Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows NT/2000/XP

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 31 mei 2005, 00:15   #1
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard Systeemherstel starten vanuit dos prompt kan dat?

Een vriend van me heeft het volgende probleem.
Eerst wilde zijn pc niet vanzelf afsluiten. Nu echter heeft hij het probleem dat windows totaal niet meer wenst te starten.

Dus ook niet middels F8 en ongeacht welke optie die daar aanwezig is. Het ritueel is dan hetzelfde, de hd geeft heel kort activiteit alsof hij die optie wil starten, maar meteen daarna is het een spontane reboot.
Tot nu toe is het geheugen al uitgewisseld en ook al alles van hardware eruit gehaald m.u.v. de vgakaart en de bios gereset maar het probleem blijft.

Nu kun je vanaf de windows XP cd booten, voor R van reparatie kiezen en inloggen als administrator dan krijg je een command prompt.
Is het mogelijk om van hieruit systeemherstel te starten?

We hebben geprobeerd met rstrui.exe vanuit de \windows\system32\restore directory waar deze zich bevindt maar dan komt de foutmelding dat de opdracht niet herkent word.

Is het uberhaupt mogelijk om systeemherstel vanuit zo'n reparatie command prompt te doen of niet?
En zonee, is er dan nog iets anders wat te proberen is, of blijft dan alleen een herinstallatie over?

Alvast bedankt voor het meedenken!
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 16:51   #2
BlackTiger

Standaard

Niemand?
Oud 2 juni 2005, 19:38   #3
wacojaco

Standaard

De oplosing voor je probleem weet ik zo niet, wat ik wel weet is dat er in het juni nummer van het blad tips&trucks een heel artikel staat geschreven over Windows herstellen, ook komt daar in hoe je moet werken met de herstel console.
Het is nummer 6 van juni 2005 van af blz. 16.
Het artikel is tegroot om over te tikken, dus koop het blad 2.95.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Jac.

P.s. het is ook een leuk blad
wacojaco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:04   #4
amigo

Standaard

moet je bij help en ondersteuning eens op herstel console zoeken.
staat nog al veel informatie op maar mischien heb je er wat aan.
amigo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 00:32   #5
BlackTiger

Standaard

@Wacojaco, thanks! Ik zal het betreffende doorgeven, dan kan ie zelf even gaan kijken.

@Amigo. Bedankt voor de tip, helaas zag ik daar geen mogelijkheid bij staan om systeemherstel te starten vanuit de console.
Oud 3 juni 2005, 07:36   #6
kater

kater's schermafbeelding

Standaard

Windows XP heeft en geen DOS en ondersteund dit ook niet.
Het heeft wel een simulatie DOS programma, maar dat is niet te vergelijken met de oude MS-DOS.

Stop de CD van XP er eens in, dan kan je ook kiezen voor herstellen of opnieuw installeren.

TIP;
Zorg voor een goede up-to-date virusscanner, firewall en antispyware programma's.
Hoe je computer schoon.
Zorg voor alle updates.
Als je goed en netjes werkt, hoef je XP nooit opnieuw te installeren.
kater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 00:26   #7
BlackTiger

Standaard

Allemaal al geprobeerd Kater.
Maar ik weet ook dat XP een simulatiedos heeft, die is echter wel degelijk te vergelijken met oude dos, in elk geval qua commando's.
Herstellen, ja leuk, daar moet je een hersteldiskette voor hebben.
Kies je de R hersteloptie, dan kom je dus in die command prompt en zijn we net zover als ik al was.

Dus helaas, je tips helpen niet en we willen proberen niet opnieuw te installeren want dan moet je zowat alles van programma's ook opnieuw doen en daar zijn we niet blij mee.
Oud 4 juni 2005, 01:27   #8
Rawit

Standaard

Zo te lezen is er een opstart-probleem...?
Al het commando : bootcfg /rebuild geprobeerd...?
info : http://support.microsoft.com/kb/q291980/

of fixboot stationsnaam:
Gebruik deze opdracht als u de nieuwe Windows-opstartsectorcode naar de opstartpartitie wilt schrijven (stationsnaam is de aanduiding van het station waarnaar de opstartsector wordt geschreven). Hierdoor worden problemen opgelost als de opstartsector van Windows beschadigd is. De herstelprocedure herstelt tevens de opstartsector. Dit heeft voorrang boven de standaardinstelling, waarbij naar de systeemopstartpartitie wordt geschreven.

of : fixmbr apparaatnaam
Gebruik deze opdracht als u de MBR (Master Boot Record) van de systeempartitie wilt herstellen (apparaatnaam is een optionele naam die het apparaat aangeeft dat een nieuwe MBR moet krijgen). Deze opdracht wordt gebruikt in scenario's waar de MBR is beschadigd door een virus en Windows niet kan worden gestart.

Waarschuwing Met deze opdracht kunnen uw partitietabellen worden beschadigd als een virus aanwezig is of een hardwareprobleem is opgetreden. De opdracht kan niet-toegankelijke partities tot gevolg hebben. Microsoft raadt u aan antivirussoftware uit te voeren voordat u deze opdracht gebruikt.

De naam kan worden opgehaald uit de resultaten van de opdracht map. Als dit argument wordt weggelaten, wordt de MBR van het opstartapparaat hersteld. Bijvoorbeeld:
fixmbr \apparaat\vaste-schijf2
Als Fixmbr een ongeldige of niet-standaard partitietabelhandtekening detecteert, wordt uw toestemming gevraagd voordat de MBR opnieuw wordt geschreven.

Bron : http://windows.about.com/gi/dynamic/.../Q229/7/16.ASP

Hopelijk helpt 't om een normale systeem-start weer op gang te brengen ....

Grtz

btw : krijg je ook geen optie met de CD om een Installatie-Upgrade uit te voeren..?
Rawit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 03:50   #9
BlackTiger

Standaard

Een upgrade? Nee. Heb ik trouwens nog nooit gezien onder XP pro, maar dat mag de pret niet drukken.
Fixmbr en Fibxboot zal vrijwel zeker niet helpen, want er is niets mis met de bootsector of het master bootrecord, hij start immers op tot aan het opstartmenu, en dan kun je dingen kiezen en dan rammelt hij ook even voordat ie weer een spontane reboot geeft.
Deze twee opties zal ik echter wel onthouden mochts je eerste tip niet lukt want die heb ik ook nog niet geprobeerd en zou best wel eens het antwoord kunnen zijn, die bootcfg /rebuild dus.

We zijn ook al aan het denken om een PEBuilder cd te gaan proberen.
Dus dit gaat de nieuwe volgorde worden
1.) Eerst proberen met bootcfg /rebuild
2.) proberen met fixboot c:
3.) proberen met fixmbr maar kun je hier nog iets uitleg over geven? Er staat \apparaatnaam\hardeschijf 2.
Laten we het even op harde schijf 1 houden, de C drive.
Dan neem ik aan dat het fismbr \apparaatnaam\c zou moeten worden. Kun je een voorbeeld geven wat dan bij apparaatnaam zou moeten komen te staan? Zou dat \ide0\ moeten worden of \disk0\?
Oud 4 juni 2005, 10:25   #10
Rawit

Standaard

Citaat:
hij start immers op tot aan het opstartmenu
Heb je dan een dual- of een multiboot configuratie...?

Het commando fixmbr en een Enter is dan al genoeg voor alleen de C-drive als opstart-systeem-partitie....!
"Apparaatnaam" is een optionele parameter om te gebruiken als je de systeem partitie niet op de fysieke eerste schijf hebt staan.

Een upgrade is het opnieuw op dezelfde plaats van de bestaande XP installeren,- let wel als upgrade natuurlijk..., anders raak je alles kwijt...- dan worden er de nodige files gecopieerd wat ontbreekt aan systeem-instellingen, opstart etc. zonder dat je jouw gegevens kwijtraakt.
Backup wel voor de zekerheid jouw "Mijn Dokumenten" en Mail.., die worden geloof ik nieuw aangemaakt in de plaats van de oude. Ook Systeem Herstelpunten en Servicepacks ben je dan kwijt (behalve als je een slipstreamed-installatie-cd, dus met Servicepacks..,) hebt.
Pas dan wel op dat je niet aan het internet bent verbonden als je de servicepacks er nog niet op hebt.

Grtz
Rawit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten