Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 21 november 2008, 21:35   #1
EDJ

Standaard Asus EEE pc - SD card

Ik heb sinds kort van iemand een asus eee pc 4G gekregen.
In deze pc zit standaard een 4 gb memory opslag waarop je je OS kunt installeren.
Nu heb ik als OS geprobeerd:
- Xp met SP3
- eigengemaakte slipped streamed XP met SP3
- Ubuntu
- Kubuntu

eigenlijk gaat ongeveer de helft van deze 4 GB op aan je OS en hou je 2 GB over.
Ik heb de post van De Grijze gelezen over interne USB maken maar dar egin ik niet aan....
Dus zou voor mij over blijven en SD card van 16 of 32 GB.

Nu zijn mijn vragen;
- Ik kan op deze SD card dan mijn OS installeren maar hoe zou de performance zijn
- Als ik het OS op de SD card zet hoe is het met de levensduur van de SD card gesteld? omdat de swap file van winodws constant aan het schrijven is
- is dit handig om te doen?

Anderzijds denk ik ik zet het OS op de 4GB en gebruik de SD card als data en installeer daar de rest van de software die ik nodig heb.

Heeft iemand advies in deze?
EDJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 22:01   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Of je een besturingssysteem op SD kunt installeren hangt een beetje er van af of de SD kaart tijdens de installatie als zijnde harde schijf wordt herkent. En ik verwacht van niet eigenlijk, maar het proberen waard. Als je ergens een SD kaart van willekeurige grootte hebt liggen, zou je dat al uit kunnen proberen. Besturingssysteem installeren hoeft niet, alleen aan het begin van de installatie kijken of de SD kaart herkend wordt en dan evt de installatie afbreken.

Overigens lijkt het me sowieso beter om het besturingssysteem op het echte interne geheugen te zetten, zodat je de SD kaart eventueel ook makkelijk uit kunt halen om je bestanden op een ander systeem over te zetten.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:47   #3
DeGrijze

DeGrijze's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar DeGrijze
Standaard

Eigenlijk nog duidelijker is, het is mijn inziens een levens zonde om op een asus EeePc 4G Windows te installeren.
Het is een prachtig Linux based netboekje, waarom zou je dit stukje hardware echt gruwelijk verkrachten met een Windows besturings systeem, dit nu van mijn hard gelucht te hebben.
Raad ik je als besturings systeem voor je Asus EeePc 4G Ubuntu-eee aan te installeren zonder hier bij gebruik van een swapfile te maken.
Mijn Asus EeePc 4G (Special) draaid nu inmiddels zins dat Ubuntu-eee uitgebracht is op dit besturings systeem zonder problem,en in ik werk dagelijks met mijn EeePc netboekje.

Gerard
DeGrijze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 20:48   #4
EDJ

Standaard

@ Foobar
Als ik tijdens de installatie (in dit geval) windows installeer en ik kom bij de optie op de HD te bepalen waar ik windows wil hebben staat er UNKNOWN device. Ik denk dat windows hier de SDCard sleuf mee bedoelt. Ik weet alleen niet of deze dan ook als primaire partitie kan worden aangevinkt.
Dit omdat nadat windows is geinstalleerd een device ziet waar als je op klikt net zo`n melding krijgt alsof er geen CD-rom in zit. (in dit geval dus een SDcard)
Belangrijkste in deze wat is de performance van als het OS op een SDCard staat ipv de "normale" harddisk. Mijn insziens is een SDcard nooit snel genoeg.

@DeGrijze
Helaas heb ik niet zo heel veel Linux ervaring. Ik heb er ook de recovery-cds bij waar ook linux op staat.
Ik ben er niet echt van onder de indruk van Linux Ubuntu (sorry, ik denk vanwege de ontbrekende kennis) Hoeveel schijfruimte heb jij nog over na allen je OS te hebben geinstalleerd?
Daarnaast waar ik na gekeken heb is de schijfruimte die overblijft na een windows installatie en een linux installatie. In beide gevallen hou ik ongeveer 2GB aan schijfruimte over.
Deze wel geinstalleerd met SWAP-file. Vraag: waarom zonder swapfile?
Oud 23 november 2008, 17:25   #5
DeGrijze

DeGrijze's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar DeGrijze
Standaard

@ EDJ de nieuwe Ubuntu-eee versie past ook op 2G EeePc's en neemt maar slechts 1Gig aan ruimte in beslag.
En zonder swapfile's vroeg je, wel swappen op de interne solidstate harddiskjes verkort de levensduur.
Nu ben ik zelf in de loop der jaren een echte GNU/LINUX gebruiker geworden en heb eigenlijk tot op heden nog geen spijt van mijn overstap van het Windows besturings systeem na het (GNU/LINUX) Ubuntu besturings systeem op alle computers hier in huis.

Gerard
DeGrijze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 21:25   #6
EDJ

Standaard

Bedankt voor de reacties!
Ik ga kijken wat ik ga doen.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten