Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Beveiliging

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 13 November 2016, 17:28   #1
Beetjedigi

Beetjedigi's schermafbeelding

Standaard VPN veiliger?

Ik heb momenteel een betaald proefabonnement op een VPN dienst. Ik doe dit uitsluitend vanwege extra beveiliging want ik heb totaal niets te vrezen van de NSA of AIVD. Ik ben geen terrorist.
Nergens kan ik info vinden of een VPN daadwerkelijk veiliger surfen is. Het gaat alleen om privacy maar dat vind ik minder belangrijk.

Is een VPN verbinding nou veel veiliger is of is het een schijnveiligheid en ben ik nog steeds makkelijk te hacken?
Beetjedigi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2016, 18:04   #2
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

Je bent helemaal niet interessant om te hacken door overheidsdiensten.
Zelfs niet voor particulieren.

Hoe kom je aan die paranoia?
Lange Pier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2016, 19:45   #3
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Als het gaat om hacken is er eigenlijk geen verschil. Je computer/internetverbinding is misschien niet meer te herleiden naar je provider en daarmee je thuisadres, maar verder hangt het ding nog steeds aan internet en is daarmee nog steeds als voorheen al dan niet toegankelijk voor kwaadwillenden. Als het gaat om (het voorkomen van) hacken, verdiep je dan eens in de wondere wereld van de firewall.
Als je niks illegaals doet, heb je geen profijt van VPN (behalve als je het wil gebruiken waarvoor het daadwekelijk bedoeld is: het over internet koppelen van twee of meer lokale netwerken). Als je dan toch naar firewalls gaat kijken, dan wil je er een die zowel ingaand als uitgaand verkeer in de gaten houdt. Hiermee hou je aanvallen van buiten af tegen, en aanvallen door kwaadaardige software die je (onbewust) zelf hebt geïnstalleerd. Ik geef er zelf de voorkeur aan om alle uitgaande verbindingen zelf te accorderen, en bij twijfel geen toestemming te geven. Hierdoor weet je precies wat er wel en niet op internet mag.

/nitpicking: het kan zijn dat VPN veiliger is w.b. hacken, maar dat komt dan omdat je VPN provider voorziet in een firewall, en niet door de VPN aan zich.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2016, 15:40   #4
Beetjedigi

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Je bent helemaal niet interessant om te hacken door overheidsdiensten.
Zelfs niet voor particulieren.

Hoe kom je aan die paranoia?
Beste Lange Pier, wat een verhelderend antwoord op mijn vraag. Neem een voorbeeld aan FooBar hieronder. Je hebt mijn vraag niet eens gelezen. En hoezo zijn particulieren niet interessant? Zijn bijv. IS aanhangers/terroristen dan B.V.'s ?
Oud 14 November 2016, 15:41   #5
Beetjedigi

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Als het gaat om hacken is er eigenlijk geen verschil. Je computer/internetverbinding is misschien niet meer te herleiden naar je provider en daarmee je thuisadres, maar verder hangt het ding nog steeds aan internet en is daarmee nog steeds als voorheen al dan niet toegankelijk voor kwaadwillenden. Als het gaat om (het voorkomen van) hacken, verdiep je dan eens in de wondere wereld van de firewall.
Als je niks illegaals doet, heb je geen profijt van VPN (behalve als je het wil gebruiken waarvoor het daadwekelijk bedoeld is: het over internet koppelen van twee of meer lokale netwerken). Als je dan toch naar firewalls gaat kijken, dan wil je er een die zowel ingaand als uitgaand verkeer in de gaten houdt. Hiermee hou je aanvallen van buiten af tegen, en aanvallen door kwaadaardige software die je (onbewust) zelf hebt geïnstalleerd. Ik geef er zelf de voorkeur aan om alle uitgaande verbindingen zelf te accorderen, en bij twijfel geen toestemming te geven. Hierdoor weet je precies wat er wel en niet op internet mag.

/nitpicking: het kan zijn dat VPN veiliger is w.b. hacken, maar dat komt dan omdat je VPN provider voorziet in een firewall, en niet door de VPN aan zich.
Foobar, hartelijk dank voor je antwoord. Daar heb ik tenminste wat aan. Ik heb Kaspersky Total Security maar denk dat de Comodo Firewall bijv. beter is qua firewall. Ik denk dus maar te stoppen met de VPN dienst.
Oud 14 November 2016, 16:20   #6
FooBar

Standaard

Neem in ieder geval, geen twee software-firewalls op je computer. Die gaan elkaar alleenmmaar in de weg zitten. Wel kun je de firewall in je modem/router erbij inschakelen. Dan worden een aantal dingen al aan de poort tegen gehouden.
Oud 6 February 2017, 11:11   #7
Syntax

Standaard

VPN diensten roepen dus dat ze veiliger zijn, maar als ik het goed begrijp is dit dus schijn en biedt het vooral voordelen?
Moet ik mij hier zorgen om gaan maken, aangezien ze mij dus alsnog kunnen hacken @FooBar?
Syntax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2017, 18:05   #8
FooBar

Standaard

VPN heeft vooral voordelen als je illegaal wil downloaden. Het is voor auteursrechtenbelangenbehartigers (is dat een woord?) bijzonder lastig om jou als persoon te achterhalen als je een VPN verbinding gebruikt. Dus je loopt minder risico om aangeklaagd te worden.

Maar je computer hangt nog steeds gewoon aan internet, zij het via een omweg, en is daarmee nog net zo goed vatbaar voor kwaadaardige software.
Oud 22 February 2017, 15:22   #9
VPN diensten

Standaard

Ik kwam dit topic tegen en wil graag wat nuance aanbrengen in de discussie.

Een vpn verbinding beschermt inderdaad niet tegen malware of andere kwaadaardige software. Ook een directe hack wordt niet voorkomen door een verbinding met een VPN server.

Er is echter wel een belangrijke situatie waarin een VPN een hack daadwerkelijk voorkomt. Wanneer je het internet gebruikt via een vpn verbinding is je data namelijk versleuteld. Vooral op publieke wifi netwerken kan dit gewenst zijn. Jouw dataverkeer is namelijk relatief gemakkelijk te onderscheppen als je op wifi hotspot inlogt. Bron: https://decorrespondent.nl/845/dit-g...88820-b2a600e1

Daarnaast zijn er nog een aantal voorbeelden aan VPN verbinding, maar deze passen niet in dit topic.

Voor uitgebreidere informatie over wat een VPN precies doet en inhoudt kun je deze pagina nog eens bekijken: https://vpndiensten.nl/informatie/uitleg/wat-is-vpn/. Deze laatste link geeft nog wat duiding over hoe een VPN verbinding precies werkt.
VPN diensten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 February 2017, 21:42   #10
Beetjedigi

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VPN diensten Bekijk bericht
Ik kwam dit topic tegen en wil graag wat nuance aanbrengen in de discussie.

Een vpn verbinding beschermt inderdaad niet tegen malware of andere kwaadaardige software. Ook een directe hack wordt niet voorkomen door een verbinding met een VPN server.

Er is echter wel een belangrijke situatie waarin een VPN een hack daadwerkelijk voorkomt. Wanneer je het internet gebruikt via een vpn verbinding is je data namelijk versleuteld. Vooral op publieke wifi netwerken kan dit gewenst zijn. Jouw dataverkeer is namelijk relatief gemakkelijk te onderscheppen als je op wifi hotspot inlogt. Bron: https://decorrespondent.nl/845/dit-g...88820-b2a600e1

Daarnaast zijn er nog een aantal voorbeelden aan VPN verbinding, maar deze passen niet in dit topic.

Voor uitgebreidere informatie over wat een VPN precies doet en inhoudt kun je deze pagina nog eens bekijken: https://vpndiensten.nl/informatie/uitleg/wat-is-vpn/. Deze laatste link geeft nog wat duiding over hoe een VPN verbinding precies werkt.
Hartelijk dank voor uw uitgebreide en zeer zinvolle antwoord. Ik begin het nu een beetje meer te begrijpen. Nogmaals dank!
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten