Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 11 December 2018, 17:06   #11
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Maar wanneer je de niet aangesloten lader in de laptop steekt (bij volle en bij lege accu proberen), dan krijg je niet soms een spontane herstart ? Telkens na het insteken een paar minuten wachten misschien.

Toshiba staat er een beetje om bekend dat oudere modellen na stevige jaren gebruik een probleem rond het aansluiten van de lader ontwikkelen. Vandaar dat ik het merk raadde.
Ik heb bij een vergelijkbaar probleem de laptop van mijn broer weer bruikbaar gekregen, maar dat was wel een reparatie waar een goede monteur zo'n € 50 - 75 voor vraagt.

Afhankelijk van het (oudere) model:

* herstarten ze spontaan
* herstarten spontaan bij het insteken van de lader.
* herstarten spontaan een paar minuten na het insteken van de lader.
* sluiten spontaan af bij het insteken van de lader
* sluiten spontaan af even na het insteken van de lader
* bevriezen bij het insteken van de lader.

Er is dan wel wat verschil tussen een volle en lege accu, het is niet altijd herhaalbaar.

Aangezien jouw probleem van herstarten verdwijnt wanneer je de lader eerst uittrekt, zou ik dat in dezelfde categorie kunnen zien.
'Een' clue zou kunnen zijn of het probleem langzaam is begonnen, en over de tijd meer en meer voor komt. Zo ja, dan vrees ik voor dat hardware probleem, en kan ik je meer vertellen.

Kan je het model noemen ?

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 December 2018 om 22:24 Reden: Prijsverlaging :)
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2018, 21:20   #12
erikdenhouter

Standaard

Voor de zekerheid zet ik het vervolgverhaal hier neer. Misschien zal het je een worst wezen omdat het technisch wordt, maar het kan een hulp zijn voor een monteur (of anderen) mocht je het ding gerepareerd willen hebben.

Het hardwareprobleem wat ik noemde is een defecte condensator. Recht onder de processor (zie foto's) zit een (per model wat verschillende waarde) tantaal condensator, een NEC/TOKIN, (heel vaak 900µF of 1200µF 2,5 V) en die flink warme positie onder de CPU is na jaren te veel voor dat ding; over de jaren daalt zijn capaciteit (waarde). Die condensator is er voor om de core-spanning voor de processor wat te stabiliseren, en storingen op de (ik meen ~1,25V) core-spanning weg te filteren. En dat lukt minder en minder. Grote veranderingen in de spanning en/of spanningspieken laten daardoor waarschijnlijk de CPU crashen.

In de laptop die ik repareerde (Toshiba_L350) zat één condensator van 900µF 2,5V en die heb ik vervangen door 4 kleintjes van 330µ 4V (= 1320µF totaal). De reden voor 4 kleintjes is dat het smd solderen mij zonder apparatuur niet makkelijk af gaat, en dat het solderen van 4 losse kleine condensatoren veel makkelijker is.
Het verwijderen van de oude kan je doen door het langzaam 'ontmantelen' van dat ding, gewoon voorzichtig met een heel scherp kniptangetje en/of mesje, en daarna de print goed schoonmaken.
Mijn gedachtegang achter een grotere totaalwaarde kan ik niet meer achterhalen (4x330=1320 i.p.v. 900), maar je kan net zo goed 4x 270µF of 3x 330µF gebruiken.
Wel heb ik de 4Volt versies gekocht, terwijl er origineel 2,5Volt in zat, dit om een wat ruimere marge te hebben. Die dingen zijn tegenwoordig klein genoeg geworden, en het gaat er hier om hoeveel de condensator maximaal kan hebben. Beter te veel dan te krap. En er zit maar een 3 mm ruimte, dus ze moeten fysiek wel passen.

Panasonic 4TPE330MI Tantaalcondensator SMD 330 µF 4 V/DC 20 % (l x b) 3.5 mm x 2.8 mm

Mocht je meer afbeeldingen willen zien, Google dan eens op
Toshiba NEC/TOKIN
en je ziet dat het best een veelbesproken probleem en oplossing is.
(Niet alleen Toshiba, maar ook Acers kunnen hier last van hebben)

Een probleem bij de oplossingen die je op fora kan lezen is het feit dat gebruikers allerlei veranderingen in hun systeem aanbrengen, zoals energie-instellingen of CPU cores uitschakelen of throttelen, of zelfs ingebouwde adapters uitschakelen, en dat ze zowaar resultaat hebben... Ze denken dan de oplossing te bieden, maar het enige wat ze doen is zorgen dat de voeding een beetje anders of minder belast wordt, waardoor de functie van die defecte condensator iets minder kritisch wordt. En dat werkt dan, maar niet langer dan een paar weken of maanden, want dan is de kwaliteit van die condensator weer iets minder geworden, en keert het probleem nog erger terug.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 December 2018 om 22:19
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 December 2018, 11:47   #13
erikdenhouter

Standaard

Na iets verder lezen vond ik de originele NEC documentatie van dat onderdeel:

https://www.nec.com/en/global/techre...df/t060514.pdf

Het gaat om een Proadlizer decoupling device (zeg maar een condensator met hele speciale eigenschappen, vooral lage ESR (Equivalent Series Resistance) en geschikt voor hoge frequenties).

Zover ik weet is het vervangen door een tantaal condensator (met zo laag mogelijke ESR) bij iedereen een oplossing.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten