Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Beveiliging

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 mei 2007, 19:00   #1
Micromaniac

Micromaniac's schermafbeelding

Exclamation Port 80 (HTTP) open ?

Om mijn veiligheid te checken deed ik laatst een scan via Symantec --> Security Check.
Goed nieuws want al mijn poorten waren onzichtbaar (stealth), behalve port 80 (HTTP).

Daarachter stond;
"Used to transfer web pages over the internet. Port 80 should only be open if you're running a web server"

In een ander forum vertelde iemand mij dat port 80 altijd open moet staan, anders is er geen internet-verkeer mogelijk.

Ik draai wel een server vanaf mijn pc (Pinnacle) om mijn Showcenter 200 (bestanden van pc afspelen op tv in huiskamer) te voorzien van bestanden.

Ik heb eigenlijk meerdere vragen over dit onderwerp;

1) Klopt het dat port 80 open moet staan voor internet-verkeer ?
2) Levert het openstaan van deze port gevaar op van hacker & crackers ?
3) Kan ik via mijn router (Sitecom WL-153) instellen dat port 80 alleen op het Intranet
open staat ?
4) Wie kan me wat meer vertellen over port 80 ?

Alvast bedankt...
Micromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 21:51   #2
Donny

Donny's schermafbeelding

Standaard

Dit is totaal niet waar. Ik heb ook een Sitecom ruiter en er hoeft helemaal geen port 80 open te staan om te internetten.

Het klopt wel dat een webserver port 80 gebruikt. Als er een Apache of andere webserver is geinstalleerd maar port 80 is niet open gesteld is het inderdaad niet mogelijk om verkeer naar de webserver te begeleiden.

In jou geval heb je geen webserver maar (meest geschikt) lokale server om bestanden in een thuisnetwerk te delen. Hiervoor is geen opengestelde port 80 voor nodig.

Het opleveren van hackers en crackers lijkt me niet echt iets om zorgen over te maken. Wel kan het door exploits in een bestand die op de webserver staat (als deze wordt gedraaid) doormiddel van de webserver andere injecties worden uitgevoerd.
Donny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 01:15   #3
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Ik zou er zeker eens naar kijken.
Check anders eens configuratiescherm->software-> Windows onderdelen toevoegen of verwijderen (als je XP pro hebt).
Daar controleren of er misschien een vinkje staat voor "Internet Information Services". Want dan is er een webserver geinstalleerd.
Als je dat niet zelf gedaan hebt (of per ongeluk) dan heb je hem niet nodig. Buiten dat je dat poort 80 open zet, kost het je ook nog het nodige aan systeemresources (geheugen en cputijd dus).
In dat geval hokje uitvinken en toepassen en OK doen dan de-installeert hij dat weer.

Poort 80 moet gewoon dicht zijn als je zelf geen webserver hebt draaien op je systeem.

-----------------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 10:08   #4
Micromaniac

Standaard

Ik heb XP Home ipv Pro dus kon "Internet Information Services"" niet vinden, ik zie wel een vinkje voor "Netwerkservices".

Maar goed, hoe sluit ik port 80 ?
Oud 13 mei 2007, 16:07   #5
BlackTiger

Standaard

Netwerkservices is toch weer iets anders.

Poort 80 sluiten...
Beter zou zijn om te gaan zoeken naar de reden waarom die poort 80 open staat.

Citaat:
Kan ik via mijn router (Sitecom WL-153) instellen dat port 80 alleen op het Intranet
open staat ?
Wat heb je dan op je intranet draaien dat je poort 80 nodig zou hebben?

Normaliter laat je router niet automatisch poort 80 door, dus waarschijnlijk staat er ergens in de router bij de port-forwardings, of special applications of DMZ een ip adres opgegeven waardoor die poort open staat.

Don't argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience.
Oud 13 mei 2007, 21:32   #6
Micromaniac

Standaard

Met Intranet bedoel ik de StreamServer van Pinnacle die mijn Showcenter 200 van bestanden voorziet, maar ik betwijfel of die port 80 nodig heeft.

Het enige dat ik in mijn Router op Port Forwarding heb staan in port 22847 i.v.m. downloadprogramma Bitlord..

Verder staat (NAT) (Network Address Translation) op <Enabled>

en (UPNP) (Universal Plug and Play) staat op <Enabled>

DHCP staat ook op <Enabled>
met daarin het MAC-adres van mijn Laptop (in geval van draadloze verbinding)
Oud 14 mei 2007, 01:52   #7
BlackTiger

Standaard

Dan vindt ik het toch zeker vreemd, want als de router niks aangeeft dan staat normaliter die poort 80 ook niet open.

Probeer eens een poortscan op grc.com eens zien of die ook van mening is dat poort 80 open staat.

Oud 14 mei 2007, 11:52   #8
Micromaniac

Standaard

Op grc.com staat poort 80 ook open.

Maar op een ander forum wordt geadviseerd om poort 80 w&#233;l open te laten;

http://www.helpmij.nl/forum/archive/.../t-179666.html

By the way, ik was ge&#239;nfecteerd met Trjojan.Click.2325 en Trojan.Click.1921
Die zijn nu weg (als het goed is)
Oud 15 mei 2007, 00:23   #9
BlackTiger

Standaard

Misschien kijk ik niet goed want ben een beetje moe, maar ik zie geen advies om poort 80 wel open te laten staan. En als je zelf geen webserver draait of iets anders waardoor men van buitenaf toegang zou moeten hebben tot jouw poort 80, dan is zo'n advies dus onzin en zelfs een potentieel gevaarlijk advies.

Fijn dat die Trojans weg zijn.
Maar ergens moet er toch iets in die router fout staan, een router zet nooit uit zichzelf poort 80 open, ergens moet dat geconfigureerd zijn en als dat niet het geval is, dan moet het vanaf de pc open gezet zijn.

Na wat rondkijken heb ik ook niet het idee dat er iets met die streamserver is. Maar er is toch iets wat die poort 80 open zet en ook nog verkeer verwacht.
Mischien kun je het beste eens een Hijackthis log plaatsen ofzo.

Oud 15 mei 2007, 17:58   #10
Micromaniac

Standaard

(Advies om poort open te laten

JJW 23-09-2004, 22:24
Nou op het moment dat je een poort definitief sluit, dan kun je geen verkeer meer laten lopen door die poort, dat houd dus in dat Iexplorer ook geen verbinding krijgt met internet, als je toch nog verbinding krijgt dan is hij dus niet dicht.

Dit stukje staat in de link weergegeven.

Ik heb al uitgebreid logjes gepost op het Hijackthis forum (http://www.hijackthis.nl/forum/viewtopic.php?t=8809),
wordt veel op gereageerd, Marieke (Moderator) zegt ook dat ik poort 80 niet moet sluiten.

Erg verwarrend, want veel mensen spreken elkaar tegen over het wel of niet open moeten staan van poort 80. Ik weet wel dat ik in het verleden tijdens scans nooit poort 80 open heb zien staan, dus mijn gevoel zegt ook dat deze poort beter dicht (stealth) kan zijn.

Dit vraagstuk draait nu op drie Forums;
1) Dit forum
2) http://www.hijackthis.nl/forum/viewtopic.php?t=8809
3) http://www.iksnaphetniet.nl/forum/vi...ID=1&TID=13794
en op alle drie de forums is men flink bezig met uitzoeken,adviseren en helpen.
Maar er is (bijna) niet achter te komen waarom poort 80 open staat en hoe je die handmatig dichtzet.

Ook Systeemherstel wil niet meer openen/opstarten. En ik kan het nergens meer aan-, of uitzetten..

Rare zaak....

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten