Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 February 2018, 20:47   #1
kitten

Standaard 2-in-1 met 32 GB schijf te vol voor update

Ik heb een 2-in-1 Acer Aspire Switch E10 met 32 GB geheugen, direct uitgebreid met een 64 GB micro SD-kaart als D:. Deze heb ik "slim" ingericht: Documenten e.d. verplaatst naar D:, programma's zoveel mogelijk op D: geïnstalleerd om C: te sparen. het is mij zelfs gelukt de map /tmp op D: te krijgen. Na het inrichten was op C: nog 14 GB vrij. Sinds die tijd heb ik alleen nog een printer-driver geïnstalleerd (ik meen zo'n 5 MB).
Nu het probleem: de laatste grote update wil niet installeren omdat er te weinig schijfruimte is. Schijfopruiming en CCleaner gedraaid, maar er is nog maar 3 GB vrij. Dat betekent dus (in mijn ogen) dat Microsoft 11 GB verkwanseld heeft voor eigen zaken.
Mijn vraag: hoe krijg ik nu alsnog genoeg schijfruimte vrij? Ik meen dat ik alles al geprobeerd heb.
Ik vind het raar dat Microsoft wel D: laat gebruiken bij de update (dat heb ik al eens meegemaakt), maar niet de wijsheid heeft om D: te gebruiken om een te installeren update tijdelijk op te slaan.

P.S. de redactie heeft vorig jaar beloofd extra aandacht te besteden aan computers met 32 GB opslag (stond zelfs in het blad), maar dat is nog niet gebeurd.

Laatst gewijzigd door kitten : 3 February 2018 om 20:49
kitten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2018, 21:55   #2
Marc H

Standaard

Update 1709 zeker?

Steek er een USB stick in met voldoende ruime vrij. Het installatieprogramma zal dan de keuze geven om die ruimte te gebruiken.

Om een of andere reden moet het een USB stick zijn, SD kaartjes gebruikt het programma niet.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2018, 17:56   #3
kitten

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Update 1709 zeker?

Steek er een USB stick in met voldoende ruime vrij. Het installatieprogramma zal dan de keuze geven om die ruimte te gebruiken.

Om een of andere reden moet het een USB stick zijn, SD kaartjes gebruikt het programma niet.
Ja, het betreft update 1709.

Ik heb deze tip geprobeerd en een USB stick ingeprikt en Windows Update opnieuw naar updates laten zoeken. Maar dat werkt niet. Windows Update blijft nog altijd de installatie-bestanden downloaden op C:, waar dus te weinig ruimte is. Ik heb het op internet nagekeken: Update downloadt ALTIJD naar C:dus niet naar (in mijn geval) de USB stick op E:

Ik heb ook de Update Assistant geprobeerd, in de hoop dat deze slimmer is. Maar die geeft alleen aan dat er te weinig ruimte is. Hij ziet dus ook niet dat op de USB stick voldoende ruimte is.

Dus hoe krijg ik nu de installatie-bestanden op de USB-stick?

Laatst gewijzigd door kitten : 5 February 2018 om 18:00
Oud 5 February 2018, 20:10   #4
Desperado

Desperado's schermafbeelding

Standaard

https://www.microsoft.com/nl-nl/soft...6840f5bc1351)()

Kijk hier

Of maak een USB stick op een andere Computer .

Kiezen voor opslaan Als , werkte die functie niet.???

Laatst gewijzigd door Desperado : 5 February 2018 om 20:14
Desperado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2018, 15:57   #5
kitten

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
https://www.microsoft.com/nl-nl/soft...6840f5bc1351)()

Kijk hier

Of maak een USB stick op een andere Computer .

Kiezen voor opslaan Als , werkte die functie niet.???
Dit heb ik al geprobeerd. Het programma kan ik wel op een USB stick opslaan, maar bij het uitvoeren krijg ik de melding dat er te weinig schijfruimte is. Dus het programma wil de upgrade-bestanden ook op C: opslaan, dus er verandert niets aan de situatie.
Het is raar dat Microsoft er nog steeds van uitgaat dat je maar één drive/partitie op je computer hebt (niet alleen bij de update, maar bij alles).
Oud 6 February 2018, 22:28   #6
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

In dat geval, zou je je data moeten backuppen en een verse installatie van W10 kunnen zoet, door vanaf de USB stick op te starten en alle bestaande partities te wissen, voor de verse installatie van W10 1709.

Niek

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten