Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows NT/2000/XP

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 2 juli 2007, 18:44   #1
Thommus

Standaard Ik kan Windows XP niet installeren

Hallo allemaal,

Ik heb een vervelend probleem.
Ik had een computer waar Windows 98 op stond en ik wou hier XP op installeren.
Ik heb toen alle drie de partities geformatteerd en daarna ook m.b.v. FDISK (en dus een opstartdiskette) alle drie de partities verwijderd. Daarna met FDISK een nieuwe partitie aangemaakt. Daarna met opdracht format c: /s die partitie geformatteerd naar fat32 zodat hij geschikt is om Windows XP op te installeren.

Vervolgens gebruikte ik een BartPE opstartcd.
Via BartPE kan ik de Windows XP cd aanroepen die ik in de cd-speler heb zitten.
Setup.exe start op maar dan komt er een foutmelding: "Geen geldige systeempartities gevonden. Setup kan niet doorgaan."

Ik weet niet wat ik nou fout heb gedaan.
Ik heb gewoon een partitie aangemaakt en die geformatteerd. Ik kan hem bij de opstartdiskette zelfs oproepen (dir c, dan komt er gewoon de informatie te staan over de partitie (grootte, label). Maar in BartPE zit ook een soort Verkenner, A43 genaamd. En als ik daarmee naar Deze Computer ga staan er helemaal geen harde schijven bij.

Kan iemand mij helpen of zeggen wat ik fout doe??
Bij voorbaat dank.
Thommus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 19:53   #2
Dontworry

Dontworry's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet gewoon in de bios cdromspeler als 1è boot?
Vertel even wat over je computer pentium?
Hoe groot is je harde schijf? en wat voor eentje? IDE / Sata

Waarom Xp geen geldige partities ziet weet ik zo niet maar ik kan me wel voorstellen dat de partities te klein zijn voor XP.

Laatst gewijzigd door Dontworry : 2 juli 2007 om 20:00
Dontworry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 20:40   #3
Rawit

Standaard

Is de aangemaakte partitie wel een primaire FAT32 (systeempartitie)....., en/of als zodanig ook geaktiveerd voordat je formatteerde...? Kan dit niet uit jouw post opmaken...!

Grtz
Rawit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 23:00   #4
Wanderer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rawit Bekijk bericht
Is de aangemaakte partitie wel een primaire FAT32 (systeempartitie)....., en/of als zodanig ook geaktiveerd voordat je formatteerde...? Kan dit niet uit jouw post opmaken...!

Grtz
En dat niet alleen,tussen het actief maken van de C: partitie en het formatteren,dient er ook nog opnieuw te worden opgestart.

Greetz
Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 11:34   #5
Thommus

Standaard

Het is een IDE harde schijf van 20 gb.
De partitie die ik heb gemaakt bevat de hele harde schijf, dus 20 gb, dit is volgens mij ruim voldoende voor XP.
Ik heb ook opnieuw opgestart na partitie te hebben gemaakt, en dan na het opnieuw opstarten geformatteerd. Partitie is ook de actieve partitie.

Mijn computer:

Intel Pentium III 550 mHz
128 MB RAM
Asus AGP-V3800PRO
Harde schijf: WDC WD20 5BA
Oud 3 juli 2007, 11:45   #6
Thommus

Standaard

Oh en ik heb trouwens iets nieuws geprobeerd.
Ik had nog een Windows 98 SE OEM cd liggen en deze startte gewoon goed op, waarna ik Windows 98 heb geïnstalleerd. Dit lukt zonder problemen.
Daarna heb ik geprobeerd via Windows 98 XP te installeren (gewoon cd erin, dan komt er zo'n splashscreen van de setup, dan upgrade installatie). Setup gaat helemaal goed, ik voer de serial in, geef computernaam en instellingen op, en vervolgens gaat hij installatie voorbereiden. Op een gegeven moment, wanneer het balkje van installatie voorbereiden, 100% is, start de computer opnieuw op, dit hoort ook zo. Maar helaas krijg ik daarna een BSOD! Hij gaat niet gewoon verder met de installatie.

Foutcode: 0x0000007B

Ik keek bij Windows Support en daar staat dat het kan liggen aan:

1: een virus, onmogelijk omdat schijf geformatteerd is en hij helemaal geen internetverbinding heeft.

2: driverproblemen, maar ja, waarom doet Windows 98 het dan wel en XP niet? XP heeft toch veel meer ingebouwde drivers?

3: hardwareprobleem, zelfde als bij 2, ook al zou harde schijf kapot zijn, waarom doet 98 het dan wel?
Oud 3 juli 2007, 16:23   #7
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet waar jij gekeken hebt bij Windows Support, ik heb eens bij Microsoft zelf gekeken en daar staat het volgende:
Het foutbericht 'Stop 0x0000007B' wordt weergegeven in de volgende situaties:• Een apparaatstuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is niet geconfigureerd om te starten bij het opstarten van de computer.
• Een apparaatstuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is beschadigd.
• Informatie in het Windows XP-register (informatie over het laden van apparaatstuurprogramma's tijdens het opstarten) is beschadigd.

Dat kan liggen aan een bootsector virus, daar kijkt win98 niet naar. Zeg dus niet onmogelijk, want met formatteren reset je de bootsector niet, dus daar kan het virus zich ondanks formatteren nog steeds in bevinden.

Kan ook liggen aan de HD. Waarom werkt 98 dan wel? Vrij eenvoudig, win98 is vele malen kleiner dan XP en omdat XP meer plaatst nodig heeft voor installatie komt deze bij installatie ook een heel stuk verder op de HD, als zich daar net een fout bevindt, dan heb je al een probleem.
Zou ondanks deze meldingen, ook nog een geheugenprobleem kunnen zijn.

Persoonlijk zou ik opnieuw formatteren met windows 98 en doe daarna een chkdsk.

Wat je ook kunt doen is in elk geval zorgen dat de bootsector virusvrij is. Download op een andere pc van www.bootdisk.com een win98 bootdiskette, controleer of fdisk er ook op staat. Zet dat op een disketten en bescherm deze tegen schrijven.
Daarmee start je de probleem pc op, niet windows installeren zorgen dat je de dos prompt krijgt.
Dan voer je dit commando uit:
c: <enter>
path=a:\
fdisk /mbr

Kan misschien wel op een kortere manier, maar bij deze weet je zeker dat het goed is.
Daarna nog eens proberen.

P.s. 20 gig is al antiek en kan goed iets mis mee zijn. Daarnaast weet ik niet wat je met die pc wilt doen, maar met 128 mb geheugen en windows XP kom je niet ver, zeker niet op een pIII 550. Als je er verder niets op installeert kun je er net nog vrij redelijk (qua snelheid) mee werken.

-----------------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 16:30   #8
kieshunter

kieshunter's schermafbeelding

Standaard

P.s. 20 gig is al antiek en kan goed iets mis mee zijn. Daarnaast weet ik niet wat je met die pc wilt doen, maar met 128 mb geheugen en windows XP kom je niet ver, zeker niet op een pIII 550. Als je er verder niets op installeert kun je er net nog vrij redelijk (qua snelheid) mee werken.
ben er niet mee eens maar probeer een andere hdd
kieshunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 16:31   #9
kieshunter

kieshunter's schermafbeelding

Standaard

ow sorry doe het verkeerd
kieshunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 10:01   #10
computerproblemen

computerproblemen's schermafbeelding

Standaard

ik had hetzelfde probleem ook 1x. ik wilde ook mijn 98 veranderen naar xp. dat lukte ook niet. als je eerst 2000 installeert en daarna xp dan werkt het wel. maar ja dan moet je eerst aan windows 2000 zien te komen. als je die erop hebt kun je eerst een update naar xp uitvoeren. als dat klaar is kun je xp wel opnieuw installeren als je dat nog wil.
computerproblemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten