Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 februari 2008, 16:07   #1
messo69

Standaard DELL start niet meer op :^)

Sinds 2 weken start de DELL van m'n kids niet meer op. Had vandaag eindelijk tijd om even erachter te zitten. Kreeg dat bekende zwarte scherm met 'veilige modus' gedoie, je weet wel. Maar niets deed het. Dan maar XP cd erin gedaan, 'repareren' wil ie ook al niet. Eenmaal in 'herstelconsole' (die ook niet wil werken), dus in dos, chkdsk laten uitvoeren. Deze geeft aan dat er een of meerdere fouten zijn. Probleem is dat de HD in 2 partities is verdeeld, C: voor systeem en D: voor data. Ben bang dat mijn data er ook aan gaat (ja, al is de pc voor de kids, een aantal zaken van mij staan er ook op!) dus liefst niet opnieuw installeren. Heb trouwens gekekeen wat ie zou doen bij opnieuw installeren, dan wil ie c: opnieuw formatteren...

Wat moet ik nu?

PS: had de FAQman ook gevraagd, maar ben dus met zijn antwoord gedeeltelijk ver gekomen, maar zonder resultaat ...

Edit: na chkdsk in dos, heb ik de pc uiteindelijk in veilige modus kunnen opstarten. Vervolgens pc helemaal opnieuw uit- en ingeschakeld en voila: xp start door. Ben nu chkdsk in windows scherm aan het uitvoeren.

Achteraf gezien: toch merkwaardig wat er dan aan de hand is geweest...

Laatst gewijzigd door messo69 : 3 februari 2008 om 16:31 Reden: Systeem start op :-0
messo69 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 16:51   #2
messo69

Standaard

Nou, ik snap er niets meer van. Windows zegt dat het systeem geen fouten heeft (gelukkig maar!), maar waarom gaf chkdsk in dos dan wel aan dat er een of meerdere fouten waren?
messo69 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 19:03   #3
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Dan heeft CHKDSK toch iets hersteld.

Je kan ook nog de Windows schijfcontrole uitvoeren.
Rechtsklik op een station - eigenschappen - extra - het volume op fouten controleren.
Als je beide opties aanvinkt, dan moet je computer eerst opnieuw opstarten, waarna Windows de uitgebreidde controle doet voordat Windows start.

Als hij het nu doet zou ik wel eerst belangrijke bestanden veilig stellen, want het kan natuurlijk ook een defect van de disk zijn, wat later weer optreedt.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten