Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 October 2014, 12:02   #1
anoniem57393
Guest

Standaard laptop start op in 6 schermen

Systeem:
Acer Aspire 5520 /Windows 7 32-bits (NL)
Als ik de pc opstart, krijg ik direct (dus met het Acer opstart-scherm) het beeld in 6 vlakken, dus 6x het Acer logo, in twee kolommen van 3. Dit is dus voor het BIOS. Als ik het BIOS wil benaderen, verschijnt dit ook in 6-voud. Als ik W7 laat starten, idem.
Ik heb inmiddels gestart met VistaPE: 6 voud
Harde schijf gecontroleerd: alles OK
BIOS terug naar default: beeld in 6-voud
Veilige modus: idem.
Soms kan ik Windows 7 redelijk tot goed starten, maar na een paar minuten hoor ik een soort gekraak en bevriest het beeld en verschijnen er kleine gekleurde blokjes in beeld.
Een raar verhaal, maar de laptop, oorspronkelijk met WVista, is nu eigenlijk onwerkbaar.
Wie kan mij helpen?
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2014, 15:04   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Sluit eens een extern scherm aan. Als het daar wel goed gaat, is je schermpje ter ziele.
Gaat het daar ook mis, dan is de videochip stuk.
Een nieuw schermpje voor zo'n ding kost tussen de 100 en 140 euro (excl. inbouw).
De videochip is niet te vervangen. (zit gesoldeerd op het moederbord).

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2014, 09:05   #3
anoniem57393
Guest

Standaard

Dank je Niek,
Op een extern scherm gaat het wat beter, maar is nog steeds niet ideaal.
Soms is het beeldscherm normaal, vaak ook met allerlei lichtgele blokjes, waar je redelijk mee kunt werken.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2014, 10:56   #4
anoniem26473
Guest

Standaard

Klinkt toch als een defecte videochip. Vooral omdat het ook in het bios gebeurt.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2014, 16:13   #5
anoniem42071
Guest

Standaard

Wat ik nog wel eens doe met zulke laptops is het moederbord eruit halen en de videochip (in deze te herkennen aan de tekst Nvidia) sterk verhitten met een Föhn of zelfs een elektrische verbrander.
Men spreekt over 200 tot 300 graden verhitten voor een seconde of 10. Soms gaan ze het dan weer doen, maar niemand garandeert hoe lang.

Maar wat je nu nog wel eenvouding kunt doen is alle openingen uitzuigen met een stofzuiger en als je erbij kunt de koelfan even demonteren om daar het stof weg te halen.
Kan zo maar zijn dat het ding veel te warm wordt door verzameld stof. (al acht ik de kans op herstel op die manier niet groot, omdat de verschijnselen al gelijk bij het opstarten zichtbaar zijn.

Niek
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten