Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 January 2018, 16:09   #1
pepe55

Standaard SSD schijf te vol misschien ??

Geachte lezers.

Heb een Medioncomputer van de Aldi en hij heeft altijd uitstekend gewerkt met een I5 processor.
Er zit een SSD schijf in van 64 GB en een HHD schijf van 1000 GB.
De SSD schijf heeft een capaciteit van 59,1 GB ( eigenlijk 64 GB) , waarvan 53 GB in gebruik met Windows 10 erop. Heb Mijn documenten , Video's , Afbeeldingen en Muziek al verplaatst naar een externe schijf, maar ik kan diverse programma's niet openen , o.a Windows update.
Heb heel veel verwijderd, er staan nauwelijks programma's meer op, maar toch heb ik nog 53 GB in gebruik, eigenlijk kan dat niet. Hoe kan ik nog meer verwijderen buiten schijfopruiming, CCleaner en Glary Utilities. ?? Ik zou het zeer waarderen als me iemand een tip kan geven !! Of moet ik misschien Windows 10 opnieuw installeren??Bij voorbaat hartelijk dank.

Groetjes Pepe55.
pepe55 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2018, 16:12   #2
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

Ik zou gaan kijken naar een andere, grotere harde schijf
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2018, 16:15   #3
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Kijk eerst even of je hier wat aan hebt, want dat lijkt een soortgelijk probleem: http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=81914

Zo niet, dan zou ik aanraden om uit te vinden waar de ruimte aan op gaat. Dat kan met een open source tooltje als WinDirStat. Als we weten waar de gigabytes zijn gebleven, kunnen we op basis daarvan kijken wat de oorzaak kan zijn, en belangrijker hoe je ze weer terug krijgt.

EDIT: Obelix was me voor. Hoewel 64 GB niet zo heel veel is, zou het genoeg moeten kunnen zijn. Voorwaarde is wel dat je eigen bestanden dan zoals je al gedaan hebt op de tweede schijf plaatst. Grotere harde schijf kan in mijn ogen altijd nog als het beperken van het ruimtegebruik niet lukt.

Laatst gewijzigd door FooBar : 25 January 2018 om 16:18
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2018, 10:49   #4
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Wisselbestand, (hyberfil.sys voor laptops), herstelpunten, de vrije ruimte van 15% die Windows wil, en het feit dat de SSD langer meegaat wanneer er een flinke vrije ruimte is, ik zou er een grotere inzetten (256GB, ongeveer € 90) omdat je anders binnen een half jaar weer tegen hetzelfde aan zal lopen. Je blijft dan telkens acties nodig hebben om een beetje soepele ruimte te hebben.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2018, 18:32   #5
pepe55

Standaard SSD schijf misschien te vol ?

Beste lezers.

Bedankt voor jullie reactie. Heb nu even geen tijd, laat begin van de week weten of het gelukt is.

Groetjes Pepe55
pepe55 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2018, 23:47   #6
Joman

Standaard

Enkele opruimtips van de FAQman
http://www.computeridee.nl/forum/#!/...?filter=FAQman
Joman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 09:20   #7
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

@FooBar: ik ben het met je eens dat het zou moeten kunnen werken met 64 GB.
Je loopt alleen wel voortdurend tegen grenzen aan, zoals Erik aangeeft. Daarom mijn advies om voor de makkelijke weg te gaan en een grotere harde schijf te kopen. Zo duur zijn ze niet meer.
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 19:17   #8
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
@FooBar: ik ben het met je eens dat het zou moeten kunnen werken met 64 GB.
Ik heb 64 GB in mijn Windows tablet met Win10. Geeft daar totaal geen problemen, nog 25 GB vrij. Bestanden en (grote) toepassingen gaan op de ingestoken SD-kaart van 128 GB. Nu is een tablet natuurlijk een net wat andere situatie, maar om alleen Windows te draaien, een situatie die TS voor zichzelf gecreëerd heeft, moet het in mijn ogen voldoende zijn. Hierdoor is het in mijn ogen interessant om proberen uit te vinden waarom het bij mij wel functioneert, maar bij TS niet. Grotere SSD kopen is natuurlijk een prima oplossing, want gaat gegarandeerd werken, maar leer ik niks van

Pepe55 moet zelf maar even aangeven wat de voorkeur geniet: eerst proberen zo op te lossen, of toch maar meteen een nieuwe schijf!
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 20:03   #9
Marc H

Standaard

Ik heb hier twee van die Windows tablets, beide draaiend op Windows 10. Eentje heeft 32 GB en de andere 64 GB.

Zelfs 32 GB is al voldoende, met Office 2016 (1.1 GB)en diverse kleine programma's erop heb ik van de 28 GB netto, nog 8 GB vrij.

Er staan alleen programma's op en nog zo'n 500 MB aan mail, alle andere bestanden gaan naar een SD kaartje, of een USB Stick die niet groter is als een Logitech receiver. (beide 128 GB)

Zelfs de update naar de Creators Edition lukte zonder problemen, Het installatieprogramma maakte gebruik van de USB stick om voldoende ruimte te hebben.

Maar uitzoeken waar die ruimte is gebleven lijkt mij ook handiger. Een grotere SSD plaatsen kan altijd nog.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2018, 13:38   #10
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Foobar en Marc H:

excuses, het blijkt jullie (op een tablet) wel te lukken. Ik zelf heb er moeite mee gehad, maar ik besef mij nu dat ik eigenlijk geen poging heb gedaan om echt alles uit de kast te halen, en ook nog een klein deel van mijn documenten gewoon op de systeempartitie heb staan. Ik vond het teveel om voor € 25 meer telkens weer naar schijfruimte te moeten gaan zoeken. Naar Lange Pier's omschrijving hierboven.
Ik heb ook geen snelle USB 3, en zou op mijn moederbord mijn USB 1.1 en USB 2 poorten NIET vertrouwen zoals jullie ze gebruiken. Haperen te vaak.
Maar goed, het gaat bij mij om een PC met meerdere schijven, dus die zou ik daarvoor gebruiken, al zijn ze dan wel weer langzamer dan de SSD. Jullie zijn gedwongen via een poort extra ruimte te maken.

Opties zijn:
* documentmap verplaatsen ( = langzamer indien naar een HDD)
* wisselbestand verplaatsen ( = langzamer indien naar een HDD)
* zorgen dat er geen c:\hyberfil.sys ontstaat ( = geen sluimerstand of hybride slaapstand toestaan)
* programma's verplaatsen.... daar zit ik persoonlijk niet op te wachten, maar ook dan geldt: = langzamer indien naar een HDD.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
het feit dat de SSD langer meegaat wanneer er een flinke vrije ruimte is....
Dit blijkt overigens niet helemaal waar. Het gaat niet om de vrije ruimte waar wear leveling zich in afspeelt.
Een controller met een goed wear leveling algoritme blijkt alle blokken in overweging te nemen, en wanneer een bepaald blok een bepaalde hoeveelheid vaker gewist is dan de laagste, ook al is dat statische data die zich niet meer wijzigt (denk aan de map Program Files), dan zal de controller die statische data verplaatsen naar een blok wat het meest gewist is, en het blok waar die statische data vandaan kwam zal gebruikt worden als vrije ruimte, ofwel voor dynamische data.

Neemt nog niet weg dat een grotere capaciteit zorgt voor minder gebruik per cel, en dus langer mee gaat. Er is dus wel een zekere relatie met de vrije ruimte.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 28 January 2018 om 13:41
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten