Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 22 januari 2009, 19:29   #1
gaargast

gaargast's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar gaargast Stuur een bericht via Yahoo naar gaargast
Standaard Slaapstand werkt niet

Als ik met Vista ultimate de slaapstand gebruik is de computer vaak daarna niet meer te gebruiken. De computer doorloopt de normale stappen om af te sluiten en dat doet hij goed. Als ik de computer echter dan weer aanzet zijn er verschillende mogelijkheden:

1. Er gebeurt niets; alles draait maar het scherm blijft zwart
2. Ik zie nog heel even staan windows word hervat; daarna word het scherm zwart en er gebeurt niets
3. Ik zie nog heel even staan windows word hervat; daarna als ik de muis beweeg of een toets indruk verschijnt in 1 keer het inlogscherm en ik kan verder werken zoals normaal.
4. Hij doet het in 1 keer goed (gebeurt zelden maar komt wel voor)

Bij punt 1 en 2 moet ik de computer uitzetten door de knop ingedrukt te houden en met op F8 drukken kiezen voor windows normaal starten, anders blijft hij hervatten(wat dus niet lukt).

Wat moet ik hier aan doen?

extra vraag: Is Standby compleet verdwenen uit vista?
gaargast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 13:23   #2
turn

turn's schermafbeelding

Standaard

hier staat ie uitgelegt. (je extra vraag)
http://www.computertotaal.nl/web/sho...ontentid=65847

wat bij jou het probleem is weet ik helaas niet
Oud 24 januari 2009, 10:05   #3
gaargast

Stuur een bericht via MSN naar gaargast Stuur een bericht via Yahoo naar gaargast
Standaard

bedankt voor je antwoord, jammer dat je het niet weet. Iemand anders?
Oud 24 januari 2009, 12:09   #4
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gaargast Bekijk bericht
extra vraag: Is Standby compleet verdwenen uit vista?
Standby uit XP heet nu Slaapstand in Vista.
De slaapstand uit XP heet in Vista nu Sluimerstand.
Lekker makkelijk allemaal, maar 't is nu eenmaal zo.

Ik heb hier zelf ook problemen met de Slaapstand(Vista). Hij gaat er wel in, maar wil er niet meer uit. Moet dan aan/uit knop eerst vasthouden en dan opnieuw opstarten met het verhaal dat windows niet correct is afgesloten bla bla bla. Dus eigenlijk precies wat jij ook hebt. Ik gebruik daarom eigenlijk alleen maar de Sluimerstand, want die werkt wel goed. Overigens is de sluimerstand ook veel beter, omdat je computer dan volledig spanningsloos wordt (lees: je kunt de spanning eraf halen). De Slaapstand gebruikt nog ongeveer net zo veel stroom als dat je 'm gewoon aan laat staan.

Het niet functioneren van de Slaapstand(Vista) kun je waarschijnlijk niet oplossen. Ik denk dat de computer het niet ondersteunt.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 00:22   #5
Matheus68

Standaard

Misschien werkt dit: http://support.microsoft.com/kb/928897/en-us (probleembeschrijving: After you use the Disk Cleanup Tool in Windows Vista, you may experience the following symptoms:
You cannot see the Hibernate option in Power Options.
When you use the sleep feature, the computer does not recover its settings if power is lost.
To have us fix this problem for you, go to the "Fix it for me" section. If you’d rather fix this problem yourself, go to the "Let me fix it myself" section.)
Controleer ook het volgende: via bureau-accessoires en systeemwerkset schuifopruiming starten, op te ruimen schuif kiezen en na het analyseren het vinkje weghalen voor de optie SLUIMERSTANDBESTAND OPRUIMEN (het sluimerstandbestand dus niet laten opruimen!)
Matheus68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 10:38   #6
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
De Slaapstand gebruikt nog ongeveer net zo veel stroom als dat je 'm gewoon aan laat staan.
Niet waar hoor...
Alleen het RAM geheugen wordt nog gevoed, en dat is beduidend minder als een heel moederbord + schijven + keyboard + monitor + fans.
Ik meen dat een reepje RAM ongeveer 7 Watt verbruikt, en dat dat niet eens helemaal voorzien hoeft te worden.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 11:11   #7
gaargast

Standaard

Als ik de computer ''uitzet'' met slaapstand hoor in inderdaad niets meer uit de computer(geen fans of draaiende harddisks o.i.d. Daarom dacht ik dat dit de echte (XP) slaapstand was, wat het dus niet blijkt te zijn. Matheus68, ik heb de oplossing uit die link van microsoft uitgevoerd, maar ik kan nogsteeds niet voor de optie sluimerstand kiezen nadat ik powercfg -h on heb ingetoetst in een (administrator) opdrachtprompt.

Ik snap er niets van aangezien dit een verse vista installatie is van ongeveer 3 weken oud. Zelf heb ik dus (nog:P) niks raars gedaan.

Ik heb inderdaad exact hetzelfde als wat jij hebt FooBar, maar hoe heb jij de sluimerstand werkend gekregen?

Bedankt voor jullie reacties!

EDIT: Bij functies voor de standaardknop kon ik nu wel kiezen uit sluimerstand. In het rijtje bij dat pijltje staat dus nu geen sluimerstand, maar als ik op de gewone knop druk gaat hij wel in sluimerstand. Deze werkt wel goed bedankt allemaal!

Laatst gewijzigd door gaargast : 25 januari 2009 om 11:37
Oud 25 januari 2009, 11:42   #8
FooBar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gaargast Bekijk bericht
Ik heb inderdaad exact hetzelfde als wat jij hebt FooBar, maar hoe heb jij de sluimerstand werkend gekregen?
Da's een goeie vraag. Ik heb gisteren wat zitten rommelen en nu ben ik m'n eigen sluimerstand ook kwijt. Ik geloof dat ik nog wel weet wat ik heb zitten veranderen, dus daar ga ik even achteraan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
Niet waar hoor...
Alleen het RAM geheugen wordt nog gevoed, en dat is beduidend minder als een heel moederbord + schijven + keyboard + monitor + fans.
Feit is dat 'ie stroom blijft verbruiken, iets wat 'ie in de sluimerstand niet doet. Net zo veel is daarbij inderdaad wat overdreven...

Als mijn laptop in de slaapstand staat, dat blijft de fan op volle toeren draaien. Het systeem heeft klaarblijkelijk z'n temperatuursensors uitgeschakeld en kan daardoor niet meer controleren of koeling noodzakelijk is.

Ik wil hier wel nog even over zeggen dat je BIOS meerdere standby niveau's heeft. Standaard is dat S1 waarbij meer onderdelen dan noodzakelijk van stroom worden voorzien. Zuiniger is echter S3 waarbij echt alleen het ram van spanning wordt voorzien. Even nagaan in de energiebeheerinstellingen van je BIOS.

EDIT: Ik zie dat gaargast's probleem is opgelost. Desondanks toch dit nog even. Mocht de sluimerstand(Vista) niet toegankelijk zijn en powercfg -h on helpt niet, dan even controleren of de zgn. Hybride Slaapstand is uitgeschakeld in het energiebeheerschema: Knipsel.JPG

Laatst gewijzigd door FooBar : 25 januari 2009 om 11:47
Oud 25 januari 2009, 13:14   #9
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Als mijn laptop in de slaapstand staat, dat blijft de fan op volle toeren draaien. Het systeem heeft klaarblijkelijk z'n temperatuursensors uitgeschakeld en kan daardoor niet meer controleren of koeling noodzakelijk is.

Ik wil hier wel nog even over zeggen dat je BIOS meerdere standby niveau's heeft. Standaard is dat S1 waarbij meer onderdelen dan noodzakelijk van stroom worden voorzien. Zuiniger is echter S3 waarbij echt alleen het ram van spanning wordt voorzien. Even nagaan in de energiebeheerinstellingen van je BIOS.
(Hier kan veel spraakverwarring ontstaan door de andere naamgevingen onder XP en Vista )

Er is zoals je weet in Vista de Hybride sleep bijgekomen, en daarbij wordt het RAM met stroom onderhouden (zoals het oude standby), maar tegelijkertijd ook het RAM naar harddisk weggeschreven als backup wanneer de laptop plots toch na verbruik van die paar Watt zonder accuvermogen komt te zitten.
Voordeel is een veel snellere ontwaking, maar ééntje die toch veiliger is als de stroom uitvalt.

Dat wil dus wel zeggen dat het na het activeren van die hybride sleep wel een tijdje duurt voordat de laptop uitschakelt, want er moet een paar Gigabite naar disk worden geschreven, afhankelijk van de grootte van het RAM.
Is dat niet de rede dat de fan blijft draaien, en dat je niet lang genoeg hebt gewacht tot dat proces voltooid is ?
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:27   #10
FooBar

Standaard

Ik neem aan dat in geval van hybride slaapstand het wegschrijven naar harde schijf net zo lang duurt als in de sluimerstand? Die tijd was naar mijn idee wel lang voorbij en ook de hardeschijf led gaf geen teken van leven meer.

Maar zoals ik al eerder zei is er wel meer mis met de slaapstand op m'n laptop, gezien het feit dat ik 'm eerst uit moet zetten (aan/uit knop vasthouden) voordat 'ie weer aan wil. Schiet niet echt op voor een slaapstand omdat 'ie dan alsnog opnieuw gaat opstarten (of hervatten vanaf ram in geval van hybride slaapstand). Het zou dus ook daar mee te maken kunnen hebben.

Laten we het er op houden dat standby/slaapstand (XP/Vista) zuiniger is dan gewoon aan laten staan en dat slaapstand/sluimerstand (XP/Vista) nog zuiniger is omdat dan helemaal geen stroom meer verbruikt hoeft te worden.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten