Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 9 maart 2010, 20:25   #1
Frankyboy64

Standaard Zwart opstartscherm

Hallo; ik heb met het volgende te maken. Bij het opstarten van mijn pc krijg ik steeds een zwart scherm. Dus ik zet de pc aan en krijg eerst heel even het opstartscherm maar dat veranderd meteen weer in een zwart scherm en daarna weer het opstartscherm en dan weer zwart totdat ik het opstartscherm weer te zien krijg. Dit duurt steeds maar enkele seconden maar is zeer irriterend. Als ik vervolgens inlog (inlogscherm) dan herhaalt zich hetgeen nogmaals, dus weer een keertje of 3 zwart scherm (flikkerend) voordat ik uiteindelijk het bureaublad tevoorschijn komt. Dit wordt steeds erger, komt steeds vaker voor. Wat kan dit zijn of wat is hier aan te doen? Mijn pc werkt met Windows Vista en is nu alweer een jaartje of 3 oud. Heb dit probleem nooit eerder gehad. Wie o wie kan me hierbij helpen? Alvast hartelijk dank. Mocht je meer info over mijn pc willen hebben (mocht dat nodig zijn) dan hoor ik dat graag.
Frankyboy64 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2010, 16:28   #2
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Misschien je grafische adapter niet in orde.

Gebeurt het ook direct als je koud opstart ?

In het opstart-menu wat je krijgt met F8 (regelmatig (1x per sec.) tijden de eerste opstartschermen van de PC op F8 drukken) kan je kiezen voor 'VGA modus', of eventueel 'Veilige modus'.
Wat doen die ?
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 16:14   #3
Aladin

Aladin's schermafbeelding

Standaard

onlangs wat veranderd aan je hardware?
Iets aangesloten?
Aladin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 17:35   #4
Frankyboy64

Standaard

Hoi Aladin.
Bedankt voor je reactie maar ik heb onlangs niks meer aangesloten of iets dergelijks veranderd qua hardware betreft. Heb er nu sinds een maandje last van en zoals ik al te kennen gaf wordt het steeds erger. En ik heb het idee dat het binnenkort wel eens helemaal zwart kan gaan worden of zoiets. Ik weet het niet meer dus.
Oud 11 maart 2010, 18:14   #5
Frankyboy64

Standaard

Hoi erikdenhouter ook jij bedankt voor je reactie.
Ik heb geprobeerd te doen wat je vroeg maar hoe vaak ik ook op F8 druk (tijdens de opstartschermen) het lukt maar niet om bij die VGA- modus te komen dus ook niet de zgn. veilige modus.
Weet niet of er iets aan de hand is met de grafische adapter, weet ook niet hoe ik daar achter kan komen? Zoals ik ook al aan Aladin kenbaar maakte heb ik de laatste tijd niks meer geinstalleerd qua hardware betreft. Ik heb als virusscanner Nod32 en ook die kan niks gevonden krijgen wat op een virus of worm of zo moet lijken. Ook Ad-Aware heb ik laten scannen maar ook daar kwam niets uit tevoorschijn. Verders maakt het niet uit of ik nu KOUD opstart of WARM het scherm blijft steeds zwart flikkeren. Heb zelfs nu al een paar keer gehad dat als ik opnieuw opstart dat mijn scherm wel heel lang zwart blijft, ooit tot wel een minuut toe. Kan me niet voorstellen dat dit goed is, toch?
Misschien heb je nog andere opties voor me? dan hoor ik dat graag natuurlijk. Alvast bedankt.
Oud 11 maart 2010, 19:38   #6
erikdenhouter

Standaard

Toch moet dat F8 menu te vinden zijn, iedere Windows versie heeft het.

Als je de pc aan zet, zie je meestal eerst één of twee BIOS schermen, maar soms ook alleen een logo.
Dit duurt zoiets als tien seconden, en dan gaat het scherm even heel kort op zwart, niet langer dan een seconde, vaak direct overgaand naar de Windows laadbalk.
Die ene seconde zwart scherm is vaak het exacte (en enige) moment om F8 in te drukken. Als je rond dat moment heel geregeld op F8 drukt zou het moeten lukken.

Heb je er een losse grafische kaart in zitten, of een on-board ?
Als het een losse is, heb je hem dan al eens verwijderd en terug in het slot gedrukt ?

Heb je al eens tijdens het flikkeren de kabel+plug van de monitor die in de pc zit bewogen ?
Oud 14 maart 2010, 11:23   #7
Frankyboy64

Standaard

Hoi hoi erikdenhouter.
Sorry dat ik zo laat reageer ben namelijk nogal druk geweest en geen tijd gehad om online te komen. Maar in iedergeval bedankt weer voor je reactie.

na veel vijven en zessen is het me gelukt om via F8 in de veilige modus te komen. In de veilige modus zijn er geen problemen met opstarten en dus geen zwart scherm. Nog wel doet tie dit steeds tijdens de normale opstartprocedure. Ik heb de pc opengemaakt en alles schoongemaakt. Heb ook de grafische adapter losgehaald en opnieuw terug gedrukt in het slot. Heb ook alle aansluitingen nagekeken maar alles zit goed vast en dus geen problemen.
Heb daarna via apparaatbeheer nagekeken of alle stuurprogramma's nog wel werken maar ook dit is nog het geval. heb van de beelschermadapters nagechekt maar volgens de info die ik te zien krijg "werkt het apparaat correct". Dit geld ook voor het beeldscherm ook daar geen problemen. Dus denk niet dat het aan de stuurprogramma's ligt?
Dus ben tot nog toe geen stap verder gekomen en het probleem lijkt alleen maar erger te worden. Nog andere ideeën misschien? Laat het me horen. Bedankt voor de genome moeite.
Oud 14 maart 2010, 14:20   #8
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy64 Bekijk bericht
....
Dus ben tot nog toe geen stap verder gekomen en het probleem lijkt alleen maar erger te worden. Nog andere ideeën misschien?
Je bent zelfs een grote stap verder, twee zelfs: het is je gelukt het opstartmenu te ontdekken, en je hebt geconstateerd dat in Veilige modus het wel werkt.

Hetzelfde wat je met je grafische kaart gedaan hebt (er uit, en weer er in) zou je ook moeten doen met je geheugenmodules.
Twee plastic hefboompjes aan de uiteinden naar beneden duwen, dan komt zo'n ding omhoog, en later weer stevig met twee duimen aan de uiteinden in het slot terugduwen zodat die hefboompjes weer omhoog komen.
Wel de kast er vlak voor veelvuldig aanraken aan het metaal om statische ladingen van je lichaam gelijk met de kast te maken.

Heb je het idee dat het uitvallen ook later dan alleen het opstarten gebeurt, dus als de PC al langer aan staat ?

Je kan met de plastic achterkant van een schroevendraaier (beetpakken aan het metaal dus) eens voorzichtig tegen diverse onderdelen en kabels kunnen drukken om te zien of het om een slecht contact gaat.

Verder het volgende:
bij Veilige modus wordt een standaard VGA grafische driver gebruikt in een lage resolutie.
Zou je dat eens zelf in kunnen stellen bij de eigenschappen van je grafisch adapter (640x480) en dan eens herstarten ?
Rechtsklik daarvoor je bureaublad, kies 'Eigenschappen - Instellingen', en zet de resolutie op 640x480, en de kleurkwaliteit op 16 bit.
Daarna klik je op "Geavanceerd - tab Monitor", en zet daar de 'Vernieuwingsfrequentie' op 60 Hz (of de laagste als 60 Hz er niet voor komt).

Tip: noteer eerst van alles wel hoe het stond.....
Oud 14 maart 2010, 15:28   #9
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Een kleine goedbedoelde tip.....

De geheugen reepjes hebben een inkeping aan de onderzijde die net niet in het midden zit. Ze passen maar op 1 manier goed. Onjuist terug plaatsen kost meestal een moederboard, dus goed kijken.

Verder zou ik alle drivers van de videokaart deinstalleren en daarna bij de fabrikant de nieuwste erop zetten en kijken hoe het dan gaat.

Niek
Oud 14 maart 2010, 17:47   #10
Frankyboy64

Standaard

Hoi Niekie en erik.
Niekie je geeft als tip om alle drivers van de videokaart te deinstalleren maar als bij apparaatbeheer wordt aangegeven dat alles naar behoren werkt is het dan wel echt nodig om drivers te verversen? Ik heb ooit van horen zeggen dat als de drivers nog goed functioneren het dan niet nodig is om nieuwere te installeren? Natuurlijk weet ik niet of je gelijk heb hoor maar ik twijfel of het wel een goed idee is om drivers te deinstalleren en nieuwere opnieuw te installeren?
Hoor graag je mening hierover want wie weet is het toch de oplossing van mijn probleem.

@erik:
Ik heb nog geen kans gehad om de geheugenmodules een keer eruit en weer erin te steken, maar doe dat zo snel als ik kan. Wat het zwarte scherm betreft is het alleen bij het opstarten. Dus als de pc nog 'koud' is. Als ik al weer een tijdje heb gewerkt met de pc dan is er niks meer aan de hand. Dan heb ik nergens geen problemen van. Dan is er niet een keertje dat mijn scherm zwart wordt. Zelfs niet als ik progjes (opnieuw) installeer. het is alleen dus bij het opstarten. Ik ben echt een leek wat deze dingen betreft maar zou de grafische adapter dan echt het probleem kunnen veroorzaken? want waarom dan wel bij het opstarten en niet als je al een tijdje met je pc aan het werk bent? Op zich is het allemaal niet zo erg (ik zou er mee kunnen leven) maar ik heb een beetje het idee dat misschien straks alles zwart blijft en er niks meer tevoorschijn komt. Of erger, dat alles gaat crashen.
Mocht ik je andere tips hebben uitgeprobeerd dan laat ik het je zo snel mogelijk weten.
Niekie en erik alvast weer bedankt.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten