Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 november 2006, 17:49   #1
Lodewijk

Standaard PC grondig schoonmaken

Mijn PC is werkt niet meer zo goed als toen ik hem een paar jaar geleden kocht

Nu wil ik deze graag helemaal schoonmaken, alle overbodige troep er af gooien, zodat hij weer optimaal kan & zal presteren.

Wat is de beste manier om dit te doen, zonder álle gegevens kwijt te raken?

Mijn harde schijf heb ik opgesplitst in 2 delen. Een deel waar windows op staat en een deel waar alle programma's en eigen bestanden op staan.

Alvast bedankt!
Lodewijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:21   #2
marcootje

Stuur een bericht via MSN naar marcootje
Standaard

het beste is natuurlijk je c schijf formateren en daarna windows opnieuw installeren
maar je moet natuurlijk wel je bestanden die je nog nodig hebt op je d (neem ik aan) schijf
zetten

de meeste programma's zullen helaas ook niet meer werken, ook al staan die op je d schijf, maar als je die programma's nog op een cd hebt staan dan mag dat ook geen probleem zijn

denk ook aan je adresboek en favorieten te backuppen naar je tweede partitie, en de map mijn documenten enz
marcootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:34   #3
ctrlaltdelete

ctrlaltdelete's schermafbeelding

Standaard

De beste manier is toch echt formatteren en opnieuw beginnen.

Maar je kunt ook veel opruimen door eens goed te kijken in de lijst met geïnstalleerde software.
Er staan vast programma's bij die je niet meer gebruikt, verwijder die dan.

Verwijder ook alle versies van Java Runtime dingen die je ziet in Configuratiescherm software. Download en installeer daarna de laatste versie, die kun je op deze pagina vinden.
Ongeveer in het midden staat: "Java Runtime Environment (JRE) 5.0 Update 9", die moet je hebben.

Daarna met CCleaner alle overbodige rommel opruimen, handige uitleg en downloadlink vindt je hier.

Als laatste kun je na de pc eens opnieuw te hebben opgestart in veilige modus kiezen voor schijfdefragmentatie.
Oud 5 november 2006, 18:35   #4
ctrlaltdelete

ctrlaltdelete's schermafbeelding

Standaard

Ik typ te langzaam....
Oud 5 november 2006, 18:40   #5
marcootje

Stuur een bericht via MSN naar marcootje
Standaard

ja daar heb ik ook af en toe last van hahahaha

maar we zijn het eens dat formateren het beste is
marcootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2006, 16:35   #6
Lodewijk

Standaard

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik toch maar ga formateren. De meeste programma's heb ik nog wel op cd staan. Wat is de beste manier om dit aan te pakken zonder de bestanden op d kwijt te raken, ik ben namelijk een leek op dit gebied. Hoe kan ik de programma's volledig verwijderen voordat ik ze opnieuw installeer?

En als ik hiermee klaar ben, wat zijn de beste programma's om virussen, spyware e.d. buiten de deur te houden en de pc goed te laten functioneren? Het liefst natuurlijk freeware!

Alvast bedankt!
Oud 7 november 2006, 17:49   #7
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Als je formatteert hoef je programma's niet meer te verwijderen. Deze zijn namelijk weg, omdat de harde schijf leeg is. Je hoeft ze alleen maar opnieuw te installeren.

Bestanden op de D-schijf raak je niet kwijt, zolang je alleen de c-schijf formatteert. Let dus even op wat je doet, maar de Windows XP cd formatteert alleen de schijf waarop windows geinstalleerd gaat worden (de C dus)
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2006, 18:00   #8
willem1940

Standaard

Is die PC in die tijd wel eens inwendig stofvrij gemaakt, ik bedoel o.a ONDER de CPU-ventilator op de koelribjes en het gehele inwendige van de voedings-unit?

De eerste keer het beste afkijken van iemand met ervaring, want je kunt er ernstige fouten mee maken.

Al eens gekeken hoe tijdens "zwaar werk", gamen of grote copiëer-klus, je temperaturen van CPU en schijf/schijven zich gedragen?
Gratis progjes van Net, liefst allebei gebruiken want ze zien niet op iedere compu altijd hetzelfde:
- Speedfan
- PC Wizard 2006
willem1940 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2006, 18:19   #9
Animal

Animal's schermafbeelding

Standaard

Heb je wel een orginel window's cd ,,anders zouw ik toch maar niet gaan formatteren.
Bij veel pc's zit alleen een cd om de pc weer terug naar de aankoop toestand te brengen.
Dit kan ook op een verborgen partitie staan. Is hetzelfde als opnieuw alles installeren.
Animal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2006, 18:41   #10
Lodewijk

Standaard

Ik heb één harde schijf, waar ik toendertijd 2 delen van heb gemaakt.
Volgens mij heb ik een originele windows pc, die levert dell er toch altijd bij?

De pc goed stofvrij maken ben ik al een tijdje van plan. Is er ergens op internet te vinden hoe je dat het beste kunt doen?
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten