Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 januari 2012, 17:41   #1
thonen

Standaard externe harde schijf niet te lezen

Hallo, ik heb een harde externe schijf van Samsung, 2 TB. Daar heb ik de nodige data naar weggeschreven omdat mijn computer dringend aan herinstallatie en opwaardering toe was.
Helaas is mijn computer voortijdig gecrashed. Dat ik alles op mijn gewone harde schijf kwijt was is niet het ergste. Na herinstallatie, vervanging moederbord, geheugenuitbreiding ed, bleek dat de externe schijf wel gezien wordt door schijfbeheer en bij apparaatbeheer. Maar de partitie is weg en de schijf kan niet gelezen worden. (Na een tijdelijke heinstallatie met de oude hardware was dit al niet mogelijk)Een partitie toekennen kan waarschijnlijk wel, maar dan moet er geformatteerd worden en ben ik alles kwijt. Het gaat om ruim 1 TB gegevens. Degene die de computer geherinstalleerd heeft, weet geen oplossing. Ik ben een leek. Ik schrijf dus alleen maar op wat ik gehoord/begrepen heb. Weet iemand een oplossing om de data te kunnen benaderen? Een programma om toch een partitie toe te kennen? Of misschien meteen een computerbedrijf inschakelen? Als iemand een oplossing weet, heel graag.Alvast hartelijk dank voor evt. reacties, Groeten Lydia
thonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 23:55   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Je kunt proberen of je met bijvoorbeeld recuva http://www.piriform.com/recuva de bestanden terug kunt halen.
Installeer het programma op je pc.
Zorg dat je voldoende schijfruimte vrij hebt op een andere harde schijf om gevonden data weg te schrijven.
Er zijn overigens ook professionle recover programma's van Easeus bijvoorbeeld.
Belangrijk is, dat je zo weinig mogelijk met de schijf doet.
Dus alleen proberen te lezen met recover programma's.
Als je in de buurt van Westland woont ben ik bereid je te helpen.

Niek
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 13:34   #3
thonen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Je kunt proberen of je met bijvoorbeeld recuva http://www.piriform.com/recuva de bestanden terug kunt halen.
Installeer het programma op je pc.
Zorg dat je voldoende schijfruimte vrij hebt op een andere harde schijf om gevonden data weg te schrijven.
Er zijn overigens ook professionle recover programma's van Easeus bijvoorbeeld.
Belangrijk is, dat je zo weinig mogelijk met de schijf doet.
Dus alleen proberen te lezen met recover programma's.
Als je in de buurt van Westland woont ben ik bereid je te helpen.

Niek
Hallo Niek, hartelijk dank voor het aanbod, erg aardig van je, maar ik woon in de buurt van Nijmegen. Ik heb op mijn vast schijf niet genoeg ruimte, dus ik zal een andere externe schijf kopen. Met de huidige schijf heb ik niets gedaan, ik weet dat ik dan data overschrijf.
Ik ga het proberen met de programma's die je aanbeveelt. Ik laat weten of het gelukt is, groetjes Lydia
thonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 16:39   #4
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Oke perfect. We horen het graag hier.
Hou er rekening mee, dat je nieuwe harde schijf ongeveer 2 TB groot zal moeten zijn.
Dat is moeilijk inschatten, maar recover programma's vinden vaak ook heel veel reeds weggegooide bestanden terug. (Dus meer dan 1 TB)
De recover programma's werken bijna allemaal hetzelfde. Eerst doen ze een zoekactie op de schijf en presenteren een lijst met mappen en bestanden die mogelijk terug te halen zijn. Daarna geef je de locatie op waar je de bestanden wilt neerzetten en gaat het programma echt recoveren.
Zelf gebruik ik vaak het professionele Easeus data recovery.
Maar ook met "Recover my files" wat je o.a. daar kunt downloaden heb ik soms goede resultaten. (op het groene vierkant klikken en niet op andere links op die pagina. Ik weet alleen niet zeker of die laatste ook gratis is.

Niek
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten