Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 31 March 2013, 10:33   #71
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoinet Bekijk bericht
Het is weer erg tegenstrijdig met elkaar die meldingen.
Je hebt al wat problemen om de juiste schijfletters en partities op een rijtje te houden, daarom raad ik je aan om goed te kijken na het doen van die chkdsk (eenmalig te zien, daarom de tip) naar het totaal aantal bytes wat daar vermeld wordt, en of dat overeenkomt met de partitie zoals je die zou verwachten, zoals je toont in #63.

Je kan nu ook de opdracht dir c:\ doen, maar daarbij krijg je onderaan alleen te zien hoeveel ruimte er nog vrij is. Maar eventueel kan je dat getal ook gebruiken (het tweede getal in jouw regeltjes in #63) om te zien of het de bedoelde partitie is.
Dit omdat schijfletters zoal ze in je hoofd zitten wel eens anders kunnen zijn als hoe het er uit ziet bij het installatiemenu. Het is namelijk mogelijk om Windows op een andere partitie dan C: te installeren, en onder het Windows systeem wat gedraaid heeft was het ook mogelijk schijfletters te wijzigen, maar dit laatste heeft geen invloed op hoe de installatiedisk ze nu laat zien.

Ik had je eerder ook de tip gegeven (#51) om met de opdracht DIR /P C:\ te kijken of je herkent dat C: inderdaad de systeempartitie is geweest (aan de aanwezigheid van de map 'Program Files' bijvoorbeeld).
Misschien heb je het al zo gedaan, en die letter ook gebruikt bij chkdsk ( chkdsk c: /r )
Nogmaals, je haalt partities snel door elkaar als je niet continu blijft kijken:

Ook dit:
Drive 0 partition 1 200 MB 161.0MB system
Drive 0 Partition 2 103GB 10GB Primary

200 Megabyte voor 'system', dat kan geen systeem zijn, dat is te klein ? Daarom wordt de installatie daar dan niet toegestaan. Of noteerde je dat per ongeluk verkeerd ?
Check met:

dir /p c:\
dir /p d:\
dir /p e:\
dir /p f:\
dir /p g:\
dir /p h:\

wat je zo al te zien krijgt. Let op, ook je CDrom zit er bij, misschien D:, maar dat zie je snel genoeg.
(Zodra je door die letters heen bent ( h:\ b.v.) komt de melding dat het station er niet is of zo)
Tip: aan zo'n prompt kan je met pijltjes omhoog/omlaag al getypte opdrachten terugschrijven en vervolgens editten, dat scheelt typen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoinet
Als ik partitie 2 wil gebruiken om W8 te installeren krijg ik: "The partition is of unrecognised type"
chkdsk er op uitvoeren, wat levert dat op ? (Nadat je de juiste letter voor die partitie 2 ontdekt hebt natuurlijk). Doe dat eerst ZONDER /R, dan kijkt het programma alleen, zonder veranderingen te maken.
(Mocht je zo'n chkdsk starten, maar spijt hebben en willen stoppen omdat het te lang duurt, dan druk je Ctrl+C.)

Je kan die partitie ook met een ander programma checken, van die Hiren's Boot CD, of testdisk. Gewoon kijken welk format zij vermelden, dat zal dan geen NTFS zijn.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 31 March 2013 om 11:40
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2013, 12:44   #72
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoinet Bekijk bericht
Ik kan de schijf bekijken:

Drive 0 Partition 2 103GB 10GB Primary (verbeterd na tip van Niek)
Drive 0 Partition 3 Lenovo 30.2Gb 26GB Logical
Drive 0 Partition 4 Lenovo_part 14.8GB 8.4GB (OEM reserved)
Ik heb nog geen idee of je je data al gered hebt overigens?. Zo niet? Installeer W8 dan "even" op de 3e partitie (van ongeveer 30 Gb) Daarna probeer je de data te redden van partitie 2.
Daarna kan je alle partities verwijderen en opnieuw aanmaken in het installatie menu van W8. Dus dan pas echt gaan installeren.

Niek
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2013, 13:18   #73
Antoinet

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Is het deze .

De Lenovo ThinkPad E530 (N4F49MH) is een zakelijke notebook. De notebook beschikt over een Intel® Core i5 3210M processor, een 750GB harde schijf, WLAN b/g/n, Bluetooth 4.0, 4096MB geheugen, een NVIDIA GeForce GT 635M grafische kaart en wordt geleverd met Windows 7 Professional 64-Bit en een losse DVD voor upgrade naar Windows 8 Pro 64-Bit.
Op de achterzijde staat Lenovo 3000 G530 Model name: 4151
Ik ben nu even eerst bezig met de opdrachten van Eric toe te passen en kijken wat er met de HD aan de hand is.

Grt,

Antoinet.

Laatst gewijzigd door Antoinet : 31 March 2013 om 13:27
Antoinet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2013, 14:10   #74
Antoinet

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Je hebt al wat problemen om de juiste schijfletters en partities op een rijtje te houden, daarom raad ik je aan om goed te kijken na het doen van die chkdsk (eenmalig te zien, daarom de tip) naar het totaal aantal bytes wat daar vermeld wordt, en of dat overeenkomt met de partitie zoals je die zou verwachten, zoals je toont in #63.
Je doelt waarschijnlijk op de X schijf die ik eerder noemde. Als het CMD.exe scherm opent staat er
Code:
X:\Sources>-
En een schrijffoutje i.v.m. een drive, tja je hebt hier met mensen te maken Erik, die maken fouten!(zelfs schrijffoutjes ...)

Citaat:
Je kan nu ook de opdracht dir c:\ doen,
Dit geeft het volgende resultaat:
Code:
X:\Sources>dir c:\
Volume in drive C has no label.
Volume Serial Number is 

Directory of c:\

22/03/2013   18:47         7,552 bootsqm.dat
10/12/2009   21:49             102 FactoryLog.txt
                           2 File<s>     7,654  bytes
                           0 Dir<s>  169,816,064 bytes free
X:\Sources>
Citaat:
Ik had je eerder ook de tip gegeven (#51) om met de opdracht DIR /P C:\ te kijken of je herkent dat C: inderdaad de systeempartitie is geweest (aan de aanwezigheid van de map 'Program Files' bijvoorbeeld).
Levert op
Code:
X:\Sources>DIR /P C:\
Volume in drive C has no label.
Volume Serial Number is 

Directory of c:\

22/03/2013   18:47         7,552 bootsqm.dat
10/12/2009   21:49             102 FactoryLog.txt
                           2 File<s>     7,654  bytes
                           0 Dir<s>  169,816,064 bytes free
X:\Sources>
De opdracht DIR C:\ geeft hetzelfde resultaat als DIR /P C:\

Citaat:
Misschien heb je het al zo gedaan, en die letter ook gebruikt bij chkdsk ( chkdsk c: /r )
Nogmaals, je haalt partities snel door elkaar als je niet continu blijft kijken:

Ook dit:
Drive 0 Partition 2 103GB 10GB Primary

200 Megabyte voor 'system', dat kan geen systeem zijn, dat is te klein ? Daarom wordt de installatie daar dan niet toegestaan. Of noteerde je dat per ongeluk verkeerd ?
Nee, dat heb ik juist genoteerd, ik denk dat zoals Niek aangaf dat dit de oude Windows 7 boot is.
Citaat:
Check met:

dir /p c:\
dir /p d:\
dir /p e:\
dir /p f:\
dir /p g:\
dir /p h:\
wat je zo al te zien krijgt. Let op, ook je CDrom zit er bij, misschien D:, maar dat zie je snel genoeg.
(Zodra je door die letters heen bent ( h:\ b.v.) komt de melding dat het station er niet is of zo)
Tip: aan zo'n prompt kan je met pijltjes omhoog/omlaag al getypte opdrachten terugschrijven en vervolgens editten, dat scheelt typen.

chkdsk er op uitvoeren, wat levert dat op ? (Nadat je de juiste letter voor die partitie 2 ontdekt hebt natuurlijk). Doe dat eerst ZONDER /R, dan kijkt het programma alleen, zonder veranderingen te maken.
(Mocht je zo'n chkdsk starten, maar spijt hebben en willen stoppen omdat het te lang duurt, dan druk je Ctrl+C.)

Je kan die partitie ook met een ander programma checken, van die Hiren's Boot CD, of testdisk. Gewoon kijken welk format zij vermelden, dat zal dan geen NTFS zijn.

.[/QUOTE]
Oud 31 March 2013, 14:16   #75
Antoinet

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Of je hem kunt herstellen weet ik niet. (Ik denk dat tie beschadigd is nl).
Maar de enige manier om het te proberen is, niet formatteren, maar verwijderen en opnieuw aanmaken. (ook dan wordt tie inderdaad geformatteerd en is je data weg)

En partitie 3 is te klein om daar W8 op te zetten.

Niek
Het is een ondoenlijke zaak om handmatig al de resultaten van Eric zijn opdrachten over te schrijven, dan weer een dag te wachten en dan weer verder te gaan.

Dus Niek ik heb je suggestie opgevolgd, ik heb de Partitie 1 gedeleted, partitie 2 gedeleted en daarop is W8 nu bezig om zichzelf te installeren.

Ik laat je het resultaat weten als het afgerond is.
Oud 31 March 2013, 14:47   #76
Antoinet

Standaard

Oke Niek,

Windows 8 is weer geïnstalleerd op de oude partitie 1 en 2, deze heet nu Lokal Disk"(C". Partitie 3 heet nu (net zoals vroeger) LENOVO "(D" (Die maakt het forum ervan)

Ik ga morgen met mijn zoon kijken of daar nog belangrijke info van hem opstaat en dan denk ik dat ik W8 opnieuw ga installeren met en C-schijf en een data schijf. (En de LENOVO partitie ook delete)
Niek wat is jouw advies voor de C-schijf, hoe groot moet deze ongeveer zijn.

Hartelijk dan aan Eric en wederom aan Niek !
Naschrift:
Ik heb wel de Automatisch Update op UIT gezet !!!!

Laatst gewijzigd door Antoinet : 31 March 2013 om 15:14
Oud 31 March 2013, 14:55   #77
Desperado

Desperado's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel GB is de Harddisk nu TOTAAL .???
Desperado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2013, 15:13   #78
Antoinet

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Hoeveel GB is de Harddisk nu TOTAAL .???
Circa 133 GB
Oud 31 March 2013, 15:14   #79
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Als ik het goed zag is die schijf 160GB bruto totaal.
Windows 8 met nog wat drivers heeft al snel minimaal 30 GB nodig, dat kun je nu ook zien aan je installatie, hoeveel er nog vrij is op de nieuwste c: partitie.
Je zou 2 partities van ongeveer 75 GB aan kunnen maken, maar het harde schijfje is al niet zo groot, voor de huidige tijd.
Als het mijn laptop was, zou ik gewoon de hele schijf gebruiken en backuppen op een externe disk.
Ik begrijp dat je de oude C van 103 GB nu gewoon weer kunt lezen?

Grote HD
103GB
30.2Gb
14.8GB

Is netto ongeveer 145 GB. Bruto dus 160 Gb denk ik

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 31 March 2013 om 15:41
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2013, 15:21   #80
Antoinet

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Als ik het goed zag is die schijf 160GB bruto totaal.
Windows 8 met nog wat drivers heeft al snel minimaal 30 GB nodig, dat kun je nu ook zien aan je installatie, hoeveel er nog vrij is op de nieuwste c: partitie.
Je zou 2 partities van ongeveer 75 GB aan kunnen maken, maar het harde schijfje is al niet zo groot, voor de huidige tijd.
Als het mijn laptop was, zou ik gewoon de hele schijf gebruiken en backuppen op een externe disk.
Ik begrijp dat je de oude C van 103 GB nu gewoon weer kunt lezen?

Grote HD
103GB
30.2Gb
14.8GB

Is netto ongeveer 145 GB Bruto dus 160 Gb denk ik

Niek
De14,8GB is en Hidden partitie voor recovery doeleinden. Als ik morgen met zoonlief de Lenovo partitie heb bekeken en deze weg kan, ga ik ook bekijken of ik die HIdden Partitie kan verwijderen, want deze ziet toe op Windows 7 recovery vanuit Lenovo fabrieksinstellingen.
Windows heeft 8GB6 gebruikt voor de installatie. Omdat we de laptop gebruiken om Films te kijken denk ik dat ik toch liever een data-schijf erbij heb. (met de downloaded films daarop)
Als W8 opnieuw crasht dan is in ieder geval de data gered.

Ik werk nu op Windows 8 kan websites enzo bereiken dus ja ik denk dat de C schijf gewoon oké is (en was)

Laatst gewijzigd door Antoinet : 31 March 2013 om 15:24
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten