Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 November 2018, 15:24   #1
messo69

Standaard pc doet raar

Vanochtend heb ik de pc eens schoongeblazen met perslucht, zodat alle stofeens weer weg was. Echter, na een paar uurtjes te hebben gewacht, kreeg ik plotseling pal na de kast te hebben aangezet, alarmtoonjes met daarbij een rode lampje op de systeemkast die eveneens meeflikkerde samen met de toontjes. Heb de pc een aantal keren opnieuw geprobeerd aan te zetten, maar het euvel bleef zich voordoen.
Toen stekker eruit, opengemaakt, kon niets alarmerends waarnemen, want had ook niets aangeraakt van binnen. Nu, als ik de pc opstart, geeft hij geen kik meer...na ja, start windows dus niet meer op en zie/hoor ik amper geratel van de harde schijf. Een toetsenbord met ps/2 aansluiting geprobeerd, batterij eruit en weer erin, niets helpt.

Wat zou het kunnen zijn? Pal voordat het probleem zich voordeed, was ik een mp3 aan het luisteren en waren geen opvallendhedn te vermelden. Plots beelf de mp3 hangen en was alsof niets meer deed, zelfs muisaanwijzer was te zien, waarop ik het systeem een warme start gaf door hem 10 sec. lang het aan/uit-knopje ingedrukt te houden.

Had toevallig afgelopen week nog een Sandisk ssd-schijf gekocht en dacht aan klonen en de harde schijf vervangen...ik hoop dat iemand mij nog kan helpen.
messo69 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2018, 16:40   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je moederbord het heeft begeven. Haal de bios batterij er een nachtje uit en zet de pc niet onder spanning.
Controleer alle kabeltjes of die goed vast zitten.
Plaats morgen de bios batterij weer en schakel in. Als je gelukt hebt draait het weer.
Als je pech hebt niet.

Niek
Oud 24 November 2018, 16:45   #3
messo69

Standaard

Dank je wel, Niek, ga ik inderdaad doen. Hopelijk heb ik nog geluk...
Oud 24 November 2018, 18:47   #4
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door messo69 Bekijk bericht
...kreeg ik plotseling pal na de kast te hebben aangezet, alarmtoonjes met daarbij een rode lampje op de systeemkast die eveneens meeflikkerde samen met de toontjes...
Je gebruiksaanwijzing zou je meer info moeten kunnen geven over de aard van de fout, wanneer je het patroon van de toontjes weet te lezen.

Misschien wanneer je het exacte merk en modelnummer vermeldt dat wij iets kunnen vinden met Google.
Oud 24 November 2018, 21:26   #5
messo69

Standaard

Erik, het is een HP Compaq 6005 Pro Small Factor. Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Inmiddels ligt de stroom eraf en de batterij eruit, zoals Niek voostelde. Ben benieuwd, maar vrees het ergste. Wat ik niet snap, is dat ik nooit problemen heb gehad met deze pc, niet eens ooit een bluescreen o.i.d....werkelijk, was een mp3 aan het afspelen totdat opeens de mp3 bleef haperen en een soort van een 'brommend' geluid constant ging geven; leek er ook op alsof de pc toen 'bleef hangen', waarop ik 10 sec. de aan/uit knop ingedrukt hield, omdat niets het meer deed.
Oud 24 November 2018, 21:47   #6
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
...was een mp3 aan het afspelen totdat opeens de mp3 bleef haperen en een soort van een 'brommend' geluid constant ging geven...
Je bedoelt dan uit de luidsprekers ? Het komt vaker voor dat een PC in een korte loop terecht komt, en een paar milliseconden geluid blijft herhalen, wat over komt als 'brom'.

Download deze PDF, "Troubleshooting Guide", en kijk op pagina 58 onder 'POST meldingen' of je de sequence van het branden van lampjes of de pieptoontjes ergens terug vindt.
Oud 24 November 2018, 22:19   #7
messo69

Standaard

Ik zal morgen het bestand doornemen. Ja, het geluid kwam uit de aangesloten Logitect X-230 luidsprekers.
Oud 25 November 2018, 10:47   #8
messo69

Standaard

Niek en Erik, mag ik jullie beiden hartelijk bedanken voor het meedenken

Niek, jouw voorstel heeft tot mijn verbazing gewerkt! Hij doet het weer, gaf inderdaad wel eerste de nodige meldingen vanwege het niet meer kloppen van datum en tijd, maar daarna deed hij het weer als vanouds.

Erik, het documetne dat jij hebt aangegeven, heb ik inmiddels gewdouwnload en zal ik zeker bewaren, want die kende ik niet en lijkt mij zeker een die ik móet hebben...je maakt afe ntoe van dat soort geluidjes mee, en weet er geen raad mee. Wat ik in elk geval na snelle blik heb geconcludeerd is, dat ik wel moet bijhouden hoe vaak dat alarmgeluidje dan afgaat, want kennelijk heeft zegt de sequence van die alarmpiepjes ook veel meer dan ik me zou voorstellen.

Kortom, een mooie zondag voor mij. Thanks, folks!
Oud 25 November 2018, 11:28   #9
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Niek, jouw voorstel heeft tot mijn verbazing gewerkt! Hij doet het weer, gaf inderdaad wel eerste de nodige meldingen vanwege het niet meer kloppen van datum en tijd, maar daarna deed hij het weer als vanouds.
Dat is natuurlijk omdat de batterij er even uit geweest is.

Een misschien verkorte versie van wat Niek voorstelde is de volgende handeling, noteer die:

* schakel de PC op de normale manier uit.
* trek de stekker uit het stopcontact.
* druk een keer of drie een seconde op de aan/uit drukschakelaar op het front.
* steek de stekker weer in het stopcontract en schakel de PC op de normale manier in.

Met die handeling laat je eventuele lading welke in de voeding achter blijft, en het BIOS een tijdje 'in een greep' kan houden, wegvloeien, om daarna echt vanaf nul Volt op te starten.
Oud 25 November 2018, 11:36   #10
messo69

Standaard

Dat is inderdaad erg kort en overzichtelijk...zal het zeker noteren en opslaan.

Heb eigenlijk nog een andere vraag en vind het zonde, om het forum ermee te vullen, maar indien jij of Niek dat waardevoller vinden, zal ik niet schromen dat te doen. Gaat om het volgende:

heb van mijn paas een pc mogen overnemen waar niet mee gedaan werd en een tijd heeft gestaan. Nu heb ik hem gisteren aangezet en heb ontdekt dat die nog inloggegevens bevat die noch ik en noch mijn werkgever meer heeft. Tevens heeft de pc geen cdrom-speler waarmee ik eventuee windows opnieuw zou kunnen installeren. is er een manier om alsnog in het systeem te greaken en windows te installeren? Waarschijnlijk via een usb-stick, maar dan moet ik daar windows op downloaden (heb ik niet eerder gedaan). tips zijn wederom van harte welkom.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten