Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 27 September 2015, 21:30   #1
anoniem56336
Guest

Standaard Terug naar win 8.1 lukt niet.

Hallo mensen,

Omdat ik toch wel veel problemen ondervind met de functionaliteit van sommige programma's onder windows 10 wilde ik graag terug naar de vorige versie (8.1)

Geprobeerd via systeemherstel aangezien de 30 dagen termijn nog niet verstreken is, maar helaas...

Ik krijg de melding :

"de bestanden die nodig zijn om een eerdere versie van windows terug te zetten, zijn verwijderd van deze pc"

Ik gebruik wel af en toe ccleaner, maar heb hierbij nooit systeembestanden opgeschoond of in het register gezeten. Ook staat Windows.old nog gewoon op mijn lokale schijf.

Is er iemand die mij vertellen kan waaraan dit kan liggen en of er evt. een andere optie is (behalve een schone installatie van win 8.0).

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 06:17   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Als het goed is zou je gewoon bij systeemherstel de optie moeten hebben "terug naar Windows 8.1.
Als je die optie niet hebt is er iets mis gegaan, tenzij na de upgrade nog een verse installatie hebt gedaan.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 08:10   #3
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank je Niek!

De optie "terug naar windows 8.1" staat er inderdaad, maar als ik op "aan de slag" klik verschijnt de eerder genoemde melding, helaas...

Heb geen verse installatie gedaan. Wel een stick ervoor gemaakt natuurlijk.

Ik heb wel een image backup op mijn externe harde schijf staan. Wellicht dat ik daarmee iets kan via geavanceerde opstartopties?

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 12:23   #4
anoniem33315
Guest

Standaard

Werkt allebei Leonie
De 2de inderdaad via geavanceerde opstartopties
Hoewel ikzelf altijd de voorkeur heb voor een verse installatie. (heb je de produktkey?)
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 15:46   #5
anoniem42071
Guest

Standaard

De procuctkey van Windows 8.1 staat in het bios, dus die heeft ze niet nodig.
Ik werk nooit met images, maar dan kan natuurlijk altijd.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 18:01   #6
anoniem33315
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
De procuctkey van Windows 8.1 staat in het bios, dus die heeft ze niet nodig. Niek
[off-topic mode]
Tenzij je 8.1 los gekocht hebt.
En bij oudere bios-en staat de key nooit in het bios en vaak ook niet als jezelf een pc bouwt
[einde off-topic mode]

@Leonie nu ik het nogeens gelezen heb adviseer ik je die image op je externe harde schijf terug te zetten.(je wilt dus niet terug naar 8.0)
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 18:34   #7
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank jullie voor jullie antwoorden!

Ik wil inderdaad terug naar 8.1. Een complete verse installatie gaat idd. terug naar 8.0. Inclusief alle updates en het opnieuw installeren van alle software gaat wel heel erg in de tijd zitten.

Ik zal dus eens kijken wat de optie geavanceerde opstartopties oplevert.
Heb een backup gemaakt van het systeem nu, dus neem aan dat er niet zo heel veel helemaal mis kan gaan ...

Ik laat z.s.m. van me horen!

Groetjes en nogmaals dank,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 20:49   #8
anoniem56336
Guest

Standaard

Helaas...

Het lukt me niet om terug te keren naar win 8.1.

Bij optie 3 van systeemherstel heb ik het volgende gedaan:

- nu opnieuw opstarten
- problemen oplossen
- geavanceerde opties
- teruggaan naar een vorige versie
- account kiezen en wachtwoord invullen
- opnieuw terug naar vorige versie aangeklikt
- melding:

Er is een probleem opgetreden n de vorige versie kan niet meer worden teruggezet. Probeer de huidige versie opnieuw in te stellen.

Poging 2:
- nu opnieuw opstarten
- problemen oplossen
- herstellen met installatiekopie
- herstel vanaf een systeemkopie
- de juiste systeemkopie op de externe HD kiezen en dan verschijnt de volgende melding:

Uw computer kan alleen worden hersteld als de schijf wordt geformatteerd waarop de windows herstelomgeving momenteel wordt uitgevoerd.
Start op in de windows herstelomgeving vanaf een windows installatieschijf of een systeemherstelschijf om het opnieuw te proberen.
Klik op "schijf maken"als u geen systeemherstelschijf heeft.
Ik heb, omdat er geen andere optie was (behalve "vorige") geklikt op schijf maken... Wel een dvd in de lade gedaan natuurlijk!

Kreeg toen de melding: systeemherstelschijf kan niet worden gemaakt:
0x80070002, wat volgens google een probleem is met windows update binnen win 8.1.
Fixit zegt dan: service registration is missing or corrupt...niet opgelost.

Heb nu geen idee wat ik anders kan doen dan inderdaad een dagje vrijmaken en opnieuw beginnen bij windows 8.0 ben ik bang...tenzij iemand nog een gouden tip heeft natuurlijk

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 21:23   #9
anoniem42071
Guest

Standaard

Inderdaad kost je dat meer dan een dag, maar het voordeel is, dat je erbij kunt koffie drinken en de krant lezen etc etc.
Zulke klusjes bewaar ik meestal voor de avond of nacht. In de avond loop je er eens per halfuur even langs om naar updates te zoeken of om die te installeren.
Maar kan je niet beter fabrieksherstel doen (als dat kan) dan zijn in elk geval je drivers ook weer geïnstalleerd.
Daarna updates, W8.1, updates en je data terug zetten.
Daarna je progjes installeren.
Mocht je een dvd van W 8.0 of w8.1 nodig hebben, stuur een pbtje.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2015, 22:00   #10
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank voor je antwoord Niek ,

Ik heb geen idee of ik fabrieksherstel kan doen. Er zit in ieder geval geen herstelpartitie op mijn pc.

Anders zit er dan dus niets anders op dan wat ik eerder dit jaar gedaan heb na plaatsing van mijn ssd (zie: http://forum.computeridee.nl/showthr...t=79531&page=3)

Ach ja, alles went...

Ik heb een win 8 dvd, dus daarmee kom ik er wel, maar toch bedankt voor het aanbod natuurlijk!!

Blijf het toch vreemd vinden dat er bestanden van mijn systeem verdwijnen zonder vreemde dingen te doen... Kan er ook geen leesvoer over vinden, helaas...

Goed,

Ik laat wel even van me horen als ik gedowngraded ben !

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten