Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Verbinding

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 augustus 2009, 10:29   #1
chetbaker

chetbaker's schermafbeelding

Standaard kabel tussen modem en router

Ik woon in een huis met nog andere bewoners en wij maken gebruik van een draadloos netwerk wat de router aan ons doorgeeft. Router en Modem staan in huis van één bewoner. Nu valt de verbinding soms uit en bij het herstarten van de router is het probleem opgelost. Daarnaast hadden sommige bewoners in verband met betonnen muren slechte ontvangst.

Ik wilde twee dingen doen:
1.Drie andere bewoners draadverbinding geven omdat de ontvangst ivm betonnen muur niet optimaal was
2. dus router verplaatsen naar de gang zodat de router ook gereset kan worden door andere bewoners als die ene bewoner niet thuis is waar de router staat. (Modem is slecht verplaatsbaar ivm glasvezel)

Ik heb me laten informeren door internetwinkel allekabels en gevraagd of ik hiervoor een en dezelfde kabel kan gebruiken en welke. Volgens hun was 1 soort kabel goed: Daaropvolgend 75 meter ftp cat5e cabel stranded aangeschaft, een tang en stekkertjes. Ik heb gaten geboord, kabels doorgetrokken, alles aangesloten en constateer het volgende:

mbt kabel router/modem:

De kabel tussen de router en het modem werkt niet. Oorspronkelijk zat er een korte gele kabel tussen, die het signaal wel doorgeeft. Op deze kabel staat: type cm24awg e188630 csa ll 81295ft4 etl verified tia/eia - 568 b.2 cat5patch cable utp evernew sc16c1 014. Ik vraag me af of ik toch niet een andere kabel nodig heb dan de ftp cat5e kabel??
Mag zo'n kabel tussen router en modem wel 20 meter zijn (zoals nu) of mag het maar een beperkte afstand hebben.

mbt tot alle aangelegde kabels:

Ik heb deze router/modem en alle andere kabels niet aangesloten op de gebruikelijke manier, (zo heb ik inmiddels ontdekt) Ik heb de snoertjes wel in identieke volgorde zitten, maar niet in de volgorde die gebruikelijk is met groen en groen wit verder uit elkaar. Alle snoertjes zijn toch identiek, dan zou dat toch niets uit moeten maken. Ik heb een van deze kabels getest en er was iig verbinding met de router. Moet ik toch nieuwe aansluitingen maken met de groen en groen wit verder uit elkaar of kan ik het zo laten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,
Alvast bedankt voor het meedenken,

groet Richard

Laatst gewijzigd door chetbaker : 19 augustus 2009 om 10:33
chetbaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 10:43   #2
Hans60

Standaard

De juiste volgorde van de aders is wel degelijk van belang, juist bij iets langere kabels. Doordat de aders per paar getwist (in elkaar gedraaid) zijn, heb jij nu (doordat deze paren nu niet meer als paren gebruikt zijn) last van overspraak tussen de signaaladers. Dit heeft (zeker bij lange kabels) zeker invloed op de snelheid, maar kan er ook voor zorgen dat de verbinding niet eens tot stand komt.
Even opnieuw aansluiten dus......
Oud 19 augustus 2009, 10:44   #3
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Cat5e kabel is goed. Mogelijk zijn de stekkerverbindingen niet goed gemaakt. Iets wat regelmatig voorkomt bij 'zelfbouw' kabels. Even controleren en desnoods doormeten met een multimeter.

Kabels mogen 100 meter lang zijn, dus dat is het probleem niet.

De draadvolgorde kan wel een probleem zijn. Draadjes zijn wel identiek, maar door de manier waarop ze in elkaar gedraaid zijn kan een verkeerde volgorde signaalproblemen opleveren.

Dus als de stekkerverbindingen goed zijn en het toch niet werkt, dan toch stekkers er maar even afknippen in de draden in de juiste volgorde monteren.

EDIT: Hans60 was me voor
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 10:46   #4
chetbaker

Standaard

bedankt voor je reactie. Even voor de duidelijkheid: ik heb ze wel twisted aangesloten: oranje wit/oranje, groenwit/groen, blauwwit/ blauw, bruinwit/ bruin. Ik heb alleen later begrepen dat je tussen de groenwit en de groen de blauwwit/blauw moet plaatsen. Dat laatste heb ik niet gedaan.
Oud 19 augustus 2009, 10:59   #5
Hans60

Standaard

Inderdaad is het belangrijk om de juiste kleur op de juiste plaats te doen. Zo dus: http://www.netwerken.it/_knowledge/1758.html
Oud 20 augustus 2009, 03:11   #6
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Juist, het is niet alleen belangrijk, het is een must, anders werkt het gewoonweg niet.

Je hoeft geen nieuwe kabel te trekken, gewoon aan beide kanten pluggen er af knippen en even opnieuw op de juiste wijze aansluiten en dan moet het werken.

-----------------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2009, 09:34   #7
chetbaker

Standaard

bedankt voor de reacties, ik ga het proberen over een paar dagen en kom dan bij jullie terug, groet Richard
Oud 20 augustus 2009, 16:56   #8
julian19haas

julian19haas's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar julian19haas
Standaard

Wat dacht je van Dlan dan gaat het data verkeer via het stroom netwerk in het huis
ik heb het zelf ook sinds een week en ben er erg tevreden over wij hebben ook draadloos maar wij hebben net zoals bij u slecht ontvangst vandaar deze oplossing
julian19haas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 00:56   #9
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Dlan is ook leuk, maar waarom zoveel geld uit geven als je de kabel al hebt liggen?
Het werkt inderdaad wel uitstekend, maarja is toch pak hem beet 125 euro voor zo'n setje. Dat is "slechts" 6x zo duur als kabel.
Maar ieder zijn keuze, als men een kabel niet mooi vind of er is geen plaats voor, is dat wel een zeer goed alternatief.

-----------------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 22:32   #10
chetbaker

Standaard FTP cat5e kabel geeft signaal niet door!

Een paar weken later heb ik het project weer opgepakt.

Ik heb nieuwe stekkertjes rj45 gekocht en ze op de enige juiste manier aangesloten
1 oranje wit
2. Oranje
3 groen wit
4 blauw
5 blauw wit
6 groen
7 bruin wit
8 bruin

(ik ken het inmiddels uit mijn hoofd). Ik heb gemerkt dat het aansluiten heel nauw komt. Ik twijfelde of er breuken in mijn nieuwe aangelegde kabel zaten en omdat de kabel ook samenliep met een electriciteitskabel, heb ik een experiment opgezet en een mini kabel van 50cm uitgeprobeerd om te kijken of dit soort kabel ftp cat5e network cable van Konig het signaal uberhaupt wel doorgeeft. Ik heb de stekkertjes extra gecontroleerd of het goed vast zit en natuurlijk de juiste volgorde.Resultaat: het signaal wordt niet doorgegeven. Ik heb van veel van jullie gehoord dat het signaal van de modem naar een router net zo goed doorgegeven moet worden met deze kabel, maar mijn ervaring wijst hier niet op. Ik ben geneigd om toch zo'n gele lange kabel te kopen. De gele kabel (zie eerder voor specs) geeft het signaal wel steevast door. Wat maken jullie hiervan?

groet Richard
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten