Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 2 maart 2006, 16:24   #1
pokemon

Standaard versatel modem beveiligen

hallo,

ik heb al een paar jaar een netwerk van 2 desktop computers (XP en ME) door middel van een multi-pc modem. Sinds oktober heb ik een ADSL2+ modem van versatel.
Hierop kan ik 4 bedrade computers aansluiten, en er zit ook WLAN op.
Sinds gistern hebben we een laptop. Die vind bij ons in huis 2 draadloze netwerken, 1 is beveiligd, de ander niet. Ik vermoed dat die ander mijn eigen modem is, al is de ontvangst niet optimaal. (en die heeft dus vanaf oktober onbeveiligd uit zitten zenden!!! al zei de monteur dat ie niet aan stond)

Ik heb de computeridee nr 12-2005 erbij gepakt, maar loop al vrij snel vast, omdat mijn computer met wat anders komt dan de workshop...
zo weet ik dat mijn IPadres 192.168.1.1 is.
mijn huiskamerdesktop heeft 192.168.1.6, en de laptop als ik er een ethernetkabel inprik heet 192.168.1.10.
Volgens CID 12/05 moet ik nu op internet naar mijn router toe. Dat lukt, maar dan vraagt ie gebruikersnaam en wachtwoord.
ik typ hier hetzelfde in als wat ik intyp als ik winXP opstart (ik zit nu achter "huiskamerdesktop" dus mijn naam en 'enter' .
dat werkt niet.
en nu?

Het probleem is dus niet dat ik niet draadloos kan internetten, maar dat ik niet weet of mijn modem wifi uitzend, hoe dat netwerk dan heet, en hoe ik mijn eigen netwerk moet beveiligen.

Ik heb (door computeridee) zoveel verstand van computers dat mijn hele kennissenkring bij mij om raad vraagt, maar laptops en draadloos heb ik nog nooit mee gewerkt, dus graag niet te ingewikkeld antwoorden, liever té uitgebreid dan dat ik het niet snap.
pokemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 05:29   #2
ferret

ferret's schermafbeelding

Standaard

Gebruik gebruikersnaam en password die de instalateur heeft gebruikt (volgens mij gedeelte van mailadres voor@ + eigen password). Het kan ook zijn dat je die via een brief hebt ontvangen.

Je kan alle draadloze netwerken vinden die in de buurt zitten, beveiligde en onbeveiligde. De jouwe heeft de naam van de modem (D**201 of zo)
ferret is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 09:05   #3
pokemon

Standaard

tele2 wist inderdaad welke gebruikersnaam ik moest gebruiken om bij mijn modem te komen: "user"
was ik zelf nooit op gekomen.
daarna kon ik inderdaad letterlijk de workshop uit de CID volgen. Mijn modem heette iets van D21nogwat, en die heeft nu een eigen naam gekregen.
hij was inderdaad nog niet aan het uitzenden tot ik hem geactiveerd had. toch wel prettig om te weten.

Helaas werkte het laatste gedeelte van de workshop niet, waar je je eigen laptop expliciet als enige aanmeldt om gebruik te maken van het draadloze netwerk.
ik kon de naam van de laptop vinden, een aantal cijfers met streepjes ertussen, maar het modem zei dat het geen geldige naam was.
ook nog met puntkomma's etc geprobeerd, maar ach laat maar.
De WAP beveiliging doet het tenminste wel.
pokemon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten