Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 december 2006, 13:23   #1
rmgvs

Standaard kan cpu fan nog langzamer draaien?

Op mijn moederbord kun je via de bios de snelheid van de fan reguleren, dit wil zeggen iets van 'smart fan enable' (aan/uit). Je ziet dan inderdaad dat het toerental terug loopt van standaard ongeveer 2500 naar rond de 1000.

De temperatuur is zelfs bij 1000 toeren een lage 30 graden celsius.

Ik zou graag het toerental nog verder terugbrengen, naar bijvoorbeeld 300-400 (volgens manual van fan moet dat kunnen).

Ik heb ook de smart fan uitgezet en via een zalmman fanmate (variabele weerstand tussen fan en moederbord) geprobeerd, ook dan kun je niet verder terug dan ongeveer 900 toeren. Dan zou je denken: probeer ze eens samen in te zetten, fan control en de fanmate, maar dat geeft zelfde effect als alleen de fanmate.

Als ik passief koel (fan niet aangesloten) stijgt de temperatuur tot boven de 50 graden en dat vind ik niet gewenst.

Ik heb bovenstaande uitgeprobeerd met de standaard Intel koeler voor dual-core (775) en met de Arctic Freezer pro 7. Resultaten ongeveer vergelijkbaar, geen grote verschillen.

Een andere optie zou nog zijn een dermate grote koeler dat passief koelen inderdaad verantwoord is. Vroeger heb ik de Asus silent square geprobeerd op een P4 en dat ging perfect zonder een fan erbij (zelfs 20 graad celsius!). Maar deze koeler is ontzettend groot en zwaar en bovendien moet de kast helemaal open, moederbord eruit, hulpstukken erbij etc.

Dus vragen zijn:

1. Kan ik met een trucje het toerental verder verlagen met bestaande koelers?

2. Is er een grotere koeler voor 775-socket in de markt waar je passief mee kunt koelen en die volgens standaard installatiemethode van Intel gemonteerd kan worden?
rmgvs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 13:29   #2
Intel 3000

Intel 3000's schermafbeelding

Standaard

het moederbord vind 30 graden dus goed Ik zet zelf AMD'tjes op zelf control en dan staan ze 50 % van de tijd uit . het moet dus kunnen maar 1000 RPM merk je niet boven je case fens uit hoor
Intel 3000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 21:37   #3
Black Eagle

Standaard

Is dit gewoon een hobby matig project? Zoja wat vind jij dan belangrijker temperatuur zo laag mogelijk in combinatie met een zo laag mogelijk toerental of speelt design ook een rol ivm casemodding?
Black Eagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 21:47   #4
Intel 3000

Standaard

persoonlijk zal ik het zelf zo laten , lekker veilig
Oud 10 december 2006, 22:14   #5
rmgvs

Standaard hobby?

Ja enerzijds vind ik het interessant om het gewoon uit te zoeken (hobby vind ik een te zwaar woord, maar laten we zeggen experiment). Maar primair gaat het me om een zo laag mogelijk geluidsniveau te krijgen bij een verantwoorde temperatuur en levensduur. Waarom zou je die fan sneller laten lopen als het meer energieverbruik betekent en meer herrie oplevert. Een temperatuur van 40 graden is alleszins verantwoord, dus heb ik nog 10 graden over om mee te spelen toch? Ik heb verder geen fans in mijn kast zitten, de enige zaken die nu geluid maken zijn in volgorde van geluid: 1) cpu-fan, 2) voedingsfan (12 cm, laag toerental), 3) gesuis van harde schijf. Verder alles passief.
Oud 11 december 2006, 06:53   #6
Badboy4life

Badboy4life's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rmgvs Bekijk bericht
Ik zou graag het toerental nog verder terugbrengen, naar bijvoorbeeld 300-400 (volgens manual van fan moet dat kunnen).
3 a 400 toeren wordt moeilijk, wat de manual ook beweert (volgens mij levert ie dan te weinig druk om genoeg blaaskracht te ontwikkelen).
Welke fan is het?
Citaat:
Als ik passief koel (fan niet aangesloten) stijgt de temperatuur tot boven de 50 graden en dat vind ik niet gewenst.
Hoeveel procent is de pc dan belast? Als je de processor te vaak te zwaar belast, dan kun je beter geen passieve koeling nemen.
Citaat:
Een andere optie zou nog zijn een dermate grote koeler dat passief koelen inderdaad verantwoord is.
Check via Taakbeheer, hoe zwaar de cpu belast wordt.
Bij'n grote koeloppervlak, weinig cpu belasting en 'n goede airflow, zou passieve koeling een optie kunnen zijn.
Speedfan (check google) is interessante software. Je kunt de max. temps van o.a. de cpu zo instellen dat ie, bij het overschrijden van de grenswaardes, begint te beepen.
Passieve koeling zou niet m'n 1ste optie zijn om goed en geruisloos te koelen.
Citaat:
Vroeger heb ik de Asus silent square geprobeerd op een P4 en dat ging perfect zonder een fan erbij (zelfs 20 graad celsius!). Maar deze koeler is ontzettend groot en zwaar en bovendien moet de kast helemaal open, moederbord eruit, hulpstukken erbij etc.
Hahaha, dit lijkt me geen goede test.
Een betere test is om de temps te meten onder normale omstandigheden (gesloten kast en zonder Xtra hulpstukken).
Citaat:
Dus vragen zijn:
1. Kan ik met een trucje het toerental verder verlagen met bestaande koelers?
2. Is er een grotere koeler voor 775-socket in de markt waar je passief mee kunt koelen en die volgens standaard installatiemethode van Intel gemonteerd kan worden?
1. Je kunt, met het eerder besproken speedfan, de fan manueel instellen (als je moederbord't ondersteund, ook minder dan 50%).
Andere optie's zijn:
-een (traploze) fancontroller installeren (en eventueel o.a. de cpu fan op de controller "pinnen") met meerdere fanaansluitingen.
-Zelf een koeling bouwen door bvb. de warmte af te voeren, d.m.v. gebruik te maken van heatpipes,...).
-een wat grotere fan (12-14-....cm diameter) installeren (deze draaien op zeer lage toeren, maar genereren genoeg druk om goed te koelen en bereiken door hun grotere diameter een groter koeloppervlakte).
2.Vast wel. Maar, zoals eerder besproken is passief koelen (passief is niet geruisloos, want in- en outtake fan, om de warme lucht af te voeren, zijn toch aan te raden)vooral afhankelijk van je pc gebruik en onstabiel te noemen.
Heb je ook al alternatieve (waterkoeling, peltier, google,...) overwogen ?

Ter vergelijking,
in mijn systeem draaien de cpu, mobo en hd's constant tussen de 19 en 22 graden (P4, 3.0Ghz, 1500+ geheugen,...).
De cpu wordt na'n uurtje max. belasting 28 graden. En toch hoor je'm nauwelijks (ik hoor vooral de hd's, heb tussen de 3 en 7 fans draaien- afhankelijk van het weer en de pc belasting).

Succes.
Badboy4life is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 12:17   #7
rmgvs

Standaard

Dank Badboy4live voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik wel wat mee.

- Speed fan ken ik en had ik ook even geprobeerd maar blijkt bij mij niet te werken (moederbord is Asrock 775dual-vsta).
- Ik gebruik naast de standaard Intel koeler een Arctic Freezer pro 7.
- Een misverstand over mijn P4-opstelling van destijds (heb ik niet goed uitgelegd): ik gebruikte de Asus Silent Square in passieve opstelling maar gewoon in een gesloten kast en zonder hulpstukken. Ik bedoelde dat om dit te installeren je de hele kast moet de-assembleren en dat het een heel gedoel was. Het werkte prima, voortreffelijk zelfs. Extra koeling had ik niet, dus ook niet voor de in- en outflow, behalve de 12 cm fan die vanuit de voeding zachtjes de kast in blaast. Temperaturen altijd beneden 30 graden, meestal zelfs lager.
- Ik draai zelden langere tijd met volle belasting van de CPU. Maar een minuutje of 10 continue belasting kan de opstelling van eerste en die van nu zonder problemen aan.
- Ik overweeg een Scythe Mine te proberen. Prijs is redelijk (rond 30 Euro) en het model lijkt erg op de Asus. Voordeel is dat door de constructie het ding zo op het moederbord kan worden gezet zonder alles eruit te hoeven slopen. Nadeel is zoals gezegd dat het een lomp en zwaar ding is en dat ik nog niet zeker weet of passieve koeling ook echt voor acceptabele temperaturen zorgt in de nieuwe opstelling. Als iemand ervaring heeft met deze Scythe in passive modus dan hoor ik het graag.
Oud 11 december 2006, 16:10   #8
Intel 3000

Standaard

Mijn Standaard AMD cooling kon 400 Rpm draaien daaronder ging hij erg haperen
Oud 11 december 2006, 17:42   #9
Black Eagle

Standaard

Probeer ook eens een goede koelpasta tussen de cpu en northbridge en video (gpu). Scheelde bij mij maar liefst 9 a 10 graden. Ik heb bij de northbridge de standaard fabriekspasta verwijdert en een kwaliteitspasta er tussen gedaan Een goedkope koeloplossing voor de cpu en zeer stil is : het standaard koelblok laten zitten en hierop een standaard casefan van het merk coolermaster type ultra silent monteren Max 13 decibel. ( Check wel even of dit bij intel (ivm warmte ontwikkeling) wel kan , want ik heb namelijk een amd processor. Soms wil het nog wel eens helpen om een koeler op testarten op 12 volt en dan terug teschakelen naar 5 volt (Zalman ZM MFC1) Misschien heb je aan deze tips iets.
Black Eagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 20:52   #10
Intel 3000

Standaard

Intel presscots moet je erg uitkijken met de warmte ontwikkelingen bij mij draait het met 2 casefens half speed zo :

CPU : 41 graden op 2136 RPM (bij games 15 graden hoger )

ps. als ik de fen bij speedfen trerug schroeg merk ik haast niets in geluids nivo zakken terwijl ik 2 stille casefens hem ( 20 Decibel )
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten