Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 January 2018, 10:02   #11
Desperado

Desperado's schermafbeelding

Standaard

De meeste merk Computers en zeker een Desktop hebben alleen een aanzet knop.
De Windows uit zet knop , zet dus je Computer niet van de spanning af , daarvoor zal je toch eerst de stekker uit de muur moeten trekken.
Desperado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2018, 11:42   #12
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
De meeste merk Computers en zeker een Desktop hebben alleen een aanzet knop.
De Windows uit zet knop , zet dus je Computer niet van de spanning af , daarvoor zal je toch eerst de stekker uit de muur moeten trekken.
Dat begrijp ik.
Maar als ik de computer afsluit (de term die Windows hanteert), sluit ik dan ook echt af (en start die de volgende keer helemaal van voren op) of gaat de computer in een slaapstand (en start dus niet opnieuw op, maar 'ontwaakt' uit zijn rust).

Als ik voorgaande reacties lees, kan dat een instelling zijn (van nieuwere apparaten?).
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2018, 12:34   #13
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Als de optie "snel opstarten" is ingeschakeld, dan betekent Afsluiten niet meer wat je gewend was. Dit is een Windows 10 dingetje. In plaats van dat het werkgeheugen wordt leeggemaakt, wordt dit weggeschreven op de harde schijf (in hyberfil.sys, het 'slaapbestand'). Wanneer je de computer weer aan zet wordt dit oude werkgeheugen weer van de schijf ingelezen en is je computer weer aan. Maar Windows is niet opnieuw gestart, dus alles wat eerder corrupt is geraakt in het werkgeheugen is dat nu nog steeds.

Volgens mij is het enige verschil tussen "Afsluiten met snel opstarten ingeschakeld" en de sluimerstand dat bij ontwaken uit de sluimerstand je actieve vensters nog open staan. Daarmee lijkt de sluimerstand een praktischer nut te hebben en weet je ook zeker dat de computer niet vers opgestart is.

Ik gebruik zelf op de desktop altijd de sluimerstand (weliswaar Intel's versie Rapid Start) en op de tablet de slaapstand, want dan kun je gewoon open laten staan waar je mee bezig was.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2018, 12:52   #14
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Je zal er aan moeten wennen dat Microsoft aan de woordbetekenis knabbelt.

Wat ik zo snel vond:
http://pctipvandedag.nl/windows-sneller-opstarten

Daar staat de uitleg tussen om 'snelle opstart' ('fast startup') aan te zetten.

Het is een kruising tussen sluimerstand en afsluiten:
in de zuivere sluimerstand wordt de inhoud van het hele RAM naar schijf geschreven zodat je je sessie hervat na ontwaken.
Maar bij 'snelle opstart' wordt niet de hele sessie naar schijf geschreven, maar alleen wat Windows nodig heeft om de PC besturing te hervatten; de sessie van de gebruiker zelf wordt afgesloten en uitgelogd. Windows laadt daarna sneller naar het inlogscherm, en zie, er is weer zes seconden van ons leven gered
De computer raakt dus wel uit, maar op disk staat het eerste laad-gedeelte voor de volgende opstart al klaar, voorbijgaand aan een aantal stappen die bij een 'normale' opstart wel genomen moeten worden.
De POST van de computer zelf zal denk ik hoe dan ook plaatsvinden, het gaat om ongeveer de kale Windows kernel die in het c:\hiberfil.sys opgeslagen worden.

Nadeel:
* de al genoemde begrippenvervuiling bij het 'Afsluiten'.
* extra begrip nodig wanneer je het BIOS wilt vinden.
* multi-boot systemen komen niet meer langs het keuzescherm.
* programma's kunnen problemen krijgen omdat ze er niet voor geschreven zijn.
* ik lees alweer dat soms na Windows Update die snelle opstart standaard terug aan gezet wordt, dus een speelveld vol verwarring er bij.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 7 January 2018 om 13:08
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2018, 13:01   #15
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Ik gebruik zelf op de desktop altijd de sluimerstand (weliswaar Intel's versie Rapid Start) en op de tablet de slaapstand, want dan kun je gewoon open laten staan waar je mee bezig was.
Op de desktop is het voor mij de slaapstand (W7), maar ik heb een laptopje waarbij ik de hybride slaapstand gebruik, waarbij RAM onder spanning blijft om de sessie direct te kunnen hervatten (laptop aan de adapter houden), maar daarbij wordt ook nog het RAM naar schijf geschreven om de sessie ook te kunnen hervatten als de stroom verbreekt, of de accu leeg is geraakt.
Het is een laptop uit 2009, en ik zie zelf geen aanleiding deze sneller paraat te willen hebben met die snelle opstart.
Oud 7 January 2018, 18:03   #16
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

@Foobar: Wat is dan het verschil tussen snel opstarten en slaapstand?

Want:
[quote]Als snel opstarten aanstaat kom je nooit in de UEFI/bios initialisatie en kun je derhalve ook niet via de instelling in de UEFI/bios of het boot menu een USB/DVD medium booten, ding moet dan volledig van de spanning zijn geweest of snel opstarten uitschakelen. [/qutoe]
Nou met mijn moederbord kan dat dus wel, vanuit windows kan ik via de MSI snel opstarten functie gewoon kiezen om naar de bios te booten, maar dat is iets anders dan jij bedoeld.
Ik neem aan dat jij bedoeld via het toetsenbord, de ouderwetse wijze.
Echter ook met een toetsenbord kan ik na het uitschakelen via start->afsluiten als hij weer start gewoon via de DEL knop de bios in. Hoe is dit dan te verklaren met jouw uitleg?
Of heb ik iets verkeerd begrepen?

Bij slaapstand kun je de bios niet in. Sluimerstand heb ik nog nooit gebruikt.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2018, 22:12   #17
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Da's dan een harde power-down op BIOS/UEFI niveau. Alsof je bij een desktop bruut de stekker uit het stopcontact trekt (min of meer). Windows zal daarna bij opnieuw starten ook gaan mekkeren dat niet correct is afgesloten en of je misschien in de veilige modus wil opstarten. M.a.w. niet de manier om af te sluiten, tenzij niks het meer fatsoenlijk doet.
Dat klopt wel gedeeltelijk, maar het is bruikbaar in de volgende gevallen:
* als de computer is 'Afgesloten' terwijl Snel opstarten aan staat. De sessie is dan namelijk niet meer gaande, bestanden zijn opgeslagen.
* als de computer in de sluimerstand (of hybride slaapstand) is gezet; dan staat de sessie op schijf.
* inderdaad als er een reset nodig is.

Net geprobeerd:
een Toshiba laptop met Windows 10, een Kladblokje open, en bewerkt zonder op te slaan.
De Powerknop > 6 seconden ingedrukt, en de laptop schakelt uit.
Opnieuw opstarten, Windows mekkert niet over verkeerd afsluiten, maar het Kladblokje is ook niet opgeslagen.
Oud 7 January 2018, 23:34   #18
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
@Foobar: Wat is dan het verschil tussen snel opstarten en slaapstand?
Bij slaapstand kun je de stroom er niet af halen.

Volgens mij:
Slaapstand: werkgeheugen wordt onder spanning gehouden, maar de rest gaat uit. Hierdoor kun je snel weer verder waar je gebleven bent, omdat programma's open blijven. Spanning mag er niet af, want dan ben je alsnog alles kwijt.
Sluimerstand: zelfde als slaapstand, maar met het verschil dat het werkgeheugen naar de harde schijf wordt geschreven. Spanning mag er dan wel af.
Hybride slaapstand (win 7/: combinatie van bovenstaand. Haal je de spanning er niet af, dan werkt het als slaapstand. Haal je de spanning er wel af, dan kan later alsnog het werkgeheugen van schijf worden teruggehaald.
Afsluiten met snel starten (win 10): zelfde als sluimerstand, maar alleen essentiele Windows-onderdelen uit het werkgeheugen worden naar schijf geschreven. Je programma's zijn dan dicht, maar Windows hoeft niet vers te starten, wat sneller is.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2018, 12:48   #19
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Hybride slaapstand ( win 7/8 ): combinatie van bovenstaand. Haal je de spanning er niet af, dan werkt het als slaapstand. Haal je de spanning er wel af, dan kan later alsnog het werkgeheugen van schijf worden teruggehaald.
Ook Windows 10 toch ?
Citaat:
Dat geldt voor de 'zuivere' Slaapstand.
Maar zodra je bij je Powermanagement instelt (onder 'Geavanceerde instellingen - Slaapstand') dat je hybride slaapstand toestaat zal bij het ingaan van de Slaapstand het RAM ook naar schijf worden geschreven. De power mag dan uitvallen (accu leeg) om later toch nog je sessie te kunnen hervatten. Het kost alleen ietwat meer tijd bij in de slaapstand zetten. Met een SSD is dat best te doen, maar die tijd is vooral afhankelijk van de grootte van het RAM.
Dus dan heb je bij het stoppen wel voor slaapstand gekozen, maar mag je (eventueel) wel de stroom er af halen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 8 January 2018 om 12:58
Oud 8 January 2018, 17:54   #20
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja oke, maar ik kan dus toch doen wat jij schrijft. Windows staat in snelle opstartmode, ik sluit de computer af middels afsluiten. En als ik hem opstart kan ik gewoon de bios in komen met de del toets, zonder problemen.

Kan het zijn dat Lange Pier zich vergist met een bios optie? Ik heb een MSI mainboard met ook een snel starten optie. Deze kan ik uitschakelen en dan staat er iets van gewone snelle start. Maar als deze snelle start optie aan staat, dan wordt de detectie van o.a. SATA schijven en USB poorten overgeslagen (volgens mij ook ps/2) en kun je niet de bios in.

Schakel ik dit in de bios uit, is er sprake van een gewone snelstart, ook door W10 en kan ik wel gewoon de bios in, dit dus in tegenstelling van wat Lange Pier schreef.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten