Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 June 2011, 16:32   #1
anoniem51593
Guest

Standaard Windows 7-Bestanden zijn niet meer zichtbaar

Goede middag,

Misschien is dit al vaker behandelt, maar ik kon niets vergelijkbaars vinden.

Als ik via verkenner een bestand (foto, MP3, etc.) bewerk (bijv. roteren links/rechts of naam wijzigen), verdwijnt deze visueel uit de map.

Bij de eigenschappen van de map wordt echter nog steeds het aantal MB weergegeven alsof het bestand er nog staat. Ik heb een map gekopieerd naar een memory stick en als ik deze in een ander computer steek en de map open komen er eveneens 3 (ipv 4) bestanden te voorschijn, maar in de eigenschappen staat er dan ook het aantal MB van 4 bestanden.

Via zoeken worden de bestanden niet weergegeven en als ik het bestand wil vervangen (door een foto of MP3 onder dezelfde naam) geeft Windows aan dat dat niet kan, omdat er al een bestand met dezelfde naam in de map staat.

Gaarne wat hulp, al onze babyfoto's staan op de computer en ik durf ze niet meer aan te raken uit angst dat ze verdwijnen.

Groeten,
Aschwin
  Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2011, 16:56   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Klik eens met rechts op de map waarin de bestanden staan en kies "Eigenschappen". Kijk of er een vinkje staat bij "Verborgen" en haal dat weg. Alleen verklaart dat nog niet, waarom het bestand verdwijnt na een bewerking.
Bekijk je ze gewoon via de verkenner van Windows of een speciaal foto (bewerkings) programma?
Ik kan nl helemaal niets vinden over dit verschijnsel, alleen dat PS7 dit soms zou kunnen vertonen. Een nieuwe installatie van PS7 loste het daar op.

Eigenlijk denk ik aan de mogelijkheid vaneen aantal andere oorzaken.
Enige tijd geleden maakte ik kennis met een virus, wat alle gebruikers bestanden op "Verborgen" zette. Scan daarom de pc eens in veilige modus met netwerk ondersteuning, met een online virusscanner (Bitdefender bijvoorbeeld)

Doe ook een schijfcontrole van de betreffende harddisk.
Maak voor alles eerst een backup van de bestanden, op een extern medium.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2011, 17:22   #3
anoniem51593
Guest

Standaard

Hoi Niek,

Bedankt voor je snelle reactie.

Alles wat ik doe (roteren, naam wijzigen) doe ik in de verkenner met behulp van de rechter muis knop.
In de bijlage vind je een map waar dus 4 foto's in horen te staan (zie eigenschappen) maar die er niet zichtbaar zijn.

Ik heb al sinds de aanschaf van deze laptop de originele McAfee virusscanner erop (en verlengd) dus dan kan het toch eigenlijk geen virus zijn?

Aschwin
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Lege mappen.jpg‎ (32,1 KB, 13x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2011, 17:40   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik kan niet lezen hoe veel ruimte ze in beslag nemen, maar dat zou rond de 10MB moeten/kunnen zijn, met een gemiddelde normale camera. Als het rond die hoeveelheid is, zouden ze er nog moeten zijn. Nu nog zichtbaar maken.
Ik neem aan dat de foto's gewoon in je map "Afbeeldingen"staan?

Klik eens rechts in de map en kies "vernieuwen". Worden ze dan soms wel zichtbaar?
En virusscanners zijn zonder meer nuttig, maar het blijft altijd de gebruiker die beslist en klikt. Ik heb regelmatig goed beveiligde pc's met een beestje erop. (Vaak hebben de kids er dan wat vaker achter gezeten)
Anders zou ik het ook niet weten.
Backup maken, scannen en schijfcontrole.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2011, 17:53   #5
anoniem51593
Guest

Standaard

Hoi Niek,

Er bleef niet veel van de printscreen over, zie ik nu ook.

De map staat inderdaad onder afbeeldingen en volgens eigenschappen zitten er in de map 4 bestanden van totaal 6,21 MB.

Bij Bibliotheken heb ik trouwens alleen nog maar de iconen van Documenten, Muziek en Video´s. Afbeeldingen moet ik via de menustructuur selecteren. Ook weer zoiets vreemds.

Ik zal eerst morgen bij mijn vader zijn externe schijf halen om de backup te maken en dan het scannen eens proberen.

In ieder geval alvast bedankt en misschien tref ik je morgen nog wel even.

Aschwin

PS Vernieuwen gaf geen reactie

Laatst gewijzigd door Heavy Dude : 3 June 2011 om 17:59 Reden: Antwoord vergeten
  Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2011, 23:52   #6
anoniem30293
Guest

Standaard

Ga in de verkenner eens naar het menu "Extra", kies daar voor "mapopties" en vervolgens het tabblad "Weergave".

Bijna onderin de lijst zie je nu de optie: "Verborgen bestanden en mappen", selecteer hier de optie "Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven".

Klik nu op OK, en zoek de map met de verdwenen bestanden weer op. Eventueel verversen. Als de bestanden inderdaad het attribuut verborgen hebben gekregen, dan moeten ze nu zichtbaar zijn.

Je kunt in plaats daarvan ook een terminal venster openen (doe dit met administrator rechten), en naar de bewuste map bladeren middels het CD commando. Eenmaal in de bewuste map aangekomen, geef je dan het volgende commando:

attrib -r -s -h -i *.*

Je kunt de laatste * ook vervangen door een extentie, waardoor dan alleen bestanden met die extentie bewerkt zullen worden.

Bij alle bestanden die in de betreffende map het attribuut hidden (= verborgen) hebben gekregen, wordt dit attribuut uitgeschakeld en worden ze zichtbaar...

Evt. met het commando: attrib *.* kun je kijken welke attributen er aan de bestanden zijn toegewezen. Dit kunnen er maar 5 zijn: R, A, S, H, of I.

R = Read Only (Alleen Lezen)
A = Archive (Archief)
S = System (Systeem)
H = Hidden (Verborgen)
I = Bestand zonder geïndexeerde inhoud

In principe moet alleen de A bij de kenmerken staan. Dit geeft overigens alleen maar aan dat dit bestand klaar is om gearchiveerd te worden (back-up). Een backup programma schakelt dit attribuut automatisch uit, en het wordt automatisch weer ingeschakeld wanneer het bestand gewijzigd wordt.

Succes...
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2011, 01:23   #7
anoniem51593
Guest

Standaard

@ Mr Nutty,

Bij je eerste voorstel kwam alles al weer te voorschijn. Helemaal super!
Ze staan wel doorschijnend/wazig (is daar nog iets aan te doen?) in de verkenner, maar ik kan ze in ieder geval weer vinden en selecteren.
Is er een reden waarom de bestanden verborgen worden, of zal dat altijd een mysterie blijven?

@ Niek,

Bedankt voor de tips. Ik kon vanavond al beginnen, want het schoot me ineens te binnen dat ik mijn I-pod ook voor de back-up kon gebruiken.
Ben wel lekker een avondje aan het rommelen geweest en heb weer een hoop geleerd over m'n laptoppie en Windows.
Alles wat je opgaf is gelukt,maar het gaf geen resultaat. Bij scannen in de veilige modus kwam er niks boven. Heb ook gelijk met schijfcontrole de C compleet laten controleren en repareren.
Ik denk dat het sowieso geen kwaad kan om je computer af en toe zo eens op te frissen.

Aschwin

Laatst gewijzigd door Heavy Dude : 4 June 2011 om 01:26 Reden: Deel vergeten
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2011, 01:46   #8
anoniem30973
Guest

Standaard

McAfee is helaas geen beste. Ondanks al je scans, doe toch nog maar een scan met een ge-update MBAM in de Veilige modus
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2011, 02:00   #9
anoniem42071
Guest

Standaard

Lees deze eens door: http://www.helpmij.nl/forum/showthre...ows-diagnostic
Gaat ook over een virus wat bestanden verborgen zet.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2011, 12:40   #10
anoniem51593
Guest

Standaard

Goede middag,

Ik dacht dat ik een nachtbraker was.

Ik heb gescand met Malwarebytes (normale modus, veilige modus en natuurlijk ook de back-up schijf) en daar werden 2 bedreigingen gevonden (zie bijlage)
Die ben ik al vast kwijt.

Toch worden de bestanden na het bewerken nog steeds automatisch op verborgen gezet.
Het is nu niet meer zo, dat als ik een afbeelding roteer, de complete map afbeeldingen op verborgen gaat en in het linkse menu verdwijnt.

Als je op bibliotheken klikt verschijnen Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video´s, maar afbeeldingen blijft doorzichtig en de status daarvan kun je in eigenschappen niet van verborgen af halen (die optie is er niet bij in dat scherm)

Kan het ook zijn dat het een (lokaal) foutje in WIndows is en dat dit segment gerepareerd moet worden?

Aschwin
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: txt mbam-log-2011-06-04 (11-21-44).txt‎ (1,4 KB, 9x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten