Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 11 July 2017, 11:41   #1
jwgroen

Standaard KPN stopt met ISDN > VOIP

Vorige week werd ik gebeld door KPN dat KPN in 2019 gaat stoppen met het aanbieden van ISDN. Ik heb een KPN ISDN aansluiting met 2 telefoonnummer met thuiscentrale + ADSL van KPN.

De hoofdaansluiting zit in de meterkast in de garage. Van hieruit vertakt de kabel zich via de splitter naar de bovenverdieping naar de Experia V8 modem. Op de modem zitten 3 netwerkkabels van de pc's boven en een netwerkkabel die naar de alarminstallatie van het huis gaat. De andere kabel van de splitter gaat naar de telefooncentrale, waarop de telefoons zijn aangesloten.

Er is een afspraak gemaakt met een KPN monteur om de installatie "om te wisselen". Volgens mij is dit alleen wat meer werk dan dat ze denken, aangezien de installatie verspreid door het huis zit en niet alles bij elkaar in de meterkast zit.

De nieuwe Experia V10 modem zal zonder splitter op de hoofdaansluiting aangesloten moeten worden. Daar zou ik de huidige DSL kabel voor kunnen gebruiken, alleen moet daar de splitter tussenuit gehaald worden). Vervolgens moet ik 2 kabels trekken van de meterkast naar de modem om de 2 telefoons op de modem aan te kunnen sluiten. Tot slot heb ik maar 4 ethernetpoorten op de nieuwe modem. Genoeg voor de huidige situatie, maar niet voor uitbreiding met digitale TV.

Heb ik dit allemaal juist?
jwgroen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 July 2017, 12:10   #2
Aladin

Aladin's schermafbeelding

Standaard

Heel verhaal. Wij hadden vorige maand de wissel van V8 naar V9 modem en nog steeds geen signaal en bleek dus dat de splitter er nog tussenuit moest
Tsja als je het weet is het simpel weer eens.

De rest gebeurd vanuit de centrale.
telefoon hebben we laten vervallen want niemand belde dat nummer nog
Aladin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 July 2017, 12:38   #3
couch_potato

Standaard

Betwijfel of dat vervangen en verplaatsen allemaal wel nodig is. Ik zou het eerst zo maar eens proberen, dus de kabels laten zitten. Het is waarschijnlijk wel het beste een analoog adsl modem direct op de buitenkabel aan te sluiten, maar noodzakelijk is het beslist niet. Vaak kan het ook niet anders. Vanuit mijn meterkast lopen twee dunne telefoonkabeltjes naar de buren. Hun modems staan echt niet bij mij in de meterkast. Alleen als je verbinding veel slechter is, kun je alsnog aan de slag. Als je gaat voipen via het modem, moet de splitter er inderdaad tussenuit.
Oud 11 July 2017, 21:58   #4
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Noodzakelijk niet nee, maar ze vinden bij de providers altijd in die gevallen dat een modem maximaal 1,5 meter van de ISRA af mag liggen.

Bij mij lag er 15 meter en gaf ook totaal geen verschil. Was wel geisoleerde telefoondraad, die dikkere ronde dus met stijve kern en niet van dat dunne en slappe gebeuren.

Maar met wat geluk hoef je niet veel nieuw te doen inderdaad.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 July 2017, 16:53   #5
jwgroen

Standaard

Weet iemand wellicht ofer ook groene RJ11 stekkertjes (of hoesjes) te koop zijn?

Ik moet op de netwerkkabels die op modem zitten nieuwe stekkertjes klemmen omdat de lipjes lam zijn. Ik wil dan gelijk gekleurde stekkertjes (of hoesjes) monteren, zodat deze overeenkomen met de kleuren op de modem. Hoesjes voor de RJ45 stekkertjes zijn er in alle kleuren, maar voor de RJ11 stekkertjes kan ik niks vinden. En de telefoonaansluitingen zijn groen op het modem.
jwgroen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten