Ga terug   Computer Idee Forum > [Off Topic] > Polls

Bekijk resultaten enquête: Welke processor merk
Amd 35 47,95%
Intel 36 49,32%
Via 1 1,37%
IBM (G4 e.d.) 0 0%
anders (en vermeld wat) 1 1,37%
Aantal stemmers: 73. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 January 2006, 12:52   #71
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouter
eigenlijk is het best wel jammer dat er maar 2 echte merken processors er zijn, want nu blijft de keuze best nog wel beperkt, maarja ik denk niet dat er de komende jaren andere bedrijven en merken komen met vergelijkbare of zelfs betere processors zal komen.
Hangt af van hoe je het bekijkt. Er zijn in feite maar zat processorbakkers in de wereld, waaronder Intel, AMD, VIA, Motorola, IBM, Sun... Punt is alleen dat er voor de x86 markt maar drie spelers zijn, waarvan er ééntje eigenlijk nauwelijks mee kan komen (inderdaad, VIA dus). De rest is allemaal geen x86 en is dus nooit echt populair geworden voor de thuismarkt. De enigen die een beetje mee kon komen waren Motorola en IBM, die de Apples hebben aangedreven (en die gaan nu ook over op Intel).

Overigens zou ik inderdaad niet te hard gaan hopen op een nieuwe speler op deze markt. Daarvoor is er één klein probleempje. Intel heeft de rechten op de x86 processoren in handen, en dus mag niemand dit type processor maken zonder daarvoor licentiekosten aan Intel te betalen. Intel en AMD zijn een beetje een geval apart in deze, omdat die twee in den beginne regelmatig bij elkaar kwamen aankloppen om hulp bij productie en ontwikkeling. AMD en Intel mogen, voor zover ik weet, van elkaars patenten gebruik maken, zolang het de x86 architectuur betreft.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2006, 06:21   #72
anoniem13692
Guest

Standaard

ik heb nog nooit van het merk via gehoord, maar dit komt denk ik ook omdat de reguliere pc winkels alleen maar intel en amd verkopen
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2006, 11:26   #73
anoniem13186
Guest

Standaard

Via ken ik wel, belangrijke fabrikant van north/southbridges. Maar van processors ken ik ze ook niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2006, 12:16   #74
anoniem13933
Guest

Standaard

Via produceerd wl degelijk proccesors. Deze zitten al op het moederbord. Een voor beeld hier van is een Via C3 2000+, alleen ze zijn inderdaad moeilijk te vinden.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2006, 12:45   #75
anoniem13673
Guest

Standaard

VIA zie je, voor zover ik weet, voornamelijk in systemen die niet zo snel hoeven te zijn, maar vooral energiezuinig, stil en koel moeten zijn. Overigens ken ik ze wel van processoren, maar dan meer van jaren geleden, toen Cyrix nog processors bakte. Daar heb ik er nog een paar van gehad, maar volgens mij vallen die nu ook onder VIA.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 February 2006, 20:00   #76
anoniem14860
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverstarme
Een voorbeeld hier van is een Via C3 2000+, alleen ze zijn inderdaad moeilijk te vinden.
Ik heb zelf een desktop pc staan met zo'n processor. Werkt lekker met debian linux. Alleen jammer dat het cache geheugen zo klein is (64kb) maar voor de rest een goed ding hoor. Het processortje gebruikt ook erg weinig energie, en er zit wel een koelertje op, maar die heb ik losgekoppeld.

Der zijn veel winkels die die moederborden met zo'n processor erop vast verkopen, maar dan echt voor belachelijke prijzen. zelf heb ik hem gekocht bij Gistron, voor een prijs van 70 euro, tegenwoordig zijn er twee versies (ik heb de CG) en die verschillen ook in prijs. (begint al bij 58 euro)

MVG, Sparky
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten