Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 april 2010, 20:47   #1
zohra

Standaard onbeveiligd netwerk

ik heb een draadloos netwerk thuis. Ik was bij mijn zoon met mijn laptop omdat hij wat op moest zoeken voor school. Zelf heeft hij geen internet maar ik zou met mijn laptop een onbeveiligd netwerk in de buurt op kunnen zoeken. Alleen ik weet niet hoe! Ik ben een pc-leek. Het gebeurd ook niet vaak dat ik mijn laptop meeneem op reis.
Is er iemand die me kan vertellen hoe het in z'n werk gaat? Het gaat niet om dagelijks gebruik maar om af en toe.
zohra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 20:48   #2
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

Pakt hij meestal vanzelf indien er een auto dhcp wordt gebruikt.

Topicstarters, er zullen hier maar weinig helderzienden aanwezig zijn dus geef je OS plus merk en type moederbord of merk PC op.
Lange Pier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 21:50   #3
tuin

tuin's schermafbeelding

Standaard

Bij Windows XP zie je dit icoontje.
Waneer je hier op dubbelklikt geeft het alle beschikbare netwerken weer.

Ik geloof dat pc's niet standaard meer met onbeveiligde netwerken verbinden en dit zou je dus handmatig moeten doen.

Wel wil ik je op het volgende attenderen:

Citaat:
Strafbaar als wederrechtelijk
Het gebruik maken van andermans draadloos netwerk is strafbaar wanneer daar geen toestemming voor is. Wie bijvoorbeeld het wachtwoord raadt van het netwerk van de buren, of via een kraakprogramma hier achter komt, begaat een strafbaar feit. Ook wanneer dit het standaardwachtwoord was dat de fabrikant in het access point had ingesteld.

Volgens de oude Wet Computercriminaliteit was het niet strafbaar om gebruik te maken van onbeveiligde netwerken. Door de wetswijziging per 1 september 2006 is dit veranderd. Nu is elke vorm van "wederrechtelijk binnendringen" op andermans netwerk strafbaar, ook als er geen beveiliging op dat netwerk zit.

De nuance daarbij is dat je wel moet weten (of had moeten weten) dat je niet op dat netwerk mocht zijn. Bij een netwerk met een SSID zoals "Prive verboden toegang" lijkt me dat vrij duidelijk. Een netwerk met "Open WIFI, kom binnen" mag je gewoon gebruiken. De vraag is dan wat je mag bij een netwerk met 'linksys' of 'default' als SSID. Deze naam zegt niets over wat de eigenaar wil dat gebeurt met zijn netwerk. Het zal dus wachten zijn op jurisprudentie om duidelijkheid te krijgen.
En let ook op, al je gegevens gaan door een onbekende zijn internet verbinding.
Dit zou hij dus ook 'af kunnen luisteren'
tuin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 23:33   #4
majosr

Standaard

Zoals Tuin al aangeeft heb je een juridisch probleem als je zomaar een netwerk ingaat, ook al is het onbeveiligd.
Wat misschien interessant is voor deze situaties is het netwerk van The Fon (www.thefon.com) dat bestaat uit vele mensen die een speciale router (thuis) hebben geplaatst met daarop twee netwerken. 1 Prive en 1 opengesteld voor andere geregistreerde deelnemers aan het netwerk. Op de website van deze club stond ook een kaart waarop je wereldwijd de plaatsing van deze routers kon zien. Zelf heb ik geen ervaring met dit systeem, misschien anderen die hier komen wel.
Aangezien je hiervoor moet investeren in de speciale router, kan je je zoon misschien beter laten werken/zoeken op een openbare plaats (In een intercity trein misschien binnenkort?)
Overigens blijken in de praktijk vele onbeveiligde netwerken niet echt open te staan. Na het verbinden en het opstarten van de browser krijg je dan een speciaal welkomscherm, waarop aangegeven is hoe je je kan aanmelden en kan betalen....
majosr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 22:06   #5
burgkop

burgkop's schermafbeelding

Standaard

Wat een onzin allemaal dat waarschuwen dat iets niet mag, dat weten wij onderhand wel, niet dan
Maar als iedereen zich hier aan zou houden blijven er niet veel "eerlijke" lui over denk ik.
Ook bij mij in de buurt zit een onbeveiligde computer, waar ik erg blij mee was toen mijn verbinding er weken heeft uitgelegen door een fout van de provider.
Uiteraard maak je daar geen 'mis' bruik van door zware dingen binnen te halen.
Je leent even een draadje.
Nou en?
Iedereen wordt ook gewaarschuwd om de boel te beveiligen, keer op keer.
Als ze het dan niet doen, tja wie is er dan fout?
Ik zou mij daar niet zo druk om maken, als het uiteraard maar tijdelijk is.
Soms bij een nieuwe setup gebruik ik dat open netwerk nog wel eens omdat dit gelijk werkt, mooi om updates binnen te halen en daarna eigen draadloos netwerk aan te sluiten, wat op een of andere manier moeilijker gaat.
Ik heb het dan niet over dagen, maar meer een uurtje of zo.

Ik ben blij dat dit zo even kan, en of het nu wel of niet mag zal mij een worst zijn.
Uiteraard doe ik verder geen gekke dingen via een ander.
Ieder wordt geacht de wet te kennen ....... Wie kent hem?? Ook zoiets.

Illegaal iets downloaden, wie doet het niet ? Met een lichtje te zoeken.
burgkop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 06:59   #6
Hans60

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
Iedereen wordt ook gewaarschuwd om de boel te beveiligen, keer op keer.
Als ze het dan niet doen, tja wie is er dan fout?
JIJ. Ook al staat er om de tuin van de buren geen hoog hek, dan nog mag je er niet in voetballen....

Citaat:
Soms bij een nieuwe setup gebruik ik dat open netwerk nog wel eens omdat dit gelijk werkt, mooi om updates binnen te halen en daarna eigen draadloos netwerk aan te sluiten, wat op een of andere manier moeilijker gaat.
Ik heb het dan niet over dagen, maar meer een uurtje of zo.
En dan zorg jij er uiteraard ook voor dat je tijdens het binnenhalen van die updates, toch al gauw een paar honderd MB, dat je maar een beperkt gedeelte van de bandbreedte in gebruik neemt...... Of zit de rechtmatige gebruiker van dit netwerk gewoon een paar uur tandenknarsend achter z'n pc/laptop omdat internet niet vooruit te branden is? Hoe dan ook: het is illegaal.

Laatst gewijzigd door Hans60 : 6 april 2010 om 07:03
Hans60 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 07:28   #7
dutch-online
Guest

Standaard

Illegaal iets downloaden

............................................

dat is wat anders dan gebruik maken van een internet lijn wie door een ander wordt betaald.

gewoon om het grof te zeggen aso gedrag.

en het kan je behoorlijk in de beurs raken ,als je betrapt wordt.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:23   #8
burgkop

burgkop's schermafbeelding

Standaard

Ieder moet maar denken wat hij wil, ik heb uiteraard altijd een eigen verbinding gehad. En wat een hek betreft, dat is nu de beveiliging van een systeem. Als het beveiligd is, staat er dus een "hek" omheen en kom ik er niet aan.
Wel eens geen verbinding gehad van een provider zoals ik? : Alice zegt bij aanmelding dat het 3 weken kan duren voor je verbinding hebt. Daar houd je dan allemaal rekening mee. Achteraf blijkt het een week of 6 te zijn geweest, dan ben je ook niet blij.
Alice geeft verder niet thuis en door dat geintje moest ik ook nog 100 euro extra betalen, mede omdat de vorige provider (Online/Orange) mijn opzegging ook niet goed heeft behandeld en verder ook niet thuis geeft wat die 100 euro betreft.
Tegenwoordig mag het geloof ik niet meer dat je zonder zit.
Hoeveel laptop of telefoongebruikers kijken "onderweg" niet of er ergens een verbinding open staat? Doet niemand natuurlijk, volgens sommigen hier, want dat mag niet
Ook niet om mail op te halen.
Kom nou, ha, ha

Wij gaan weer verder met het topic, zonder die flauwe kul dingen, dat schiet niet op.
burgkop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:30   #9
tuin

tuin's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het vermeld omdat niet velen weten dat het illegaal is.
Of er gebruik gemaakt wordt is volledig aan de persoon zelf.

Maar je mag toch iemand wel waarschuwen dat het tegen de wet in gaat en dat mogelijk de eigenaar van het netwerk al je verkeer kan zien?

Ik zou beide dingen wel willen weten als ik dit niet wist.
tuin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:31   #10
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ieder moet maar denken wat hij wil, ik heb uiteraard altijd een eigen verbinding gehad. En wat een hek betreft, dat is nu de beveiliging van een systeem. Als het beveiligd is, staat er dus een "hek" omheen en kom ik er niet aan.
Wel eens geen verbinding gehad van een provider zoals ik? : Alice zegt bij aanmelding dat het 3 weken kan duren voor je verbinding hebt. Daar houd je dan allemaal rekening mee. Achteraf blijkt het een week of 6 te zijn geweest, dan ben je ook niet blij.
Alice geeft verder niet thuis en door dat geintje moest ik ook nog 100 euro extra betalen, mede omdat de vorige provider (Online/Orange) mijn opzegging ook niet goed heeft behandeld en verder ook niet thuis geeft wat die 100 euro betreft.
Tegenwoordig mag het geloof ik niet meer dat je zonder zit.
Hoeveel laptop of telefoongebruikers kijken "onderweg" niet of er ergens een verbinding open staat? Doet niemand natuurlijk, volgens sommigen hier, want dat mag niet
Ook niet om mail op te halen.
Kom nou, ha, ha

Wij gaan weer verder met het topic, zonder die flauwe kul dingen, dat schiet niet op.
Als jij dus je auto niet afsluit, mag ik er in gaan slapen of rijden, of eeeh roken?
Aan de andere kant begrijp ik je best wel.
We van de vele posters, heeft hier alleen maar (en ook alleen maar) legale software op z'n pc? Alhoewel..... k'moet effe zoeken en nadenken...

Niek

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten