Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > [Off Topic] > Polls

Notices

Bekijk resultaten enquête: rechtszaak tegen microsoft, terecht of niet?
Terecht, ze zijn finaal misleid door de sticker 5 31,25%
De verkoper had hier duidelijker in moeten zijn 6 37,50%
Ze moesten een gat in de lucht springen met zo'n fijne XP machine 3 18,75%
waar gaat dit over? 2 12,50%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 January 2009, 16:15   #1
Aladin

Aladin's schermafbeelding

Standaard Microsoft verdiende 1,5 miljard met Vista Capable sticker

'Microsoft verdiende 1,5 miljard met Vista Capable sticker'

Maandag 5 januari 2009, 09:01 - Microsoft heeft vóór de introductie van Vista 1,5 miljard dollar verdiend aan XP licenties op pc's die niet Vista Premium Ready waren, meent een expert.
Door Andreas Udo de Haes

Dr. Keith Leffler, econoom bij University of Washington, is opgeroepen als getuige-deskundige in de 'class action' zaak van boze consumenten tegen Microsoft. De gedupeerden vinden dat ze erin zijn geluisd door Redmond. Ze kochten een pc met Vista Capable sticker erop, maar die bleek niet krachtig genoeg om Vista Premium te draaien.
19,4 miljoen pc's

De sticker werd door Microsoft in moeizaam overleg met pc-bouwers in het leven geroepen om de pc-verkoop in aanloop naar de introductie van Vista op peil te houden. Dat is gelukt, zo berekende Leffner in een onderzoek. In de negen maanden voordat Vista uitkwam heeft Microsoft 1,505 miljard dollar aan XP licenties binnengehaald op computers die echter niet klaar waren voor Vista Premium. In de VS zijn er in die periode 19,4 miljoen van deze pc's verkocht, aldus Leffner. Microsoft heeft nog niet gereageerd op de bevindingen van de econoom.
Genant

De Vista Capable-rechtszaak is een behoorlijk pijnlijk voor Microsoft en zijn OEM-partners. Eerder kwam al genante correspondentie aan het licht tussen Microsoft managers, vertegenwoordigers van onder meer Intel en HP en ook Steve Ballmer.

Onder druk van Intel verlaagde Microsoft de hardware eisen voor de Vista Capable sticker, tot woede van HP. Onlangs besloot de rechter dat ook Ballmer onder ede moet getuigen. Hij ontkent van de details rondom de Vista sticker op de hoogte te zijn geweest.
Aladin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2009, 16:28   #2
ultiprosan

ultiprosan's schermafbeelding

Standaard

Terecht, ze zijn finaal misleid door de sticker

microsoft misleid??

Tuurlijk een rechtszaak, microsoft bedriegt alles, zeker met die achtellijk hoge prijzen (excuus )
ultiprosan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2009, 16:42   #3
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Ik sta in deze volledig achter Microsoft. "Vista Capable" zegt niets meer dan "Kan vista aan". Vista Home Basic is ook een versie van Vista en de betreffende computer werkt daar prima mee. Daarnaast staat op de Vista Capable sticker ook nog eens duidelijk "Designed for Windows XP". De computer is dus bedoeld voor XP, maar je zou er ook een versie van Vista op kunnen zetten (niet gespecificeerd welke).

Vergelijk het met games. Daar wordt ook verschil gemaakt tussen de minimale systeemeisen en de aanbevolen systeemeisen. Als je aan de minimale eisen voldoet maar niet aan de aanbevolen, dan kun je over al het grafisch geweld kunt beschikken.

Met die "Vista capable" sticker voldoe je dus aan de minimum eisen om Vista te draaien. Aangezien je niet aan de aanbevolen eisen voor Aero voldoet kun je dat dus niet gebruiken, maar de rest van het besturingssysteem wel. Voordat ik een software koop lees ik ook of ik aan de eisen voldoe; waarom zou dat voor een besturingssysteem anders moeten zijn?

Ik vind het vooral kwalijk dat computerverkopers hun klanten niet volledig informeren. Als ik computers verkocht, zou ik erbij vermelden dat met bepaalde computers de infameuze aero-interface niet gebruikt kan worden.
En daarbij, als je als pc-koper een sticker op je apparaat ziet met de tekst "designed for windows xp" en er wordt vista bijgeleverd, gaat je dan geen lamp aan ofzo?! Misschien niet.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2009, 19:12   #4
ultiprosan

ultiprosan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Ik sta in deze volledig achter Microsoft. "Vista Capable" zegt niets meer dan "Kan vista aan". Vista Home Basic is ook een versie van Vista en de betreffende computer werkt daar prima mee. Daarnaast staat op de Vista Capable sticker ook nog eens duidelijk "Designed for Windows XP". De computer is dus bedoeld voor XP, maar je zou er ook een versie van Vista op kunnen zetten (niet gespecificeerd welke).
Ik snap wat je bedoelt, maar toch vind ik dat die stickers er wel erg makkelijk opgedaan werden. Heb hier zelf ook een Designed for XP, Vista Capable, maar hier kan je zelfs de meest afgeslankte versie niet op installeren (als je even mn geheugenuitbreiding niet meeteld, want nu kan het waarschijnlijk wel, zei t dat de graphics dan bagger zijn)
Dus had er beter naar de specs van de systemen gekeken moeten worden, en ja, de verkopers hadden inderdaad ook wel wat duidelijker mogen zijn
ultiprosan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2009, 20:17   #5
Aladin

Standaard

Het verhaal lezende kun je niet anders dan concluderen dat microsoft wel wist dat die hardware eisen voor de sticker discutabel waren.
Oud 8 January 2009, 00:47   #6
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Het is hier Microsoft die de sticker levert en de tekst er op heeft gezet danwel e.e.a. heeft goedgekeurd.
Mijns inziens is het dan ook niet de taak van de verkoper om klanten op misleiding te wijzen, want feitelijk is het gewoon misleidende reklame.
Puur strict genomen is Home Basic ook Vista en als die er wel op draait klopt puur feitelijk de tekst wel, maar men mag van gewone klanten niet verwachten dat ze al deze versies kennen en strikt genomen op de letter te werk gaan.

Verder mag een klant ook verwachten dat als er staat "geschikt voor" dat je het genoemde er dan ook op kunt draaien, anders had er bij moeten staan "met uitzondering van".
Daar zijn in Nederland ook al rechtszaken over geweest.

Daarom vindt ik het dus ook bijzonder vreemd dat er hier toch (tot op dit moment) 5 mensen vinden dat de verkoper de zooi van Microsoft moet gaan opruimen.
Dat is de omgekeerde gang van zaken. In eerste instantie, en daar ga je van uit bij een poll, had Microsoft dat helemaal niet zo mogen doen.
Wat je met die verkoper doet is het vuil bij iemand anders zijn straatje neergooien. Daarnaast ga je eisen stellen aan mensen die zelf niet eens wisten of het wel of niet ging werken (de verkopers dus) omdat die ook pas de eisen zien op het moment dat het besturingsysteem vrijgegeven wordt.

Foute keuze dus. Allemaal er in getrapt.
Of vinden jullie ook dat als ik een Fiat koop en Fiat zegt dat hij 180 kan, terwijl er bedoeld wordt 180 meter per uur in plaats van 180 kilometer per uur, dat de verkoper me hierop moet wijzen?
Neen dus. Wettelijk gezien is dit pure misleiding, want normaliter mag je verwachten als klant dat hier "kilometer per uur" bedoeld gaat worden.
Net zo is "Vista" zonder verdere kanttekening of beperking gewoon een algehele noemer, dus voor het gehele Vista oeuvre. Blijkt achteraf niet het geval, misleiding dus.

Overigens ben ik het wel ermee eens dat als een en ander eenmaal op de markt is, en het is de verkoper bekend, dat hij er best de klant wel op mag wijzen. Echter... dat is service, geen plicht!!!
Maar net zo ben ik van mening dat men blij mag zijn met een XP machine.

Anyway. Misleidende reklame is er in Nederland ook genoeg geweest, daar wordt nu ook snel korte metten mee gemaakt.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2009, 10:08   #7
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Misleidend is het zeker, maar of alleen Microsoft hier schuldig aan is weet ik niet, want het gaat om een (ik neem aan vurige) onderhandeling tussen hardware fabrikanten en Microsoft.
De eerste wil dat stickertje om de verkoop te stimuleren, de laatste wil zo veel mogelijk besturingssystemen tegen de hoogste prijs aan de fabrikant kwijt.

Microsoft geeft de toestemming, maar de hardware fabrikant plaatst het stickertje, en verklaart dus ook, net als MS, dat zijn product Vista aan kan.
Wat waren de verdiensten voor die fabrikant ?

(De verkoper heeft er naar mijn mening niets mee te maken)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 8 January 2009 om 10:10
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2009, 15:08   #8
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onderhandeling tussen hardware fabrikanten en Microsoft.
Klopt, dat zal eerst uitgezocht moeten worden. Kan ook zijn dat die het beiden schuld zijn. Uit de tekst blijkt niet duidelijk of Microsoft de fabrikanten gepushed heeft om het er op te zetten ja dan nee.
Zonee zijn de fabrikanten mede schuldig, maar dan pak je in elk geval het probleem bij de oorzaak aan.

Waar het mij om ging is dat je fouten bij de oorzaak moet aanpakken en niet iemand aanspreken (verkoper) die de rommel in zijn straatje gekeerd krijgt door de schuldigen. Lijkt mij althans.
Maar daarover liggen wij wel op een lijn zo te zien.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2009, 20:47   #9
Aladin

Standaard

Hoe waterdicht zou het gebruik van die sticker geweest zijn eigenlijk?
Kan ook handig zijn om een partij nog op te ruimen.
Zomaar iets wat opborrelt trouwens, nooit enige indicatie voor gehad ofzo hoor.
Oud 23 January 2009, 15:50   #10
Aladin

Standaard

'Microsoft overwoog Vista bij Home Basic te schrappen'

Donderdag 22 januari 2009, 15:37 - Een groep ontwikkelaars binnen Microsoft vond de Home Basic versie eigenlijk Vista-onwaardig. Koren op de molen van de Vista Capable-klagers.

Binnen Microsoft werd in 2005 een discussie gevoerd of Home Basic het label Vista wel verdiende. Dat zou blijken uit interne e-mail binnen van Microsoft uit augustus 2005. De e-mail is onderdeel van het bewijs dat de aanklagers tegen Microsoft hebben ingediend bij de rechter in de Vista Capable rechtszaak.
Besodemieterd

De gedupeerde gebruikers die een rechtszaak zijn begonnen tegen Microsoft stellen dat de Home Basic versie van Vista niet als Vista gezien kan worden. Ze voelen zich daarom, met de aanschaf van een pc die alleen Home Basic aankon terwijl er Vista Capable opstond, door Redmond besodemieterd.

De interne e-mail zou suggereren dat de klagers het bij het juiste eind hebben. In de mail zou staan dat het verwijderen van de naam Vista "de verwachtingen van de gebruiker beter op een lijn zou brengen met de duidelijke verbeteringen die zichtbaar zijn in de Vista Premium versies." Home Basic zou alleen het generieke Windows-merk meekrijgen, zo werd gepleit.

Niet alleen een groep medewerkers binnen Microsoft was ervoor om de naam Vista bij Home Basic te schrappen. Volgens de aanklagers waren ook een aantal OEM partners ervoor om de simpelste versie van het besturingssysteem geen Vista te noemen. Vooral computerbouwer Dell zou het initiatief hebben gesteund.
Vista familie

Microsoft claimt dat de aanklagers de mail verkeerd hebben geïnterpreteerd. De discussie over de naam zou alleen maar ingaan op het feit dat "het verwijderen van de naam Windows Vista alleen maar verwarring zou opleveren bij gebruikers. En dat gebruikers zouden denken dat zij niet de laatste versie van het besturingssysteem op hun nieuwe pc hadden staan, terwijl dat wel het geval was." En "vanuit het perspectief van computercode kan een jury alleen maar concluderen dat Vista Home Basic een onderdeel is van de Vista familie," aldus Microsoft in een reactie op de aanklacht.

Vista Home Basic is de spil in een rechtszaak die is aangespannen door ontevreden consumenten. Gebruikers die een pc kochten met een Vista Capable sticker, konden alleen de meest eenvoudige versie van het besturingssysteem draaien. Upgraden naar de Premium versie van Vista was niet mogelijk omdat hun computer niet de vereiste hardware-specificaties had.

Daarop klaagden duizenden gedupeerde consumenten Microsoft begin 2007 aan en eisten een schadevergoeding. In april 2009 zal de rechter de zaak inhoudelijk behandelen
@webwereld
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten