Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rmgvs
Ik zou graag het toerental nog verder terugbrengen, naar bijvoorbeeld 300-400 (volgens manual van fan moet dat kunnen).
|
3 a 400 toeren wordt moeilijk, wat de manual ook beweert (volgens mij levert ie dan te weinig druk om genoeg blaaskracht te ontwikkelen).
Welke fan is het?
Citaat:
Als ik passief koel (fan niet aangesloten) stijgt de temperatuur tot boven de 50 graden en dat vind ik niet gewenst.
|
Hoeveel procent is de pc dan belast? Als je de processor te vaak te zwaar belast, dan kun je beter geen passieve koeling nemen.
Citaat:
Een andere optie zou nog zijn een dermate grote koeler dat passief koelen inderdaad verantwoord is.
|
Check via Taakbeheer, hoe zwaar de cpu belast wordt.
Bij'n grote koeloppervlak, weinig cpu belasting en 'n goede airflow, zou passieve koeling een optie kunnen zijn.
Speedfan (check google) is interessante software. Je kunt de max. temps van o.a. de cpu zo instellen dat ie, bij het overschrijden van de grenswaardes, begint te beepen.
Passieve koeling zou niet m'n 1ste optie zijn om goed en geruisloos te koelen.
Citaat:
Vroeger heb ik de Asus silent square geprobeerd op een P4 en dat ging perfect zonder een fan erbij (zelfs 20 graad celsius!). Maar deze koeler is ontzettend groot en zwaar en bovendien moet de kast helemaal open, moederbord eruit, hulpstukken erbij etc.
|
Hahaha, dit lijkt me geen goede test.
Een betere test is om de temps te meten onder normale omstandigheden (gesloten kast en zonder Xtra hulpstukken).
Citaat:
Dus vragen zijn:
1. Kan ik met een trucje het toerental verder verlagen met bestaande koelers?
2. Is er een grotere koeler voor 775-socket in de markt waar je passief mee kunt koelen en die volgens standaard installatiemethode van Intel gemonteerd kan worden?
|
1. Je kunt, met het eerder besproken speedfan, de fan manueel instellen (als je moederbord't ondersteund, ook minder dan 50%).
Andere optie's zijn:
-een (traploze) fancontroller installeren (en eventueel o.a. de cpu fan op de controller "pinnen") met meerdere fanaansluitingen.
-Zelf een koeling bouwen door bvb. de warmte af te voeren, d.m.v. gebruik te maken van heatpipes,...).
-een wat grotere fan (12-14-....cm diameter) installeren (deze draaien op zeer lage toeren, maar genereren genoeg druk om goed te koelen en bereiken door hun grotere diameter een groter koeloppervlakte).
2.Vast wel. Maar, zoals eerder besproken is passief koelen (passief is niet geruisloos, want in- en outtake fan, om de warme lucht af te voeren, zijn toch aan te raden)vooral afhankelijk van je pc gebruik en onstabiel te noemen.
Heb je ook al alternatieve (waterkoeling, peltier, google,...) overwogen ?
Ter vergelijking,
in mijn systeem draaien de cpu, mobo en hd's constant tussen de 19 en 22 graden (P4, 3.0Ghz, 1500+ geheugen,...).
De cpu wordt na'n uurtje max. belasting 28 graden. En toch hoor je'm nauwelijks (ik hoor vooral de hd's, heb tussen de 3 en 7 fans draaien- afhankelijk van het weer en de pc belasting).
Succes.