Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 21 juli 2010, 11:22   #1
Kevin.L

Standaard Data redden van RAW schijf

Mijn pc begon sinds een goede maand terug weer eens zijn kuren van vroeger te vertonen, hetzelfde liedje dus.

Maar om een lang verhaal kort te maken, tijdens de haperingen van mijn 2e harde schijf (OS staat op 1e schijf) is de schijf blijkbaar beschadigd geraakt. Ik wou dus een schijfcontrole uitvoeren maar zelfs dat ging niet meer. In schijfbeheer ziet hij hem nu als RAW schijf. Of beter gezegd de eerste partitie ervan, de 2e partitie is blijkbaar niet beschadigd en die heb ik al kunnen back-uppen.

Op internet ben ik dit programma tegengekomen: Roadkills Raw Copy
Dat zou de data kunnen redden als ik het goed begrijp, ik heb het gebruikt en alles op de partitie gekopieerd naar een volledig lege externe harde schijf. Het kopieeren is op wat enkele errors na gelukt stond er. Maar op de externe harde schijf kom ik nu niet, want ik moet hem eerst formatteren staat er, wat ik niet gedaan heb.

Weten jullie hoe ik te werk moet gaan, of hebben jullie een beter programma ?

Alle hulp is welkom.
OS: Windows XP Media Center en Windows Vista Ultimate, Moederbord: ConRoeXFire-eSata2, Harde Schijven: 2x WDC 500 GB, Videokaart: NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 MB), Geluidskaart: Sound Blaster X-Fi Xtreme Game.
Kevin.L is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 11:34   #2
bipkip

Standaard

Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad: partitietabel kapot (en dus geen NTFS/FAT, maar RAW) en een aantal beschadigde sectoren. Daarvoor had ik het programma EASEUS Data Recovery gebruikt. Het duurde nogal lang, omdat dat programma steeds bij de beschadigde sectoren bleef hangen, maar uiteindelijk heb ik een zooi word/excel/powerpoint documenten kunnen terughalen.

Maar je zult er denk ik op voorbereid moeten zijn, dat je de volledige mapstructuur en veel originele namen van de herstelde files niet meer terugvindt.

Op de website kunt je een trial vinden, maar ik had natuurlijk een andere versie...
bipkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 11:44   #3
Hans60

Standaard

Heb vorige week nog (nagenoeg alle) foto's en bestanden van een onbenaderbare laptopharddisk kunnen redden met het programma >TestDisk<. Heb daarbij geen wijzigingen aan de drive toegebracht maar simpelweg de gewenste bestanden gecopiëerd naar een andere drive.
Oud 21 juli 2010, 12:10   #4
bipkip

Standaard

Ja, Testdisk werkt ook, en staat op de UltimateBootCD
Handig voor als je helemaal geen besturingssysteem hebt.
bipkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 11:01   #5
Kevin.L

Standaard

Heel erg bedankt voor de tip 'TestDisk' !!
De partitie die bij mij beschadigd was daar stonden al mijn TV opnamen in, een half jaar terug had ik daar een back-up van gemaakt, maar er was inmiddels al weer zo veel bij gekomen dat ik het zonde zou vinden dat ik dat allemaal kwijt was.

De eerste keer dat ik TestDisk draaide haalde hij 76 van de 87 opnamen terug, daarna probeerde ik het opnieuw en haalde hij alle bestanden terug, en ze doen het nog allemaal ook !

Inmiddels heb ik de partitie geformatteerd en de opname map terug geplaatst, nu werkt alles weer.
Zo zie ik maar weer, elke maand een back-up op een externe harde schijf zetten zou zo overbodig nog niet zijn ..
OS: Windows XP Media Center en Windows Vista Ultimate, Moederbord: ConRoeXFire-eSata2, Harde Schijven: 2x WDC 500 GB, Videokaart: NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 MB), Geluidskaart: Sound Blaster X-Fi Xtreme Game.
Kevin.L is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten