Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 22 september 2006, 15:43   #1
Dell Dimension 1100

Standaard Harde schijf delen.

Hallo,

Ik heb een desktop met Windows XP SP2, (pc A)
en ik heb een desktop met Windows 98 SE (pc B)
Pc A is maakt draadloos verbinding met de router,
pc B doet dit via een ethernet kabel.

Ik wilde de harde schijf (C op pc A delen met pc B.
Deze computer --- C: --- delen --- sharenaam: C --- Andere gebruikers mogen mijn bestanden wijzigen, ingeschakeld --- toepassen --- OK.

Ik kan op pc B maar gedeeltelijk mijn harde schijf inzien, bijv. de map WINDOWS kan ik niet inzien gedeelten van DOCUMENTS AND SETTINGS niet enz.

Pc B zegt dat ik geen toegangsrechten (of zoiets) heb, om bepaalde mappen in te zien.

Hoe kan dit?

Ook kan ik de map windows niet appart delen omdat het besturingssysteem in gebruik is.

Op pc B kan ik wel door de harde schijf (c te delen ALLE mappen en bestanden inzien op pc A.

PC A en B hebben beide verschillende computernamen.

Weet iemand een oplossing?

M.V.G. Dell Dimension 1100.

Aanpassing:
Het probleem doet zich nogsteeds voor als Windows firewall is uitgeschakeld.

Laatst gewijzigd door Dell Dimension 1100 : 22 september 2006 om 15:45 Reden: Vergeten...
Dell Dimension 1100 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 16:33   #2
willem1940

Standaard

Ook in firewall(s) aangegeven dat je delen wilt? Zolang er 1 het niet "weet", gaat het niet.

Schijf op "delen" zetten vind ik het gemakkelijkst door dat item op te zoeken bij "eigenschappen" van de schijf.

Soms kom je misschien verder door in Veilige Modus te proberen je zin te krijgen.

O, W98 en XP in 1 netwerk; dat lukt zelden naar 2-richtingen goed, XP krijgt meestal redelijk zijn zin (wel kijken in 2 rubrieken gewoonlijk) maar van W98 uit lukt het maar een enkeling.

Hier waren al draden over, o.a bij "meningsverschillen".
willem1940 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 12:33   #3
Animal

Animal's schermafbeelding

Standaard

In xp moet je vaak niet alleen de schijf delen ,maar ook de afzondelijke mappen.
Maar waarom zouw je de window's map willen delen ,,dat lijkt me zeer onverstandig en totaal nutteloos.
Ook kan het zijn dat je xp schijf ntfs is geformateerd ,en win 98 kan dat niet lezen (dacht ik)
Animal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 17:48   #4
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook kan het zijn dat je xp schijf ntfs is geformateerd ,en win 98 kan dat niet lezen (dacht ik)
Nee dat maakt in een netwerk niets uit.
Wat betreft windows is een systeemmap, daar staat een standaard adminshare op, net als de Documents en settings map.
Daar kun je alleen als administrator in of als eigenaar/gebruiker.

Je zou eens kunnen proberen daarom op die pc een extra share aan te maken met de benodigde rechten op die mappen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat het wel lukt.
Lukt het niet zou je de eenvoudige deling van mappen en bestanden moeten uitschakelen en dan doen wat Animal zegt, vinkje gebruiken om te zorgen dat alle onderliggende mappen en bestanden ook gedeeld worden met die rechten.
Dat is normaliter met eenvoudig delen van mappen/bestanden niet nodig omdat dit automatisch gebeurt. Doch niet altijd op systeem- en persoonlijke mappen.
Vandaar de tip voor de extra share.

-----------------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 13:14   #5
Dell Dimension 1100

Standaard

[QUOTE=Animal;262797]In xp moet je vaak niet alleen de schijf delen ,maar ook de afzondelijke mappen.QUOTE]
Oke dan doe ik dat, behalve bij de map windows in XP, die kan ik niet delen.
In 98 wel.

[QUOTE]Maar waarom zouw je de window's map willen delen ,,dat lijkt me zeer onverstandig en totaal nutteloos.
QUOTE]
Ik heb programma's die daar hun bestanden in opslaan. Bijvoorbeeld muziek of film bestanden die ik opgenomen heb met een tv kaart.

Over TV kaart gesproken, kun je ook hardware delen?
Oud 24 september 2006, 13:15   #6
Dell Dimension 1100

Standaard

Maar ik zal nog es gaan rommelen met die rechten.
Oud 24 september 2006, 13:25   #7
avv

Standaard

Als je de schijf hebt gedeeld, dan hoef je in XP geen aparte mappen te delen. Echter, de Windows en Documents and Settings mappen zijn beveiligd cq persoonlijk, en die moet je gewoon niet willen delen. Je kunt dan vanuit het netwerk in 1 stap een PC compleet onbruikbaar maken. Oftewel: slecht en dom plan aangaande de Windows map.
avv is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten