Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > E-mail

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 januari 2008, 10:20   #1
Friesje

Standaard Mail blijft hangen in Postvak UIT

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik op dit forum een paar vragen gesteld, waarop ik keurig antwoord kreeg. Nogmaals dank daarvoor. Nu heb ik echter een probleempje en nu dacht ik: misschien dat iemand me opnieuw kan helpen.

Het probleem is als volgt:
Op het kantoor gaan er dagelijks vele e-mails de deur uit. Het ontvangen van een email is geen probleem, maar het versturen is dat wel. Bij het versturen blijft de email namelijk hangen in Postvak UIT en gaat niet naar Verzonden items. Nu krijgt de ontvanger dit wel binnen, maar soms vaker. Het gebeurd regelmatig dat de ontvanger een email 5 á 6x in de mailbox heeft staan. Ongeveer één keer in de 10 minuten gaat er een nieuwe mail die kant op. Frustrerend natuurlijk, want Outlook geeft niet aan dat de mails verstuurd zijn.

Nu heb ik zelf een aantal dingen geprobeerd. Ik heb een virusscanner laten draaien, maar dat heeft me niets opgeleverd. Daarna heb ik de mailbox deels opgeschoond. Dat wil zeggen: er stonden duizenden mails in de mailbox. Een deel van de mail was nog van voor 2003! Ik heb natuurlijk eerst een back-up gemaakt van alle DBX-bestanden, daarna heb ik de overbodige mails (incl. verzonden e.d.) verwijderd, Outlook opnieuw opgestart en toen nogmaals geprobeerd.

In eerste instantie een testmail geprobeerd en het bleek succesvol. Het is niet mijn computer en er stonden nog ongelezen mails in, dus die moest ik (indien mogelijk) even doorsturen. Dat bleek een probleem te zijn. Ik had geprobeerd om dit in één keer te doen (dus deze mails selecteren, op beantwoorden klikken en dan versturen), maar dat wilde niet. Ook één voor één bleek niet te lukken. Precies hetzelfde: de mails bleven hangen in Postvak UIT en de ontvanger, dat hoorde ik pas later, kreeg de mails weer een keer of 6 binnen. Iedereen snapt wel dat zoiets frustrerend is.

Een collega heeft daarna geprobeerd om ook de mails te versturen en nu wel succesvol. Ik had toen nog steeds mijn twijfels, maar we hadden toen afgesproken: morgen kijken we wel weer of het is gelukt. De volgende morgen kwam ik op kantoor en de eerste indruk was positief. Het mailen was weer oké. Ik was opgelucht en ben daarna natuurlijk weer aan de slag gegaan met het andere werk. Tot vanochtend. Bij de koffiepauze hoorde ik dat het toch weer een probleem was. Zelfde verschijnselen, dus mail blijft hangen in Postvak UIT.

Wat kan ik doen? Het probleem is maandag begonnen, direct na de kerstvakantie dus. Is het mogelijk om een update te draaien en zou dat mogelijk het probleem zijn? Of moet ik toch denken aan iets anders? Via Google ben ik wel diverse gevallen tegengekomen met ongeveer dezelfde eigenschappen, maar volgens mij heb ik daar weinig aan. Misschien dat iemand mij kan helpen, want het is vervelend voor zowel de verstuurder als de ontvanger.

Vandaag ben ik maar beperkt aanwezig, dus het kan zijn dat ik morgen pas meer weet. Ik zal iig van me laten horen.

Met vriendelijke groet,
Friesje
Friesje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 11:02   #2
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Hier hetzelfde probleem met een oplossing die alleen niet bevestigd wordt door de topic starter. Maar wel het proberen waard:

http://www.developerfood.com/outlook...c/article.aspx

Komt er op neer om je OUTBOX.DBX bestand te vinden, en te verwijderen (en eventueel de SEND.DBX). Dan wordt er een nieuwe gemaakt.
De .DBX bestanden zijn wel verborgen bestanden, dus je zal eerst in Explorer moeten instellen dat die getoond worden.

Er staan ook nog wat richtlijnen om dit soort problemen te voorkomen.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 10 januari 2008 om 11:14
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 11:10   #3
Friesje

Standaard

Hallo Erik,

Bedankt voor de tip! Ik weet niet of ik er vanmiddag tijd voor heb, maar anders gaat het morgen worden. Je hoort absoluut van me.

Mvg,
Friesje
Oud 16 januari 2008, 13:10   #4
Friesje

Standaard

Hallo,

Door omstandigheden heb ik niet eerder kunnen reageren, maar bij deze alsnog. Het probleem is inmiddels opgelost, mede door de hulp van Erik.

Echter, nu heb ik een ander mailprobleempje. In hoeverre je kan spreken van een probleempje althans. Het zit namelijk zo: voor een andere pc heb ik een back-up gemaakt, ik heb Office opnieuw geïnstalleerd en dat was 2003. Dus ipv Outlook Express werkt de pc nu met de 2003-variant van Outlook. Dat is voor de gebruiker even wennen, maar hij kon er mee leven.

Eén ding is echter vervelend. In Express was laatst een speciaal mapje gemaakt met verzonden email, dus een mapje ‘Verzonden items (1)’ onder de map ‘Verzonden items’. Er stond ook al een mapje. Dat mapje is meegenomen bij het importeren, maar die eerste map niet. Hoe krijg ik dat dbx-bestand nu toch in Outlook 2003? Ik zie bij importeren ook niet direct de juiste optie staan, kan ook aan mij liggen.

En nog een vraagje: in Outlook 2003 krijg je de geselecteerde mail ook naast het Postvak IN (of een andere map) te staan. Hoe kan ik dat uit zetten? Waarschijnlijk heb ik een optie gemist, maar bij Opties zie ik het even niet staan. De desbetreffende gebruiker maakt er weliswaar geen probleem van, toch gaat zijn voorkeur uit naar zonder. Dat mailtje kan hij zo wel openen.

Als iemand me kan helpen met deze twee vragen, dan ben ik een blij mens. Het heeft geen haast en ik heb ook niet alle tijd beschikbaar, dus ik wacht het even af.

Mvg,
Friesje
Oud 16 januari 2008, 19:51   #5
erikdenhouter

Standaard

Omdat ik zelf geen Outlook of Outlook Express gebruik kan ik niet veel verder met dit.

Maar dit idee nog: kan je in die oude structuur dat .DBX bestand misschien gewoon naar de nieuwe structuur kopieëren ?
Al heb ik geen idee of die oude Outlook Express ook al- of nog met die .DBX bestanden werkt. Dat is dacht ik afhankelijk van de versie. Maar dat zie je snel genoeg in de map waar die "Verzonden items (1).DBX" dan staat.

En die tweede vraag begrijp ik niet helemaal, maar anderen die het gebruiken zullen hier misschien meer in herkennen ?
Oud 16 januari 2008, 20:26   #6
paulus4

Standaard e-mail wordt verzonden maar komt nooit aan etc.

Mijn vriend gebruikt Outlook Express. Sind kort, als hij een mail verstuurt, komt die mail nooit meer bij de geadresseeerde aan. Maar er komt ook geen melding van een postmaster dat de mail niet kan worden bezorgd en hij staat ook niet in de map "verzonden items". Als hij een mailtje naar zichzelf stuurt zie je dat hij wel binnenkomt maar de mail gaat onmiddellijk naar de map "verwijderde items". Als hij echter via de functie "beantwoorden" op een binnengekomen mailtje reageert gaat dit antwoord er gewoon uit en staat daarna ook in de map "verzonden items". Ik heb alle instellingen gecontroleert maar vind niets abnormaals. Ook de Norton protectie heb ik nagekeken maar kan daar ook niets vreemds vinden. Enig idee?
paulus4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 21:13   #7
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paulus4 Bekijk bericht
Sind kort, als hij een mail verstuurt, komt die mail nooit meer bij de geadresseeerde aan
Log eens in op de mail account (Gmail.com of hotmail.com oid) en probeer vanaf daar dezelde mail te versturen. Mocht het daar ook niet lukken, dan kan je een hoop oorzaken uitsluiten. In ieder geval Outlook Express.
Oud 17 januari 2008, 07:35   #8
Friesje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Maar dit idee nog: kan je in die oude structuur dat .DBX bestand misschien gewoon naar de nieuwe structuur kopieëren ?
Al heb ik geen idee of die oude Outlook Express ook al- of nog met die .DBX bestanden werkt. Dat is dacht ik afhankelijk van de versie. Maar dat zie je snel genoeg in de map waar die "Verzonden items (1).DBX" dan staat.
De oude Outlook Express maakt gebruik van DBX-bestanden, maar ik gebruik nu dus Outlook 2003. Bij het importeren neemt 2003 alle bestanden gewoon mee, behalve de map "Verzonden items (1).DBX". Ik heb geprobeerd om dit bestand alsnog te kopiëren, maar zonder succes. Vandaar mijn vraag. Het betreft de verzonden mail van 2 á 3 maanden en er zijn grotere bestanden, dus dat is het probleem niet, lijkt me.

Citaat:
En die tweede vraag begrijp ik niet helemaal, maar anderen die het gebruiken zullen hier misschien meer in herkennen ?
Nou, op deze foto is te zien wat ik bedoel: klik. Als je een mail selecteert in Postvak In krijg je naast de lijst met emails de email zelf te zien. Dat kan handig zijn, maar de gebruiker heeft liever een grote lijst en de mail zelf wil hij dan in een nieuw scherm openen. Dat is in te stellen en dat zal wel een simpele handeling zijn, maar ik zie het nergens staan. Misschien dat iemand het wel weet.
Oud 17 januari 2008, 11:50   #9
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Friesje Bekijk bericht
Bij het importeren neemt 2003 alle bestanden gewoon mee, behalve de map "Verzonden items (1).DBX". Ik heb geprobeerd om dit bestand alsnog te kopiëren, maar zonder succes.
"Zonder success" wat betekent dat ? Foutmelding ?
Of Outlook ziet het bestand niet ? Dan zou ik het maar naar een andere plaats in die structuur kopieëren, en direkt hernoemen naar een simpele naam van een paar simpelen karakters.

Of maak een map op je bureaublad, stop dat bestand er in, en hernoem het naar iets simpels, en gebruik dan de "import" functie ?

Ik begrijp niet waar de VerzondenItems(1) vandaan komt. Waar heeft die zo'n naam gekregen ? Want die wordt door OE of Outlook gemaakt wanneer er dubbele namen zijn dacht ik.
Als een .DBX bestand niet gezien wordt, dan betekent dat dat die naam niet in de "FOLDERS.DBX" voorkomt.

Probeer het anders eens zo:
Maak in Outlook ergens makkelijk een nieuwe map genaamd zeg maar OETemp.
Stop of kopieër een willekeurig weg te werpen mailtje in die map.
Sluit Outlook af, en ga met de verkenner naar dat OETemp.DBX bestand en verwijder dat.
Plaats daar nu dat Verzonden Items(1).DBX, en hernoem het in OETemp.DBX (waarschijnlijk wel hoofdlettergevoelig)
Start Outlook weer op.

Verder is er nog zoiets als een freeware Outlook Express mail extractor:
http://macallan.club.fr/index.htm
Maar dat is denk ik meer werk.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 17 januari 2008 om 13:00
Oud 18 januari 2008, 11:08   #10
paulus4

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paulus4 Bekijk bericht
Mijn vriend gebruikt Outlook Express. Sind kort, als hij een mail verstuurt, komt die mail nooit meer bij de geadresseeerde aan. Maar er komt ook geen melding van een postmaster dat de mail niet kan worden bezorgd en hij staat ook niet in de map "verzonden items". Als hij een mailtje naar zichzelf stuurt zie je dat hij wel binnenkomt maar de mail gaat onmiddellijk naar de map "verwijderde items". Als hij echter via de functie "beantwoorden" op een binnengekomen mailtje reageert gaat dit antwoord er gewoon uit en staat daarna ook in de map "verzonden items". Ik heb alle instellingen gecontroleert maar vind niets abnormaals. Ook de Norton protectie heb ik nagekeken maar kan daar ook niets vreemds vinden. Enig idee?
Ik realiseer me dat ik niet volledig ben geweest in mijn eerste posting. Binnenkomende mails van derden komen gewoon binnen via de Inbox. Ik concludeer zelf dat het programma OE of een of ander beschermingsprogramma het eigen mailadres bij verzending weigert of in ieder geval als verdacht behandelt. Maar waarom komt er dan geen waarschuwing en verdwijnt uitgaande mail compleet. En waarom kan er wel via de "beantwoorden" functie een mail worden verstuurd die toch ook, naar ik meen, vanuit het eigen mailadres wordt verzonden. We proberen nu trouwens een mail te versturen via Gmail of Hotmail.
paulus4 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten