Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 28 January 2018, 10:18   #11
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

W10 op een desktop of notebook kan wel tot 60GB ruimte in gaan nemen.

Ruimte die je nu vrijmaakt is morgen weer bezet,

Gewoon een grotere SSD erin zetten, weg ergenis.
Lange Pier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2018, 14:38   #12
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Foobar en Marc H:

excuses, het blijkt jullie (op een tablet) wel te lukken. Ik zelf heb er moeite mee gehad, maar ik besef mij nu dat ik eigenlijk geen poging heb gedaan om echt alles uit de kast te halen, en ook nog een klein deel van mijn documenten gewoon op de systeempartitie heb staan. Ik vond het teveel om voor € 25 meer telkens weer naar schijfruimte te moeten gaan zoeken. Naar Lange Pier's omschrijving hierboven.
Ik heb ook geen snelle USB 3, en zou op mijn moederbord mijn USB 1.1 en USB 2 poorten NIET vertrouwen zoals jullie ze gebruiken. Haperen te vaak.
Maar goed, het gaat bij mij om een PC met meerdere schijven, dus die zou ik daarvoor gebruiken, al zijn ze dan wel weer langzamer dan de SSD. Jullie zijn gedwongen via een poort extra ruimte te maken.

Opties zijn:
* documentmap verplaatsen ( = langzamer indien naar een HDD)
* wisselbestand verplaatsen ( = langzamer indien naar een HDD)
* zorgen dat er geen c:\hyberfil.sys ontstaat ( = geen sluimerstand of hybride slaapstand toestaan)
* programma's verplaatsen.... daar zit ik persoonlijk niet op te wachten, maar ook dan geldt: = langzamer indien naar een HDD.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
het feit dat de SSD langer meegaat wanneer er een flinke vrije ruimte is....
Dit blijkt overigens niet helemaal waar. Het gaat niet om de vrije ruimte waar wear leveling zich in afspeelt.
Een controller met een goed wear leveling algoritme blijkt alle blokken in overweging te nemen, en wanneer een bepaald blok een bepaalde hoeveelheid vaker gewist is dan de laagste, ook al is dat statische data die zich niet meer wijzigt (denk aan de map Program Files), dan zal de controller die statische data verplaatsen naar een blok wat het meest gewist is, en het blok waar die statische data vandaan kwam zal gebruikt worden als vrije ruimte, ofwel voor dynamische data.

Neemt nog niet weg dat een grotere capaciteit zorgt voor minder gebruik per cel, en dus langer mee gaat. Er is dus wel een zekere relatie met de vrije ruimte.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 28 January 2018 om 14:41
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2018, 15:18   #13
Lange Pier

Standaard

Een SSD heeft 20 tot 25% vrije ruimte nodig om prettig te kunnen werken met trim.
Oud 29 January 2018, 19:22   #14
pepe55

Standaard

Beste lezers en behulpzame computergebruikers.
Heb dit allemaal uitgeprobeerd, maar helaas niet het gewenste resultaat.
Ga er een grotere SSD schijf inzetten, 256 GB, dan ben ik van alle problemen af.
Heel hartelijk dank voor jullie tips, groetjes Pepe 55
pepe55 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2018, 22:51   #15
dappertje

dappertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Een SSD heeft 20 tot 25% vrije ruimte nodig om prettig te kunnen werken met trim.
Als hij vol is valt er ook niet zoveel meer te trimmen toch?

Gelukkig hoef ik niet zelf op mijn eten te jagen,
Ik zou niet eens weten waar gevulde koeken leven.....
Niets is zeker en zelfs dat niet......
dappertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2018, 23:01   #16
Lange Pier

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dappertje Bekijk bericht
Als hij vol is valt er ook niet zoveel meer te trimmen toch?
Geweldige bijdrage, waaraan ontgaat mij.
Oud 30 January 2018, 18:29   #17
dappertje

dappertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Geweldige bijdrage, waaraan ontgaat mij.
Lees je eigen bericht, denk er over na, dan begrijp je het misschien???
Maar ik zal het proberen uit te leggen.
Het trimmen geschied om alle cellen in een SSD gelijkmatig te gebruiken om te voorkomen dat een cell kapot gaat door overmatig gebruik terwijl er cellen zijn die helemaal niet gebruikt worden. Dit verlengt de levensduur van de schijf, dus als jij zegt dat het trimmen het beste werkt als er 30% vrij is dat nonsens want logischerwijs is hoe meer dat een schijf aan vrije ruimte heeft de levensduur verlengt word maar trimmen gebeurt tijden opslaan en dus heeft dat niets te maken met vrije ruimte. Het is ook niet zo dat het trimmen gebeurt met data reeds aanwezig om van de ene cell naar de andere te plaatsen want dat zou de levensduur flink verkorten. De zelfde reden is ook dat je een SSD niet mag defragmenteren.

Gelukkig hoef ik niet zelf op mijn eten te jagen,
Ik zou niet eens weten waar gevulde koeken leven.....
Niets is zeker en zelfs dat niet......
dappertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2018, 19:08   #18
Marc H

Standaard

Citaat:
Het trimmen geschied om alle cellen in een SSD gelijkmatig te gebruiken om te voorkomen dat een cell kapot gaat door overmatig gebruik terwijl er cellen zijn die helemaal niet gebruikt worden. Dit verlengt de levensduur van de schijf, dus als jij zegt dat het trimmen het beste werkt als er 30% vrij is dat nonsens want logischerwijs is hoe meer dat een schijf aan vrije ruimte heeft de levensduur verlengt word maar trimmen gebeurt tijden opslaan en dus heeft dat niets te maken met vrije ruimte. Het is ook niet zo dat het trimmen gebeurt met data reeds aanwezig om van de ene cell naar de andere te plaatsen want dat zou de levensduur flink verkorten. De zelfde reden is ook dat je een SSD niet mag defragmenteren.
Wat jij beschrijft is Wear leveling, en staat los van Trim.

Trim is iets heel anders, een techniek die de ruimte die verwijderde bestanden weer klaarmaakt om herschreven te worden.

In tegenstelling van een harddisk kan een SSD pas data naar een geheugenblok schrijven als deze eerst is gewist.
Bij de introductie van de eerste SSD's gebeurde dit pas op het moment van het wegschrijven van het bestand, maar dit had nogal een impact op de prestaties. Want in plaats van een schrijfactie heb je er twee, een voor het blok leegmaken en een voor het schrijven van de data.
Trim zorgt ervoor dat het blok leegmaken nu gebeurt op een tijdstip dat de SSD niets doet, en zo ervoor zorgt dat de prestaties zo optimaal als mogelijk zijn.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2018, 19:47   #19
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Dapperetje, je verwart wear leveling ('gebruik egaliseren') met Trim.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dappertje
Het trimmen geschied om alle cellen in een SSD gelijkmatig te gebruiken om te voorkomen dat een cell kapot gaat door overmatig gebruik terwijl er cellen zijn die helemaal niet gebruikt worden
Trim heeft niets van doen met wear leveling.

Trim in mijn simpelheid: om een blok op een SSD te kunnen beschrijven moet dat altijd op een bepaalde manier voorbereid worden. Doe je dat op het moment dat je er naar gaat schrijven dan is er performance achteruitgang, tijdverlies..
Trim is het door Windows gebruikte commando om die voorbereiding al te doen nog voordat Windows dat blok nodig heeft, in idle tijd dus.

Wear leveling: de controller in de schijf volgt een algoritme om alle blokken/cellen een gelijk aantal lees/schrijf acties te laten doorlopen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dappertje
Het is ook niet zo dat het trimmen gebeurt met data reeds aanwezig om van de ene cell naar de andere te plaatsen want dat zou de levensduur flink verkorten.
Ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar bij een goed algoritme voor wear leveling wordt wel degelijk data wat ergens staat (en al langer staat) verplaatst. Dit om er een al veel gebruikt blok mee te vullen (en 'rust' te geven), en de bijna nooit gebruikte cel waar de data vandaan kwam beschikbaar te maken als vrije ruimte.

Iets meer slijtage is er dan wel op het moment, maar je voorkomt dat de ene cel jarenlang maar één keer beschreven is terwijl anderen al versleten zijn. Best functioneel dus.

Ik heb een Samsung 120 GB, met nog maar 20 GB vrij, en er is (volgens Samsung Magician software) inmiddels 11TB naar geschreven, ongeveer 100 maal de grootte van de schijf dus. Ik weet alleen niet of men daar de verplaatsingen bij wear leveling bij rekenen. Dit getal wil je niet zien op alleen de vrije ruimte.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2018, 20:40   #20
Lange Pier

Standaard

Citaat:
Je begrijpt het zelf niet eens en gaat het ook nog een fout uitleggen, toppie hoor.
Kun je beter niet reageren......
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten