Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 27 July 2017, 09:37   #1
JPL

Standaard Windows Verkenner

Op mijn NAS staan inmiddels duizenden bestanden in evenzoveel (sub)directory's. In plaats van back-ups maak ik periodiek steeds 1 op 1 kopieën op o.a. externe schijven. Echter wanneer ik een aantal bestanden wijzig dan weet ik na verloop van tijd niet meer welke bestanden dat waren. Het gevolg is dus dat ik de hele inhoud kopieer wat er weer toe lijdt dat dit erg lang duurt en uiteindelijk een melding krijg dat er bestanden kunnen worden overgeslagen of vervangen. Wat ik nu wil is alleen de directory structuur kopiëren zonder de bestanden en deze als basis gebruiken voor opslag van de gewijzigde bestanden. Vraag: kan ik dus op een eenvoudige manier alleen de directory structuur kopiëren?
Jan, Lelystad
JPL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2017, 11:04   #2
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

In een opdrachtprompt met xcopy:

Code:
xcopy  bron  doel  /t  /e  /k
Als er spaties in de paden voor komen moeten er dubbele quotes om dat pad. (b.v. "C:\program files\*.*")

/t mapstructuur
/e ook lege mappen
/k kenmerken zoals 'Alleen lezen'.

Bijvoorbeeld, je BU schijf is M, en je wilt de structuur alle gebruikers profielmappen overzetten. Maak dan eerst op M: een map M:\users (Je mag eigenlijk elke naam gebruiken, maar dit houdt de boel overzichtelijker):

Code:
xcopy  C:\users  M:\users  /t  /e  /k
Of een specifiek gebruiker (met spatie in de naam):
Code:
xcopy  "C:\users\gebruiker met spatie"  "M:\users\gebruiker met spatie"  /t  /e  /k

Xcopy /? geeft je alle opties, maar test ze liefst op een lege schijf zodat je makkelijk kan formatteren als het te veel data wordt.
Als je Xcopy wilt onderbreken dan druk je Ctrl+C

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 27 July 2017 om 11:59
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2017, 11:17   #3
erikdenhouter

Standaard

Misschien een handige aanvulling:

met de al gemaakte users map als voorbeeld, wanneer je de volgende opdracht zou uitvoeren:
Code:
xcopy  C:\users\*.*  M:\users\  /C  /E  /D  /H  /K  /Y
worden telkens bij het uitvoeren van de opdracht alleen de nieuwe bestanden gekopieerd (dus zij die in de bron wel maar in het doel nog niet bestaan), en de gewijzigde bestanden (dus zij die in het doel oud zijn worden vervangen door de nieuwere uit de bron).
Oud 27 July 2017, 20:48   #4
dappertje

dappertje's schermafbeelding

Standaard

Stel Windows Back-up in. Daar kan je aangeven welke mappen of drives je wil back-uppen.
Bij incremental back-up zullen alleen de nieuwe of gewijzigde bestanden worden geback-upt en kan je eventueel als je een bestand verziekt de oude situatie terughalen op datum en je hoeft nergens naar om te kijken, alleen even checken of de back-up gelukt is. Als je de complete Windows schijf een backup maakt kan je ook heel snel weer aan het werk als je schijf crashed.

Dappertje

Hij heeft de kok horen fluiten
maar weet niet waar de lepel hangt.
dappertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2017, 00:05   #5
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag: kan ik dus op een eenvoudige manier alleen de directory structuur kopiëren?
Kun je doen, maar als je bedoeling toch is om alleen gewijzigde bestanden te backuppen, is dit niet veel handiger dan?

https://www.2brightsparks.com/downlo...cbackfree.html

Of anders Unreal Commander? Daarmee kun je ook heel eenvoudig alles selecteren (of alleen directory's) en die copiëren.
Je kunt ook aangeven dat alleen nieuwere bestanden gecopiëerd moeten worden. Scheel een bak werk vergeleken met die oude (x)copy commando's.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2017, 01:52   #6
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Als het gaat om backups is Create Synchronicity ook een aanrader. Zowel voor handmatige als geplande backups.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2017, 10:48   #7
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Scheel een bak werk vergeleken met die oude (x)copy commando's.
Batchfile... Maar daar moet je zin in hebben. Ik gebruik ze op altijd dezelfde mappen, dus eenmaal in 2007 geschreven hoef ik er weinig meer aan te wijzigen, gewoon schijf aansluiten en dubbelklikken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Of anders Unreal Commander? Daarmee kun je ook heel eenvoudig alles selecteren (of alleen directory's) en die copiëren.
Je kunt ook aangeven dat alleen nieuwere bestanden gecopiëerd moeten worden.
Lijkt mij het proberen waard voor JPL
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten