Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 mei 2007, 19:02   #1
PC-dummie

Wink Program Files

De meeste programma's willen zichzelf in de map program files plaatsen. Toch vind ik het zelf overzichtelijker om ieder programma zijn eigen map te geven. Iemand vertelde dat het toch beter werkt om alle programma's wel in program files te stoppen. Ik heb dat toen met Office maar wel gedaan en ook met een antivirusprogramma. Maar de rest toch maar een eigen map gegeven.

VRAAG:
Is het inderdaad beter om alles in program files te plaatsen?

Het liefste zou ik eigenlijk windows een eigen partitie geven: C.
Dan een partitie 'programma's': D.
Een een partitie 'bestanden': E.

Want dan kan je gemakkelijker alleen Windows opnieuw installeren als dat nodig is, of werkt dat niet zo?

Alvast bedankt allerbeste PC-deskundigen

PC-dummie
PC-dummie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 19:11   #2
` Mark `

` Mark `'s schermafbeelding

Standaard

In Program Files worden programma's geïnstalleerd in een eigen directory. Dus dat komt op hetzelfde neer als dat je een programma op een andere partitie (zoals je zelf al aangeeft op bijvoorbeeld D: ) installeert.

Belangrijk is hierbij om te weten dat als je Windows opnieuw installeert, dat je ook alle programma's opnieuw moet installeren. Dus als je dan een volle Program Files-directory op bijvoorbeeld D: hebt staan, blijft deze zo vol wanneer je Windows opnieuw hebt geïnstalleerd. Degene die op C: staat zal leeg zijn, omdat je doorgaans eerst de C:-partitie formatteert (leegmaken).

Juist omdat je eerst een schijf leegmaakt alvorens opnieuw te installeren, is het idd verstandig op een andere partitie belangrijke bestanden weg te schrijven (wat je zelf al aandraagt, naar E: ). Beter nog: schrijf belangrijke bestanden weg naar een partitie van een andere harddisk.

Groet,
Mark
Oud 29 mei 2007, 23:11   #3
willem1940

Standaard

Sommige programma's kunnen bij installatie alleen maar naar de program files map die binnen Windows zit, daaraan kun je niets veranderen.

Als het tijdens installatie van een prog wel wijzigbaar wordt aangeboden, dan verander je daar gewoon dat pad zodat-ie in de partitie komt die jij wilt.

Ik heb dat meermalen zo gehad en het is lekker overzichtelijk. RAAR echter dat het dan in ieder geval langzamer werkt dan wanneer je het systeem die progs binnen Windows in die Programs map laat stoppen; Windows98 werd er bovendien iets minder stabiel door.
willem1940 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 08:44   #4
dutch-online
Guest

Standaard

elk [ bijna ] programma werkt via windows dus waar je het ook neerzet het maakt niets uit.
zonder windows zullen ze niet werken
  Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 09:01   #5
reintje

reintje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus waar je het ook neerzet het maakt niets uit.
Voor de werking niet, voor de snelheid waarmee wel (wat willem ook al zegt). Windows moet langer zoeken als je een andere schijf of partitie gebruikt dan de C.
Een gefragmenteerde schijf werkt ook niet lekker snel.......
reintje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 11:18   #6
PC-dummie

Standaard

Bedankt voor je reactie. Ik vat het even samen, corrigeer me als ik het niet goed begrepen heb.
1. In principe kunnen programma's 'overal' worden geplaatst (mits het programma zelf die mogelijkheid geeft).
2. Als je Windows opnieuw moet installeren (wat mij onlangs is overkomen) dan zit er niets anders op dan tevens alle andere programma's opnieuw te plaatsen?!!?

Is daar dan helemaal niets aan te doen? In het Dos-tijdperk kon dat wel.
Het is ook verdraaid lastig als je programma's hebt opgehaald vanaf internet.
Maar hoe dan ook gaat er enorm veel tijd zitten in het opnieuw installeren van al die programma's.
Windows (ik gebruik XP Prof) is nu niet direct echt betrouwbaar en stabiel te noemen. (DOS was trouwens ook al vaak beroerd). Soms is het beter de zaak opnieuw te installeren. Maar dat je dan óók nog eens alle andere programma's opnieuw moet plaatsen...... Daar zou echt iets aan moeten veranderen!

PC-dummie
PC-dummie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 13:10   #7
reintje

reintje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ook verdraaid lastig als je programma's hebt opgehaald vanaf internet.
Deels een antwoord op je vragen. Als ik een programma download van het net, sla ik het downloadbestand op, alvorens deze te installeren, op een aparte schijf (partie kan ook) , die ik genoemd heb "Opnieuw Installeren". Programma's die ik bij een frisse installatie niet op CD heb, heb ik op deze manier toch bij de hand (tenzij de hele HD echt defect raakt).

Je kunt een Image (Ghost) maken bij een frisse installatie van bijvoorbeeld alleen eentje waar Windows is geïnstalleerd en nog eentje als je je gebruikelijke programma's hebt geïnstalleerd. Dat scheelt een boel werk. Die Ghost kun je weer op een DVD zetten bijv. Je kunt dan bij calamiteiten de Image terugzetten. Het eerste wat je daarna doet is je anti malware programma's updaten, want die definities zijn dan natuurlijk verouderd.

Laatst gewijzigd door reintje : 30 mei 2007 om 13:13
reintje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 17:53   #8
Stringai

Stringai's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Stringai
Standaard

als je iets installeerd wordt er standaard de locatie gegeven van program files.
maar je kan daar bladeren en een andere map kiezen dus, die mogelijkheid is er niet voor niks.
welke locatie je invoerd, die wordt gebruikt in het installatie proces van windows.
als je de locatie naar een andere hdd laat verwijzen, dan lijkt me dat geen probleem,
wel moet de partitie van die andere schijf intact blijven.
als je 2 partitie's hebt op 1 schijf, dan zal de hdd op 2 paritie's tegelijk moeten werken,
Oud 30 mei 2007, 18:10   #9
Stringai

Stringai's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Stringai
Standaard

als je een programma hebt geïnstalleerd, dan kan je de map vanuit programfiles naar mijn idee wel verplaatsen naar een andere locatie, ook al is deze geïnstalleerd.

de snelkoppeling die de locatie geeft kan je aanpassen.
klik rechts op de snelkoppeling van het bijbehorende programma en klik links op "eigenschappen".
daar zie je Doel: "C:\Program Files\enz..."
daar zie je waar de snelkoppeling heen verwijst en welk bestand wordt aangesproken.
die kan je veranderen in de locatie waar je de map hebt neer gezet.
ook Beginnen in: kan je aanpassen.
Oud 30 mei 2007, 20:34   #10
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stringai Bekijk bericht
als je een programma hebt geïnstalleerd, dan kan je de map vanuit programfiles naar mijn idee wel verplaatsen naar een andere locatie, ook al is deze geïnstalleerd.

de snelkoppeling die de locatie geeft kan je aanpassen.
klik rechts op de snelkoppeling van het bijbehorende programma en klik links op "eigenschappen".
daar zie je Doel: "C:\Program Files\enz..."
daar zie je waar de snelkoppeling heen verwijst en welk bestand wordt aangesproken.
die kan je veranderen in de locatie waar je de map hebt neer gezet.
ook Beginnen in: kan je aanpassen.
Doe dat maar niet. Werkt bij sommige programma's, maar de meeste niet. Heeft te maken met registerinstellingen. Hierin wordt verwezen naar bijvoorbeeld C:\Program Files, echter het programma is hier niet (meer) te vinden. Resulteert meestal in foutmeldingen.

Nieuwe programma's kun je uiteraard wel installeren waar je wilt (zolang het installatieprogramma hier een optie voor biedt, uiteraard). Ik gebruik zelf al jaren naar tevredenheid een C:\Program Files en een D:\Program Files.
Probeer tevens de hoeveelheid bestanden en mappen in de 'root' van een schijf te beperken. Dus niet ieder programma z'n eigen mapje geven in C:\ of D:\. Hou een map aan in de root waarin je vervolgens ieder programma z'n eigen map geeft. De precieze reden waarom je de root schoon moet houden ben ik vergeten, maar ik geloof dat het iets was met de snelheid van het bestandssysteem.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten