Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 December 2017, 08:13   #1
j.claassen

Standaard laptop opnieuw installeren

Ik gebruik W10 en mijn laptop heeft een 128 GB ssd. Zonder dat ik er eigenlijk data bijzet loopt mijn ssd langzaam vol. Ik kan eigenlijk niet vinden waar die data zich allemaal verzamelt. Is het verstandig om de laptop te herstellen of opnieuw te installeren. Hoe doe ik dat het simpelst zodat programma's en data zoveel mogelijk blijven staan?
j.claassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2017, 09:40   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Dat is denk ik hooguit een tijdelijke oplossing. Beter onderzoek je eerst waardoor het komt dat je schijf vol loopt. Het programma WinDirStat kan je helpen om uit te vinden welke mappen de meeste gigabytes in beslag nemen.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2017, 09:45   #3
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

Updates windows, herstelpunten en internet cache om maar wat te noemen zullen schijfruimte kosten. Programma wat FooBar noemt kun je prima gebruiken om inzicht te krijgen.
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2017, 12:09   #4
kitten

Standaard

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2-in-1 met 32 GB geheugen. Feit is dat Windows een ruimtevreter is. Een half jaar geleden had ik nog 10 GB vrij. Zonder programma's te installeren en alles zo veel mogelijk op D: te zetten heeft mijn C: nog maar 2 GB vrij. Schijfopruiming vindt maar een paar kilobyte, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Waar die 8 GB aan op is gegaan, kan ik niet nagaan. Wat wel opvalt is dat C:\Gebruikers\mijnnaam\AppData 4 GB groot is. Wat daarvan weg kan, weet ik niet.
Kortom: ook bij mij loopt C: vol alleen doordat Windows steeds meer ruimte opslokt.
Misschien iets voor de redactie van Computer Idee om hier aandacht aan te besteden. Lijkt me een interessant artikel te worden.
kitten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2017, 12:54   #5
Desperado

Desperado's schermafbeelding

Standaard

Schijf opruiming Alles aanvinken.

Ook Optie ... Herstelpunten behalve de laatste opruimen . ook alles verder aanvinken. Windows Old etc.
Desperado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2017, 12:56   #6
Desperado

Standaard

32 GB is wel erg krap voor C schijf Windows 10.
Oud 18 December 2017, 15:07   #7
dappertje

dappertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kitten Bekijk bericht
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2-in-1 met 32 GB geheugen. Feit is dat Windows een ruimtevreter is. Een half jaar geleden had ik nog 10 GB vrij. Zonder programma's te installeren en alles zo veel mogelijk op D: te zetten heeft mijn C: nog maar 2 GB vrij. Schijfopruiming vindt maar een paar kilobyte, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Waar die 8 GB aan op is gegaan, kan ik niet nagaan. Wat wel opvalt is dat C:\Gebruikers\mijnnaam\AppData 4 GB groot is. Wat daarvan weg kan, weet ik niet.
Kortom: ook bij mij loopt C: vol alleen doordat Windows steeds meer ruimte opslokt.
Misschien iets voor de redactie van Computer Idee om hier aandacht aan te besteden. Lijkt me een interessant artikel te worden.
Veel zin heeft het volgens mij niet om alleen een 32 GB snelle schijf voor Windows te hebben. Alleen de Windows map kan al naar + 30GB groeien, dan heb je weinig tot geen ruimte voor je swapfile die ongeveer de zelfde grootte moet hebben als je fysieke geheugen wat je natuurlijk naar d kan zetten maar de snelle C schijf helpt je alleen snel opstarten maar zal van programma's en data die van de d worden gelezen gewoon de normale hdd snelheid hebben. Of de c en d moeten partities van 1 fysieke schijf zijn, in dat geval kan je maar beter opnieuw installeren en de hele schijf als 1 partitie gebruiken.

Dappertje

Gelukkig hoef ik niet zelf op mijn eten te jagen,
Ik zou niet eens weten waar gevulde koeken leven.....
Niets is zeker en zelfs dat niet......
dappertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2017, 17:36   #8
j.claassen

Standaard

Ik heb 32 gb kunnen vrijmaken, maar meer lukt niet. Ik overweeg om er een 256 gb ssd in te laten zetten. Kost ongeveer 150 euro met overzetten
j.claassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2017, 22:04   #9
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Dat is erg prijzig. Een ssd van 275 GB koop je online voor rond de 90 euro en om de data te migreren zit er een programma bij. (tenminste bij Crucial)

Niek
Oud 23 December 2017, 23:54   #10
Desperado

Standaard

SSD plaatsen is niet zo moeilijk.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten