Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 September 2005, 23:16   #1
marzei

Standaard ga eindelijk nieuwe pc kopen, maar welke?

ik ga over een tijdje nieuwe pc kopen, maar zie door bomen het bos niet meer.
ik wil zowiezo een pentium, en eigelijk het beset van alles, met uiterste budget van ongeveer 1400,- euro
ik wil graag alles tegelijk doen, dus muziek luisteren, downloaden enzo.spelletje, en niet vast lopen ondertussen... haha..
maar wil ook komplete films kunnen branden/downloaden , en op kunnen slaan.
geluid is erg belangrijk, en tevens autocad!!! kunnen gebruiken....

dus... ik ben op zoek naarde beste keuze, betreft, moederbord(merk), videokaart, geluidskaart, geheugen ..enzo..
waar ik op moet letten eventueel, heb echt geen idee wat cache in houd en nog meer van die vreemde termen, helaas....

ik heb verder heel weinig verstand van pc's en mijn vorige (7 jaar geleden gekocht!!) doet het nog wel, bromt wel erg, en geheugen is wel te koop, maar erg duur (sdram)is tevens een AMD, wat ik perse niet meer wil,.
heb me toen nooit erg verdiept in dit alles.

Ik wil er wel graag net zo lang mee kunnen doen, want geef liever 1 keer goed geld uit, dan elke 2 jaar allerlei upgrades..enzo...
alhoewel je daar toch niet aan kan ontkomen met de snelle ontwikkeling van allerlei systemen en zo,

wie kan mij helpen?
marzei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 00:29   #2
obi-wan-kenobi

obi-wan-kenobi's schermafbeelding

Standaard Re: ga eindelijk nieuwe pc kopen, maar welke?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marzei
spelletje
Wat voor spelletje? Voor een spel als F.E.A.R. heb je bijvoorbeeld een veel zwaardere grafische kaart nodig dan bijv. voor GTA Vice City.
Citaat:
geluid is erg belangrijk
Daarmee bedoel je bijv. een Soundblaster Audigy 2 ZS geluidskaart en een goede speakerset? Moet dat 2.1 of 5.1 geluid zijn? Of sluit je het gewoon aan op je stereoinstallatie (wat eigenlijk de beste oplossing is)?
Citaat:
ik wil zowiezo een pentium ... en tevens autocad!!!
Een Intel P4 is niet beter dan een AMD Athlon64 in bijv. AutoCAD, ze verschillen daarin nauwelijks in prestaties.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...4-3400_14.html
Maar de AMD is wel een stuk goedkoper, dus da's sowieso de betere keus. Juist ook als je allround betere prestaties wilt, de Athlon64 blinkt nl. ook uit bij games.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...64-3400_5.html
Citaat:
met uiterste budget van ongeveer 1400,- euro
Moet hierbij ook een monitor? Zo ja, TFT of CRT? Voor AutoCAD zou ik eerder een flinke CRT nemen die je qua resolutie ook moeiteloos op 1600x1200 kunt zetten, want TFT's met die resolutie passen dan niet in je budget.
obi-wan-kenobi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 01:08   #3
Injection

Injection's schermafbeelding

Standaard

ik ben het helemaal eens met de 'wijze Obi-Wan-Kenobi'... AMD loopt op het moment ver voor op intel... je hebt nu waarschijnlijk een AMD K6 (aangezien hij al 7 jaar oud is, en ook nog eens van AMD)... leuke dingetjes.. maar toen liep AMD nog achter op Intel... vandaar dat je denk ik intel wat meer vertrouwt... op het moment is intel niet echt meer bezig met preformance.. maar meer met energie-zuinigheid... voor de laptop is dit natuurlijk een goede industrie... maar voor de PC gaan ze er op het moment alleen maar op achteruit...
de rede dat intel zich trouwens met het energieverbruik bezighoudt.. is omdat ze een CPU hadden gemaakt die nog niet bepaald afgewerkt was... (qua hitte-probleem en energie-zuinigheid...) de CPU werdt gewoon veeeeel te heet, en het energieverbruik was meer dan een gewone AMD Athlon XP in dual-mode (dus 2 AMD-processoren op één moederbord...).
AMD heeft het wat dat betreft wat beter uitgepakt... die zijn al wat langer met dual-core bezig.. hebben een lagere klok-snelheid (en toch een hogere effectieve snelheid)...

maarja... dit soort discussies zijn al véél meer geweest... en als je alle voordelen van AMD optelt, en gaat vergelijken met Intel.. dan kom je er toch op uit dat AMD beter is dan Intel...
Injection is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 02:13   #4
marzei

Standaard verkeerde gedachten dus betreft intel-AMD

hoi,
fijn dat jullie zo snel reactie geven.
wist dus echt niet dat AMD voorloopt (momenteel) op INTEL.
nee, ik speel niet echt spelltjes, dat doet mijn dochter van 8...dus geen zware games... maar moet het wel snel doen, en niet konstant die cdrom gaan 'opladen' voor mijn gevoel....

maar ik ga dus echt op jullie ervaring af!
ik heb het paar weken eerder ook gehoord dat AMD eigelijk net zo goed is , en goedkoper is, maar er werd mij al zo lang verteld dat alleproblemen die ik met deze pc heb gehad (al hoewel...hij heeft het heel wat jaartjes volgehouden, of niet???) dat het ligt aan AMD....vandaar... mijn reactie.

op mijn werk heb ik intel, nieuwste van nieuwste, maar echt een ###$$$$$%%% ding, of het nou aan de software ligt, kan ook, maar hij loopt minstens 5x daags vast, met autocad dan he?
dan ben ik meestal alles kwijt, of iniedergeval een heleboel, wat me weer veel te veel tijd kost, het weer over te doen.

maar oke, AMD, zo zei het, maakt me niks uit, als het maar GOED IS.

belangrijkste is muziek en alles tegelijk kunnen doen.
ik ben geen spelletjes liefhebber... dochtertje wel...
dus geen zware games..haha...
maar de rest moet gewoon werken...

hoor het wel van jullie
ben toch beetje verbaast over INTEL-AMD.......

groetjes
mar
Oud 30 September 2005, 11:08   #5
obi-wan-kenobi

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommelMOD
op het moment is intel niet echt meer bezig met preformance.. maar meer met energie-zuinigheid...
Nou, dat energie-zuinigheid lukt Intel ook nog niet echt op de desktop, aangezien de Athlon64's een stuk energiezuiniger zijn dan de P4's! Verder ondersteunen de Athlon64's ook Cool 'n Quiet, een terugklokfunctie wanneer de CPU weinig te doen heeft.
Citaat:
wist dus echt niet dat AMD voorloopt (momenteel) op INTEL.
En voorlopig blijft dat ook zo, omdat Intel ook weer geblunderd heeft bij de introductie van de dual core processorlijn (te hoge warmteontwikkeling, dus ze kunnen niet zo hoog geklokt dat ze kunnen concurreren met dual core Athlon64's).
Citaat:
maar moet het wel snel doen, en niet konstant die cdrom gaan 'opladen' voor mijn gevoel....
Nieuwere spellen draaien meer van de harddisk dan van de CD-ROM, dus dat probleem heb je steeds minder.
Citaat:
maar er werd mij al zo lang verteld dat alleproblemen die ik met deze pc heb gehad (al hoewel...hij heeft het heel wat jaartjes volgehouden, of niet???) dat het ligt aan AMD....vandaar... mijn reactie.
Het lag niet aan de AMD-processoren, maar omdat de chipsets van AMD-moederborden vaak niet echt stabiel waren. Dat probleem is nu achterhaald met goede chipsets van bijv. nVidia, zoals de nForce4.
Citaat:
op mijn werk heb ik intel, nieuwste van nieuwste, maar echt een ###$$$$$%%% ding, of het nou aan de software ligt, kan ook, maar hij loopt minstens 5x daags vast, met autocad dan he?
Een schone installatie van Windows doet meestal wonderen, ff laten uitvoeren door systeembeheer.
Citaat:
maar oke, AMD, zo zei het, maakt me niks uit, als het maar GOED IS.
Overtuigd dus.
Citaat:
hoor het wel van jullie
Dan moet je wel even nog antwoord geven op m'n eerdere vragen wat betreft geluid en de monitor, anders zegt zo'n budget van 1400 euro zo weinig ...
Oud 30 September 2005, 13:14   #6
marzei

Standaard

hoi,
ja, geluid is erg belangrijk, maar ik sluit het niet aan op een andere installatie.
maar hou er wel van de knop flink hoog te draaien, zonder dat ie stoort of zo..
er mag best heel mooi geluid uit komen, (heb nu echt flut dingen, kraakt en vervormd zodra je iets harder zet)

de monitor, ik heb nu een 14 inch (!!!!!) Dell ultrascan , en dat bevalt mij eigelijk heel !!!! goed, omdat ik het minder belastend vind voor de ogen.
lekker klein oppervlak, niet zo veel licht komt er van af...snap je?
op het werk kijk ik al de hele dag naar een 21 inch, en heb dan ook wel es vierkante ogen als ik thuis kom, maar ja, kan het niet laten om thuis weer lekker achter mijn pc te kruipen.
tft scherm vind ik bij de meesten die ik ken van kenissen, erg fel licht, scherp, maar mischien is dat een kwestie van instellingen op de monitor?
groter dan 17 inch wil ik niet, dat vind ik al groot zat, maar vind een rustig beeld het belangrijkste.

wat ik trouwens ook belangrijk vind is dat ik over paar jaar mischien nieuwe geluiskaart in kan zetten, of videokaart, dus dat niet alles al geintregeerd (?) is op het moederbord...
dat is die ik nu heb wel, dus heb je daarna weinig mogelijkheden meer, toch?

nou, heb je mijn offerte al in elkaar gepuzzeld????

groetjes,
mar
Oud 30 September 2005, 15:28   #7
obi-wan-kenobi

Standaard

Citaat:
ja, geluid is erg belangrijk, maar ik sluit het niet aan op een andere installatie.
Ok, goede geluidskaart en speakerset dus.
Citaat:
tft scherm vind ik bij de meesten die ik ken van kenissen, erg fel licht, scherp, maar mischien is dat een kwestie van instellingen op de monitor?
Ja, dat kun je allemaal instellen.
Citaat:
groter dan 17 inch wil ik niet, dat vind ik al groot zat, maar vind een rustig beeld het belangrijkste.
Ik adviseer toch een 19". Heeft dezelfde 1280x1024 resolutie als de 17", dus de lettertjes zijn allemaal wat groter. Rustiger voor je lees-ogen dus.
Citaat:
dat is die ik nu heb wel, dus heb je daarna weinig mogelijkheden meer, toch?
Hangt van de uitbreidingssloten af, neem gewoon een moederbord met voldoende PCI sloten en een PCI-Express slot voor je videokaart.
Citaat:
nou, heb je mijn offerte al in elkaar gepuzzeld????
Ik ben je hondje niet!
Maar goed, hieronder een ideetje voor 1275 euro van de site van Azerty:

Behuizing en voeding: Antec Solution SLK2650BQE 350 Watt, Zwart € 65,55 € 65,55
Processor: AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM 110,93 110,93
Processorkoeler: Arctic Silencer 64 Ultra TC 8,40 8,40
Geheugen: Corsair ValueSelect DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Value Serie (2x 512 MB) 94,96 94,96
Harde schijf: Hitachi Desktstar T7K250 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II 65,55 65,55
Moederbord: MSI K8N Neo4 FI 83,19 83,19
Videokaart: Sapphire Radeon X800 GT 256 MB, DDR3, PCI Express x16 142,86 142,86
Floppy-drive/cardreader: OEM 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader Zwart 23,53 23,53
DVD-speler: BenQ DVP-1650S 16x, 50x, Zwart, OEM 18,49 18,49
DVD-rewriter: BenQ DW1640 16 x, 6 x, 16 x, Zwart, OEM 36,98 36,98
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS OEM 51,26 51,26
TFT-monitor: BenQ FP91G 19 inch, Zilver, Zwart 257,98 257,98
Toetsenbord: BenQ X-Touch A800 Zwart, Retail 15,13 15,13
Muis: BenQ M107 Zwart, zilver, Retail 10,08 10,08
2.1 Speakerset: Logitech Z-3e 49,58 49,58

Montage volledig systeem 1 jaar garantie 29,41
Totaal bestelling € 1063,88

BTW 19% 202,14
Vaste verzendkosten 8,50

Te betalen € 1274,52
Oud 30 September 2005, 16:37   #8
benedykt

benedykt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door obi-wan-kenobi
Citaat:
Ik adviseer toch een 19". Heeft dezelfde 1280x1024 resolutie als de 17", dus de lettertjes zijn allemaal wat groter. Rustiger voor je lees-ogen dus.
Ik adviseer voor het gebruik van Autocad een 21" CRT draaiend op een resolutie van 1600x1200. Absoluut geen TFT als het om AutoCAD gaat, de resolutie is lang niet hoog genoeg, en de schermen die dat wel aan kunnen zijn niet te betalen. Daarnaast is het nog steeds zo dat TFT's qua scherpte en kleurechtheid niet in de buurt van CRT's komen. Ik heb hier thuis een 19" CRT van Hansol op 1600x1200 @ 75 Hz, wat een heel erg prettig beeld geeft. Op het begin zul je denken van "Jeeetje wat is dat ongelovelijk klein" maar na een tijdje zul je er wel aan wennen. 1600x1200 op een 21" is fysiek (dus in letterlijke centimeters) hetzelfde als 1280x1024 op een 19", 1024x768 op een 17" en 800x600 op een 14/15".

En obi, ik zou geen MSI aanraden. Ik hoor veel negatieve dingen over MSI, zoals dat veel borden een probleem hebben met het geheugen of de processor. Ik zou eerder een ASUS aanraden
benedykt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 16:59   #9
obi-wan-kenobi

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benedykt
En obi, ik zou geen MSI aanraden. Ik hoor veel negatieve dingen over MSI, zoals dat veel borden een probleem hebben met het geheugen of de processor. Ik zou eerder een ASUS aanraden
Nou, ik heb wel wat goede verhalen over MSI en slechte over Asus (2 zijn er bij mij gesneuveld). Zo heeft elk merk wel wat denk ik ... Maar goed, i.p.v. die MSI de populaire Asus A8N-E zou ook kunnen (eveneens met nForce4 Ultra chipset). Is ietsje goedkoper, maar FireWire-aansluitingen ontbreken op dat bordje.
De Asus: http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=2628
De MSI: http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=4270
Oud 3 October 2005, 22:17   #10
marzei

Standaard niet kunnen wachten

nou, na het lezen van jullie berichten op 30 september, pc uitgedaan.
na uurtje weer aan, en poef, knal, rook, einde pc.
geen tijd om te zoeken , ik moet direkt een pc...kan geen avond zonder.

heb nu toch Intel (had niet veel keuze) maar wel hele mooie pc (voor mijn idee dan.)
wel van packard bell, hou ik opzich niet van ,maar ok... de iXtreme Gold 5190.
ik snap er nog helemaal niks van, al die rare 'fratsen', maar komt vast wel goed.
en ehh, die vingerafdrukscanner....ik weet het niet hoor, ik krijg hem niet aan de praat, moet je volgens mij hele dikke vingers voor hebben ofzo....

ondanks alles, bedankt voor jullie wel gemeende en goed bedoelde adviezen, helaas ging mijn oude pc eerder uit dan dat ik dacht....

trouwens over rook gesproken, was meteen met aanzetten, zou het de voeding dan kunnen wezen, ik wil hem wel weer aan de praat krijgen ..op 1 of andere manier....

bedankt nogmaals!!
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten