je Vista installeert.

Niek
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 16:30   #3
jessinha

Standaard

Hoi, Maar klopt het dan dus dat de herstelsoftware wat erop stond dus beschadigd is?
Dat is het probleem dan neem ik aan ?
Ik ben volgens mij sowieso al mijn gegevens al kwijt. Heb hem bij een winkel liggen, maar die vraagt meer dan 100 euro voor het herinstalleren en ik vind dat een beetje onzin om zoveel te betalen als ik het zelf ook kan. De software van een nieuwe windows vista is trouwens niet geblokkeerd want heb zoiets gelezen laatst? Bedankt voor de reactie.
Oud 21 mei 2012, 17:13   #4
Niekie30

Standaard

Nou dat ligt eraan hoe je het precies gedaan hebt. Je kon niet meer opstarten, althans je kreeg een foutmelding.
1) welke foutmelding kreeg je?
Daarna plaatste je de eerste recovery dvd.
2) heb je toen eerst in het bios ingesteld dat de computer van dvd moest opstarten?
Als je niet weet hoe dat moet, laat het even weten.

Niek
Oud 22 mei 2012, 00:43   #5
jessinha

Standaard

Ik kreeg een blauw scherm. Vervolgens reageerde hij ineens niet meer en kreeg ik windows niet gestart. Heb toen de recovery DVD erin gedaan, maar kreeg toen de ene na de andere foutmelding. Welke precies weet ik niet meer. Het was een hele waslijst. Ik heb wel een foto van het scherm gemaakt, een gedeelte waar oa. iets bijstond van error while applying the wim fileC:\windows en dat een system32 adtschema. De rest heb ik niet erbij staan.Last error 1392 Bestand of map is beschadigd en onleesbaar

Er staat ook Setting hardlink failed error 183
Weet niet of je er iets aan hebt ? Want het was een groot kladblok bestand die ik niet kon printen helaas.

vervolgens de recovery dvd erin gedaan en toen kreeg ik die bovenstaande melding in mijn startpost.
Ik heb ingesteld dat ik van de dvd moest starten.

Ik heb de pc momenteel niet hier. Twijfel nog of ik hem moet laten repareren tegen die hoge kosten of dat ik het zelf ga proberen. Al twijfel ik dus of me dat gaat lukken, want ik heb niet super veel verstand hiervan.
Oud 22 mei 2012, 01:03   #6
Niekie30

Standaard

Ik vermoed, gezien de meldingen dat je harde schijf het heeft opgegeven.
Maar dat weet je pas zeker, als je hem kan testen.
Als je nog in veilige modus kunt opstarten (F8 drukken, vlak voordat Windows zou moeten starten) kan je kiezen voor de opdracht prompt en daar het commando geven:
chkdsk /r
De harde schijf wordt gecontroleerd en zo mogelijk weer (tijdelijk) bruikbaar gemaakt.

Niek
Oud 22 mei 2012, 18:29   #7
jessinha

Unhappy

Hoi Niek
Ik denk niet dat de harde schijf het probleem is, want ik heb erna een ander soort besturingssoftware erop kunnen zetten. Weet de naam even zo niet van dat programma, maar dat werkte wel. Was geen windows.
En die gaf aan dat ik iets van 600 Gb ruimte overhad van de 640.

Ik heb een vermoeden dat er in die windowssoftware een probleem zit, die op die schijf staat waarmee ik dat herstel zou moeten kunnen doen. Zou dat niet kunnen?
Ik kan niet in Windows of een herstel of veilige modus. Alleen de bios kon ik wel in.
Ik vermoed dat ik mijn vorige versie de fout is begonnen tijdens het herstellen en dat ik al mijn gegevens verwijderd heb en vervolgens de foutmelding dat windows op de c schijf beschadigd was.

Ik heb geen idee of het duidelijk is wat ik nu allemaal schrijf. Ik heb er te weinig verstand van
Oud 22 mei 2012, 19:03   #8
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jessinha Bekijk bericht
Hoi Niek
Ik denk niet dat de harde schijf het probleem is, want ....
Beter even die tip van Niek uitvoeren, dat kost ongeveer een uurtje.
Dus bij boot tijdens / na de eerste BIOS schermen 1x per seconde snel op F8 drukken om in het opstartmenu te komen, kiezen voor de prompt, en chkdsk /r invoeren en op Enter drukken.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 23:14   #9
Niekie30

Standaard

Hoi Jessinha.
Het blijft altijd een beetje gokken waardoor het probleem veroorzaakt wordt.
Windows gebruikt naar mijn weten in principe een vast deel op de harde schijf. Het kan wel overweg met een aantal beschadigde clusters, maar niet te veel.
Het kan goed zijn, dat een groot deel van de harde schijf nog intact is, of zelfs de hele schijf nog goed is.
Een ander besturing systeem zal mogelijk een geheel ander deel van de harde schijf gebruiken.
Kan het ubuntu zijn wat je erop hebt gezet? En is dat wel geinstalleerd, of heb je dat vanaf de cd/dvd gedraaid.
Overigens als er nu toch iets opstaat, waarmee de pc weer een beetje bruikbaar is, probeer je data te redden.
En als je denkt dat de oorzaak bij de gebruikte dvd ligt: Leen even een dvd van Vista van een kennis en probeer daarmee Vista weer te installeren.

En de Windows software op de harde schijf? Als je vanaf een dvd installeert, gebruikt hij de harde schijf alleen maar om daar vanaf te installeren.
Wat je misschien bedoelt is dat je vanaf de recovery partitie op de harde schijf probeert Windows te installeren, maar dan is he openings post een beetje verwarrend.
Citaat:
Ik heb 2 recovery disks geprobeerd te starten. In eerste instantie werd de disk herkend, maar
daarna kreeg ik deze melding.
Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 22 mei 2012 om 23:18
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten