Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 January 2018, 02:03   #1
Ugly

Standaard Mappen delen (suggesties)

Hallo allemaal,

Ik werk in een bedrijf waar we met 5 PC's bestanden met elkaar moeten delen. We dachten eraan om een NAS server te kopen, alleen weet ik niet echt of dat de beste oplossing is aangezien ik er nog nooit gebruik van gemaakt heb. Weet iemand of een NAS server misschien de beste oplossing is? Of is een cloud storage beter(bv office 365)?

Alvast bedankt,

Ugly

Laatst gewijzigd door Ugly : 26 January 2018 om 02:05 Reden: het is laat...
Ugly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2018, 07:07   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Ligt er een beetje aan. Als je veel en grote bestanden wil delen is een lokale oplossing vaak beter, want sneller en bij terabytes goedkoper. Een nas kan voor een klein bedrijf dan een prima oplossing zijn. Bedenk wel dat je backups goed moet regelen, dus 2 nassen is wel aan te bevelen.
Gaat het om incidenteel iets delen, of niet al te veel ruimtegebruik (denk paar gigabyte), dan kan een cloudoplossing makkelijker en goedkoper zijn, want je hoeft verder zelf geen hardware te gaan beheren.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2018, 17:12   #3
Hans60

Standaard

Soms kan het al heel simpel door een USB-schijf aan je router te koppelen als die die optie ondersteunt.
Oud 26 January 2018, 23:33   #4
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Maar dan heb je 1 schijf, als daar iets mee gebeurt.... leuk voor thuis maar niets voor een bedrijf waar 5 pc's data op moeten gaan zetten, dan kun je toch beter een NAS systeem kopen met 2 schijven (raid 1) heb je tenminste een soort van backup aangezien schrijf 2 altijd gelijk is aan schijf 1, of eentje met 4 schijven in raid 5 hangen.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 12:07   #5
dappertje

dappertje's schermafbeelding

Standaard

Dit is niet echt een goed idee. Stel dat 2 of meer personen de bestanden openen, bewerken en er naar gaan schrijven, dan kan je op data corruptie wachten. Je kan beter iets als een Linux server of zo maken want die houd bij als een bestand open is en een 2 de kan dan het bestand alleen openen voor lezen.

Gelukkig hoef ik niet zelf op mijn eten te jagen,
Ik zou niet eens weten waar gevulde koeken leven.....
Niets is zeker en zelfs dat niet......
dappertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 17:10   #6
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dappertje Bekijk bericht
Stel dat 2 of meer personen de bestanden openen, bewerken en er naar gaan schrijven, dan kan je op data corruptie wachten.
Ik denk dat de Windows (NTFS) protocols data corruptie best zullen voorkomen, maar je zal zien dat wat er op die schijf komt te staan datgene is wat iemand als laatste heeft opgeslagen, en daar krijg je ruzie van

Ik heb die USB-schijf op router constructie zelf in gebruik, maar ben dan ook (hopelijk) de enige gebruiker.

Ander nadeel is (alhoewel ik geen enkele poging heb gedaan om dit te verbeteren) is de snelheid; ik laadde zojuist een 50 MB BMP foto, en had daar zo'n 2 minuten voor nodig via 54Mbit Wireless.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 27 January 2018 om 17:24 Reden: Wireless van laptop is 54Mbit/s
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 18:49   #7
Marc H

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ugly Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Ik werk in een bedrijf waar we met 5 PC's bestanden met elkaar moeten delen. We dachten eraan om een NAS server te kopen, alleen weet ik niet echt of dat de beste oplossing is aangezien ik er nog nooit gebruik van gemaakt heb. Weet iemand of een NAS server misschien de beste oplossing is? Of is een cloud storage beter(bv office 365)?

Alvast bedankt,

Ugly
Laten we eerst even beginnen met wat vragen.

Over hoeveel data hebben we het? Megabytes, Gigabytes of Terabytes? En dan bedoel ik op dit moment en een ruwe prognose van over een jaar.

Hoe wisselen jullie nu de bestanden uit?

Maken jullie nu al backups?

Moeten de werkstations ook gebackupt worden?

Zou het handig zijn om de printer(s) centraal te beheren? (lees aansluiten op NAS o.i.d)

Hoe vaak veranderen de bestanden? Is er een kleine groep bestanden die regelmatig veranderd en de rest veranderd incidenteel eens of helemaal niet?

Hoeveel IT kennis is aanwezig?

Hebben jullie al nagedacht over een budget?

Citaat:
Dit is niet echt een goed idee. Stel dat 2 of meer personen de bestanden openen, bewerken en er naar gaan schrijven, dan kan je op data corruptie wachten. Je kan beter iets als een Linux server of zo maken want die houd bij als een bestand open is en een 2 de kan dan het bestand alleen openen voor lezen.
Dat doet elke nas ook.

En om iemand zonder IT kennis een linux server aanraden lijkt mij ook geen briljante suggestie. Als het werkt, prachtig. Maar als het niet werkt, op wie kan je terugvallen? Dan is een NAS veel meer foolproof.

Laatst gewijzigd door Marc H : 27 January 2018 om 18:53
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2018, 19:11   #8
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

...en bijna iedere NAS draait uit zichzelf al op Linux.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2018, 17:46   #9
Ugly

Standaard

Citaat:
Er werkt helaas niemand bij ons in het bedrijf die zo even een linux server in elkaar kan zetten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht

Over hoeveel data hebben we het? Megabytes, Gigabytes of Terabytes? En dan bedoel ik op dit moment en een ruwe prognose van over een jaar.
Ik dacht aan 4TB. Dat moet genoeg zijn voor een paar jaar.
Citaat:
Hoe wisselen jullie nu de bestanden uit?
We werkten eerst met domeinen, dus je kon in S:/R: om zo bestanden uit te wisselen. Hier willen we van af en willen nu dus gebruik maken van een nas server.
Citaat:
Maken jullie nu al backups? Moeten de werkstations ook gebackupt worden?
Momenteel niet nee. Alle bestanden zitten nu nog op de pc’s. Dit willen we veranderen. De nas server willen we gebruiken om projecten op te slaan die al af zijn. Voor de backup van de NAS willen we gebruik maken van een cloud opslag.

Citaat:
Zou het handig zijn om de printer(s) centraal te beheren? (lees aansluiten op NAS o.i.d)
De printers hebben allemaal wifi/bluetooth. Dus als het goed is kunnen we allemaal op 1 printer zonder hier echt wat mee te doen.

Citaat:
Hoe vaak veranderen de bestanden? Is er een kleine groep bestanden die regelmatig veranderd en de rest veranderd incidenteel eens of helemaal niet?
Iedereen werkt in principe aan zijn eigen project. Alleen gebeurt het dus dat er soms later iets aan verandert moet worden. Dan moeten de andere medewerkers hier wel bij kunnen.

Citaat:
Hoeveel IT kennis is aanwezig?
Mwah... Ik weet veel af van PC onderdelen en software, alleen heb ik me nooit echt bezig gehouden met NAS-servers. Dus weet niet waar ik echt op zou moeten letten.
Citaat:
Hebben jullie al nagedacht over een budget?
Budget is er wel, alleen weet ik niet of het een reële budget is. Ik heb namelijk echt geen idee wat het totaalsysteem zou kunnen kosten. Als jullie suggesties hebben zou ik dit kunnen voorleggen aan de directeur van het bedrijf
Oud 6 February 2018, 17:48   #10
Ugly

Standaard

Wat we willen is dus een NAS server die verbonden is met de 5 pc's die wij hebben. En deze NAS server backuppen door gebruik te maken van een cloudopslag. Nou heb ik zelf al gezocht naar welke cloudopslag ik zou kunnen gebruiken. En Strato is een goedkope optie, weet iemand of dat een handige optie zou kunnen zijn ?
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten