Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 September 2018, 18:34   #1
troef

Standaard wifi netwerk heeft geen toegang

Bij de basis router op de begane grond in mijn huis is in apart stopcontact ingeplugd een 1000 Mps Powerline Network adapter en met ethernet kabel verbonden met deze router.
Op de 1ste verdieping is de andere adapter eveneens in apart stopcontact geplaatst en daar ook met ethernetkabel verbonden met een 2e router.
Naast deze router staan een Windows 10 pc en een Windows 10 laptop en via wifi verbonden met deze 2e router.
Nu mijn probleem:
Het komt nog al eens voor dat de laptop plotseling niet meer met het internet is verbonden " verbonden, geen internet" en krijg ik een mededeling " Wifi netwerk heeft geen internettoegang".
Ook speelt het probleem met een Android tablet en smartphone.
Hoe los ik dit op ?
Oud 29 September 2018, 19:59   #2
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Beetje lastige situatie zo. Zou te maken kunnen hebben met hoe die tweede router ingeregeld is, als router of als switch?
Daar komt bij dat zo'n Powernline normaliter slechts met 1 router verbonden hoeft te zijn. De uitgang van de andere is bedoeld om apparatuur zoals een laptop op aan te sluiten zodat deze ook bekabeld kan werken, of bijv. een switch die dan eigenlijk via wifi werkt.

Je kunt dus het beste de andere adapter op de 1ste verdieping juist niet verbinden met de tweede router.
Of heb je dat juist gedaan zodat er ook met die router gewerkt kan worden en zit die wifi dan in de WAN poort of een LAN poort van die router op de 1ste verdieping.
Dat is sowieso vragen om problemen want daar zijn Powerlines niet voor bedoeld.

Beste oplossing:
Trek 1 utp kabel naar boven en verbindt deze met de router op de 1ste verdieping en gebruik het wifi signaal van die router voor boven. Stel deze router als switch in en gebruik hetzelfde SSID voor de wifi, dan kan er automatisch overgeschakeld worden bij het naar boven of beneden gaan zonder uitval.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2018, 09:52   #3
troef

Standaard

Dank Black Tiger voor je snelle en uitvoerig antwoord. Ik ben bepaald geen expert in netwerken en stuit dan ook op een aantal problemen. De router boven is een voormalige basisrouter waar ik niets aan de instellingen heb veranderd. Dus mijn vraag is : moet hij op router of op switch staan en hoe regel ik dat ?
De adapter op de 1e verdieping was met ethernetkabel met de LAN poort verbonden, maar ook in de WAN geeft het problemen. Helaas is een kabel van beneden naar boven trekken niet te doen.
Kan het werken als de router boven op switch staat en de SSID de zelfde is als beneden ?
Is het niet het ei van Columbus een nieuwe Powerline adapter voor boven te kopen, maar dan met Wifi zodat ik de router daar helemaal niet meer nodig heb ???
Kortom ik heb je advies nog steeds nodig.
Groet Troef
Oud 30 September 2018, 10:42   #4
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Elke router heeft standaard de DHCP server aanstaan, dus ook die oude.
Een DHCP server deelt de IP's uit. Jij hebt nu dus waarschijnlijk twee DHCP servers binnen je netwerk, en dat geeft conflicten met het uitdelen van de IP's. Twee kapiteins op één schip zullen we maar zeggen.

De bedoeling is dat je in de tweede router de DHCP server uitschakelt. Dan staat deze in bridge mode, hij heeft dan alleen een 'doorgeeffunctie', en bemoeit zich niet met de IP's.
Of het dan werkt.... geen idee, het is de theorie, en een eerste stap om uit te voeren.
Oud 30 September 2018, 16:41   #5
BlackTiger

Standaard

Een router waar DHCP op uitgeschakeld staat, staat niet automatisch in bridgemode, dat is een functie die sommige routers hebben en die je apart moet activeren, als je de WAN poort blijft gebruiken.
Als je na uitschakeling van DHCP alleen de LAN poorten gebruikt is het eerder een switch dan een bridge.

Als je hem als een bridge/switch wilt gebruiken moet ook DHCP uit, maar dan moet je wel de adapter op een van de 4 LAN poorten aansluiten en niet op de WAN poort anders zit je nog met een blokkade vanwege een andere ip netrange.

Een en ander staat beschreven in het sticky topic.

Wat ik zou doen is het volgende.
1.) Op de router op de 1ste verdieping inloggen.
2.) DHCP uitschakelen en bij de LAN instellingen, de router een LAN ip geven wat binnen het bereik van modem/router beneden valt, maar buiten diens dhcp bereik.
Voorbeeld: Modem/router onder heeft 192.168.0.1 als ip en dhcp gaat van 192.168.0.2-192.168.0.100. Geef boven dan LAN ip 192.168.0.200 bijvoorbeeld.
Gateway 192.168.0.1 en subnetmasker 255.255.255.0 en klaar.
Router boven kun je dan altijd via 192.168.0.200 bereiken om je wifi instellingen evt. aan te passen.
3.) Geef de router boven hetzelfde SSID als de router beneden en OOK hetzelfde wachtwoord.

Citaat:
Is het niet het ei van Columbus een nieuwe Powerline adapter voor boven te kopen, maar dan met Wifi zodat ik de router daar helemaal niet meer nodig heb ???
Als je de andere LAN poorten van je router boven niet nodig hebt, dan is het inderdaad beter om een nieuwe Powerline met wifi voor boven te halen of een Wifi repeater voor in het stopcontact.

Beide keuzes zijn mogelijk, het ligt er dus maar aan wat je zelf handiger vindt. Een powerline met wifi of repeater voor in het stopcontact scheelt in elk geval weer een stopcontact (dus stroomgebruik) van de router. Alle beetjes helpen.

Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
Oud 30 September 2018, 17:23   #6
troef

Standaard

Ik ben met je eerste verhaal aan de gang gegaan ( zelfde SSID namen en DHCP uitschakelen) maar dat hielp van geen kant. Toen de 2e router gereset en wonder boven wonder het werkt nu wel. Voor hoe lang moet ik afwachten ...!!!
Hoor je niets meer van mij dan blijft het werken en/of met je laatste suggestie.
Nog enorm bedankt voor het uitvoerige meedenken !
Groet Troef
Oud 30 September 2018, 17:56   #7
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Een router waar DHCP op uitgeschakeld staat, staat niet automatisch in bridgemode, dat is een functie die sommige routers hebben en die je apart moet activeren, als je de WAN poort blijft gebruiken.
Thanks, wist niet dat dat een aparte optie is.
Oud 30 September 2018, 18:05   #8
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door troef Bekijk bericht
....de 2e router gereset en wonder boven wonder het werkt nu wel. Voor hoe lang moet ik afwachten ...!!!
Er zijn bij sommige routers meerdere fasen van reset, hard en soft zal ik maar zeggen.
Ik zou even kijken hoe nu de instellingen v.w.b. DHCP staan, want een harde reset zet hem terug naar fabrieksinstellingen, en dat is met DHCP aan.

Had je wel alles een herstart gegeven na de adviezen van BlackTiger ?
Oud 30 September 2018, 22:23   #9
BlackTiger

Standaard

Citaat:
Thanks, wist niet dat dat een aparte optie is.
Bij deze dan.
Als je de DHCP uitschakeld blijft het gebruik via de WAN poort gewoon als router. Wordt ook wel eens uitgeschakeld door mensen die liever zelf vaste ip adressen geven aan hun apparatuur dan dat ze DHCP gebruiken.
Dat zou niet kunnen als een router automatisch een bridge zou worden.

@Troef: Fijn te horen dat het nu wel werkt. Het verhaal van Erik v.w.b. de meerdere vormen van reset of herstart klopt. Bij fabrieksreset gaat inderdaad de DHCP weer aan en krijgt de router ook weer zijn standaard SSID wat ie van fabriek uit had. Net zoals hij al schreef.
Dus daar bij evt. reset wel op letten.

Maar hopelijk blijft alles nu ook wat langer werken.

Oud 1 October 2018, 10:03   #10
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Dat zou niet kunnen als een router automatisch een bridge zou worden.
Hoe dompies van mij... Wist ik niet, nooit nodig gehad.

Kortste uitleg: een modem/router in bridge mode heeft geen enkele routerfunctie meer, is alleen nog een modem.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten