Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 januari 2011, 12:49   #1
pzb

Standaard 2e harde schijf Windows 7

Ik ga binnenkort een SSD installeren naast mijn bestaande harde schijf.
Ik heb begrepen dat ik het beste een verse installatie Windows 7 op de SSD doe en niet moet gaan klonen.
Waar ik mee zit is de installatie van windows 7 op de SSD in combinatie met de bestaande harde schijf waarop nu Windows 7 is geïnstalleerd. Gaat mijn pc niet moeilijk doen als ik een SSD heb met Windows 7 èn een harde schijf met windows 7? Moet ik eerst alleen de SSD installeren met Windows 7 en pas daarna de harde schijf en die formatteren? Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede stappenplan.
pzb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 13:30   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Op moment van herinstallatie koppel je de bestaande schijf even los, zodat alleen de SSD is aangesloten. De Windows-installatie ziet je 'oude' Windows dan niet, dus heb je daar ook geen last van.

Na de nieuwe installatie koppel je de oude schijf weer aan. Windows zal deze als nieuwe vaste schijf herkennen, maar zal niet zien dat daar nog een Windows-versie op staat. Eventueel kun je dan de oude schijf formatteren, of simpelweg de Windows- en programmamappen weggooien (van de oude schijf, uiteraard niet van de SSD).
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 13:40   #3
dutch-online
Guest

Standaard

vermoedelijk is afkoppelen niet nodig

gewoon met de W7 DVD [ dvd plaatsen en opnieuw starten ] , en dan kiezen waar de verse installatie op moet.

in het install menu kun je ook de oude W7 al verwijderen [ formatteren ]

Laatst gewijzigd door dutch-online : 16 januari 2011 om 13:47
  Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:12   #4
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ik zou wel even de SSD op de eerste Sata poort hangen en dan 7 installeren. Als dat helemaal klaar is, sluit je je oude schijf aan op de 2e sata poort en start opnieuw op.
Je wijzigt op de oude schijf de map Windows in Windows.old om vergissingen te voorkomen.
Daarna kopieer je uit de oude gebruikers omgeving de benodigde data en uit de root van de oude schijf eventueel nog data en je kan de oude schijf formatteren.

Niek
Oud 18 januari 2011, 07:13   #5
jvdstegen

Standaard

Als je een goed werkende windows 7 hebt kun je gerust klonen van een gewone harde schijf naar een SSD. Windows ziet dan nieuwe hardware, pakt automatisch de goede drivers, en alles werkt perfect. Wel bij een SSD prefetch en superfetch uitschakelen, deze werken op een SSD alleen maar vertragend en de SSD verslijt onnodig snel. Met de SSD start mijn PC in ca 50sec op! was eerst bijna 2 minuten!

In de BIOS kun je gewoon aangeven van welke schijf Windows moet booten. Het maakt totaal geen verschil op welke SATA aansluiting je een schijf hangt, de eerste of de laatste of er tussenin, het maakt totaal geen verschil, gewoon in de BIOS instellen.

Laatst gewijzigd door jvdstegen : 18 januari 2011 om 07:16
jvdstegen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 09:33   #6
jeffrey3k

Stuur een bericht via MSN naar jeffrey3k Stuur een bericht via Yahoo naar jeffrey3k Stuur een bericht via Skype™ naar jeffrey3k
Standaard

@jvdstegen: je hebt helmaal gelijk je hebt niet een speciafieke sata poort nodig om te booten vanaaf een slave of primary of secondary schijf.
Je kan gwn in bios zoals jvdstegen zei booten vanaf SSD:type disk .

Ik hoop dat deze comment ook een beetje helpt.

Het is wel handig om je data van je oude disk waarop 7 staat Backup te maken voor de ckerheid.

Doe ik ook als ik schone instal gaa doen op mijn pc's tis altijd handig gwn op externe of interne HDD,of op grote USB of als je niet zoveel files hebt kan je gwn een USB gebruiken van 8Gb ofozw of 16Gb maakt niet uit .

Gr Mij xD

Laatst gewijzigd door jeffrey3k : 18 januari 2011 om 09:35
jeffrey3k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 15:11   #7
Niekie30

Standaard

"Slave primary en secondairy:" zijn termen uit de lang achter ons liggende IDE tijd.
Sata werkt met genummerde oplopende poorten, volgens mij.

Oke stel: Je laat lekker de oude schijf hangen op poort 1. Je hangt er de ssd bij waarop intussen een kloon staat, op poort 2, en dan krijgt de pc geen stress?

De vraag stellers weten niet altijd wat de bios is, of hoe ze dat in moeten stellen, dus om problemen te voorkomen gaf ik het zo aan. Het leek mij in dit geval de gemakkelijkste manier.
En klonen prima. Bezwaar: je zet toch een al dan niet "vervuilde" Windows erop.
Maar laten we er geen ruzie om maken (Er leiden meer wegen naar Rome).

Niek
Oud 19 januari 2011, 14:55   #8
pzb

Standaard

Ok, het is mij nu wel helder:

- HDD loskoppelen
- SSD op de 1e poort
- Windows 7 installeren en checken of het goed werkt
- HDD op 2e poort en formatteren

Ik heb nog wel een vraag mbt installatie Windows 7. Bij de aangeschafte PC (HP Pavilion Elite HPE-420nl) zat geen installatie dvd dus dan heb ik een OEM licentie? Heb ik dan bij de installatie genoeg aan de Recovery dvd's die ik gemaakt heb en kan ik dan gewoon de key gebruiken die op een sticker staat?
pzb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2011, 15:15   #9
dutch-online
Guest

Standaard

Normaal moet dat lukken

En soms zit er wel een DVD bij een oem versie.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2011, 15:45   #10
Niekie30

Standaard

Als het goed is, zou dan moeten lukken. Je hoeft dan zelfs geen key in te geven (Wordt mee geinstalleerd).
Alleen sommige recover dvd's gaan zoeken naar een even grote harde schijf met dezelfde partities, of proberen die partities aan te maken, dus daar kan je even een probleem krijgen.
Als je dus de keuze krijgt op zelf te partitioneren dan grijp je die kans...

Niek

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten