Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 6 August 2017, 11:02   #1
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard dashcam ervaringen/tips gevraagd

Hallo in het café,

Ik rijd niet zo heel veel kilometers met de auto, maar ik zie wel steeds vreemdere capriolen op de weg.
Gisteren o.a. een auto die vanaf mijn bumper er voor kiest om in te halen en daarna direct door te gaan naar de rechterstrook om af te slaan. Ook daar rijdt een auto die kennelijk niet snel genoeg gaat, dus vanaf de uitvoegstrook terug op de hoofdrijbaan, snel inhalen en weer uitvoegen. Dit alles op een (tweebaans)weg in de bebouwde kom, waar iedereen toch al wat harder rijdt dan toegestaan. En zo zie ik steeds meer voorvallen

Om die reden overweeg (ook) ik om een dashcam in mijn auto te plaatsen. Ongelukken zullen er niet door worden voorkomen, maar het geeft bij een ongeluk mogelijk wel informatie/bewijs.

Bij Kruidvat hadden ze een paar weken terug een apparaat voor € 15.
Ons bunt zunnig, dus gekocht. Ook om eens te kijken/proberen wat het is. Een afrader/afknapper.
De "koppeling" tussen zuignap en camera was zo losjes, dat het ding wel dronken leek; voortdurend in beweging.
Het "ding" zou stukjes van 30 seconden moeten opnemen en opslaan op de sd-kaart. Soms ging dat goed, maar er waren ook delen van 30 seconden, waar maar een paar seconden bewegend beeld te zien was. De rest was 'bevroren' beeld.
Kortom: in dit geval was goedkoop uitermate duurkoop.

Op internet gezocht naar meer informatie. Daar lopen prijzen uiteen van een tientje (die 'kwaliteit' ken ik) tot honderden euro's. Gezien het aantal km per jaar dat ik rijd, vind ik dat laatste het andere uiterste.

De consumentenbond heeft (nog) geen test gedaan, dus daar haal ik ook geen informatie.

Bij de Mediamarkt geweest, maar daar was de verkoper vooral goed in het voorlezen van de prijskaartjes

Een aantal zaken die ik gehoord heb (niet gehinderd door de klok en de klepel):
er zijn dashcams met een 'loop' bij het opnemen en exemplaren waar als het sd-kaartje vol is, je handmatig zou moeten herstarten.
De één neemt 30 seconden op, de ander (tot) een half uur.
Ik zie/hoor termen als GPS en iets over G-impact.
Kijkhoek schijnt een rol te spelen.
Deels is deze info / mijn kennis afkomstig van
https://www.allcam.nl/dashcam-gs90a en
https://www.videocamerashop.nl/produ...ampaign=634747

Beide zitten echter boven mijn voorgenomen budget (verhoogd naar rond € 50):

Wie heeft er ervaring met dashcams? Hoe zijn die ervaringen? Wat zijn aandachtspunten? Wat zijn tips. Is mijn budget te laag voor een acceptabele dashcam?
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 August 2017, 13:48   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Heb er ooit heel kort een van de Action gehad. Was ook 15 euro ofzo. Ding vrij kort daarna weer terug gebracht: batterij hield het nog geen 5 minuten uit. Kwaliteit van beeld was ook niet om naar huis te schrijven, ondanks dat het 720p zou zijn, kon je er geen kentekens op lezen. Leek meer VGA en dat opgeblazen naar 720p.

Ervaring is dus vooral: goedkoop is duurkoop.

Als je er een neemt met GPS dan kun je de coordinaten en de eigen snelheid in beeld laten afbeelden. Als ik er zelf nog eens een ga proberen, dan zou ik er een nemen die op basis van bewegingssensor oid zichzelf in- en uitschakelt zodat je daar niet over na hoeft te denken.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 August 2017, 18:49   #3
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zijn aandachtspunten? Wat zijn tips.
Ik zou vooral eens kijken op forums als Tweakers en het flitsservice forum.

De aandachtspunten zijn met name een goede kwaliteit beeld en een fatsoenlijk beeld ook 's nachts. Want dat is wanneer de meeste van die dingen steken gaan laten vallen en geen redelijk beeld meer kunnen opnemen.

Als je het over de term acceptabel of redelijk hebt, dan is voor dat geld wel een enigszins redelijke of acceptabele camera te verkrijgen.

Een andere optie is dat je wat merken zoekt die wat duurder zijn, bijv. 70 of 90 euro en dan in China gaat kijken of dat type daar goedkoper is.
V.w.b. garantie zit je echter in Nederland beter.

Je moet echter geen beeld á la wegmisbruikers verwachten voor dat geld, dan zit je inderdaad toch nog wel boven de 100 euro.
Wat dat betreft heeft Foobar gelijk, goedkoop is duurkoop en ik zou niet eens beginnen aan de camera's van 15 en 25 euro.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 August 2017, 20:08   #4
couch_potato

Standaard

HWI schrijft er ook wel eens wat over: https://nl.hardware.info/reviews/712...blik-op-de-weg
Of verder zoeken: https://nl.hardware.info/#search:dashcam

Zelf totaal geen ervaring mee. Maar inderdaad, denk dat je toch wel op 100 euro of meer, moet rekenen voor een beetje redelijk apparaat.

Laatst gewijzigd door couch_potato : 6 August 2017 om 20:10
couch_potato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2017, 12:05   #5
Obelix71

Standaard

Bedankt voor de reacties.
Ik zal eens op de genoemde websites gaan rondkijken (/mijn vraag plaatsen).
Oud 12 August 2017, 17:04   #6
PoppeSchuitema

PoppeSchuitema's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er laatst een gekocht bij vakantieveilingen, voor totaal € 35,- Hij neemt blokken op van 1 uur ongeveer, als t sd kaartje vol is stopt de opnamen, de beelden zijn heel redelijk te noemen. alleen weet ik echt niet wat het merk is die info krijg je nog van me
https://youtu.be/irrU3AvYZL8

Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya

Laatst gewijzigd door PoppeSchuitema : 12 August 2017 om 17:08
PoppeSchuitema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 August 2017, 09:07   #7
Obelix71

Standaard

Dank voor je reactie.
Ben benieuwd naar merk (/type).
Als ik die beelden zo zie (eerste gedeelte) is het wel een wat vreemd rijgedrag van die chauffeur met de aanhanger. Ligt mooi vast.
Oud 13 August 2017, 09:23   #8
PoppeSchuitema

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Dank voor je reactie.
Ben benieuwd naar merk (/type).
Als ik die beelden zo zie (eerste gedeelte) is het wel een wat vreemd rijgedrag van die chauffeur met de aanhanger. Ligt mooi vast.
Die man vond dat ik te langzaam inhaalde en had er vervolgens plezier in om mij in gevaar te brengen door op zijn remmen te gaan staan totdat ik hem er op attent maakte dat hij vereeuwigd werd, ik denk dat hij een onrustige nacht gehad heeft want in Duitsland is de politie heel erg heet op dit soort actie's. Ik denk ook dat zijn werkgever hier niet heel erg blij van wordt want ik heb het filmpje ook op de FBpagina van betreffend bedrijf gezet. Morgen zit ik weer in de truck en zal ik merk en type hier vermelden

Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya
Oud 16 August 2017, 06:11   #9
PoppeSchuitema

Standaard

Tot mijn spijt moet ik aangeven dat ik nergens een merk of type kan ontdekken.

Oud 16 August 2017, 07:57   #10
Obelix71

Standaard

In ieder geval dank voor de genomen moeite.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten