Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 August 2014, 08:47   #1
anoniem56220
Guest

Standaard USB Audio ASIO drivers niet te installeren

Onlangs heb ik een gitaarinterface voor mijn PC gekocht. Op de dag dat ik deze binnenkreeg heb ik de drivers volgens de handleiding ge´nstalleerd. In de handleiding staat expliciet eerst de installatie op te starten en het apparaat pas in te pluggen wanneer de driver installatie daar om vraagt.

Dit heb ik gedaan en de drivers leken goed ge´nstalleerd. Ook het bijbehorende GuitarRig programma is goed ge´nstalleerd. Ik moest na driver installatie een reboot geven en ik kreeg op enig moment een configuratieschermpje waar ik de driver verder moest configureren. In deze configuratie kon ik de keuzes maken die ik volgens de handleiding moest maken. Deze configuratie is ook vanuit GuitarRig op te roepen.

Helaas had ik op dat moment (heel knullig) geen gitaar kabel bij de hand. De volgende dag die kabel geregeld en toen begon het geŰmmer! Om de ÚÚn of andere reden leek het alsof de drivers niet meer jofel waren en toen ben ik de drivers opnieuw gaan installeren en het is best mogelijk dat ik daarbij het ÚÚn en ander verkeerd heb gedaan. Schijnbaar worden de drivers per USB poort ge´nstalleerd.
Als ik de drivers nu opnieuw probeer te installeren komt er nog steeds op enig moment de melding dat ik het apparaat moet aansluiten. Als ik dat doe blijft ie even bezig en komt er een time out.

Nu heb ik het vermoeden dat door al mijn geklooi Windows telkens zelf al drivers gaat installeren op het moment dat ik het apparaat inplug en daardoor de Asio drivers (die ik eigenlijk moet installeren) het apparaat niet meer zien (omdat ze waarschijnlijk geen exclusive toegang kunnen krijgen).
Als ik naar de configuratie van de drivers in GuitarRig ga kan ik ook niet meer de opties aanzetten die ik volgens de beschrijving moet kiezen. Met andere opties krijg ik wel geluid, maar dit klinkt waardeloos en de vertraging is enorm! (Daarom waarschijnlijk ook juist dat deze opties gekozen moeten worden.)

Ik heb al geprobeerd om in de registry alles wat te maken heeft met "Behringer audio driver" weg te gooien. Doordat ik waarschijnlijk iets te veel verwijderd had had ik op een bepaald moment helemaal geen geluid meer wat nog best even een zweet-momentje was.

Waarschijnlijk zit de oplossing hem erin, dat Windows niet zelf moet proberen om de drivers te installeren. Wat me nu namelijk opvalt is dat (vooral als ik zeer veel "weggegooid" heb) op het moment dat ik volgens de driver handleiding het apparaat moet inpluggen en ik dat doe ik ook zie dat Windows de USB hardware wizard begint te pruttelen.

De vragen zijn: heeft iemand ervaring met bovenstaand verhaal? En hoe kan ik dit oplossen? Ik kan me voorstellen dat dit nogal specifiek is, dus vandaar dat ik waarschijnlijk al geholpen ben als ik een manier heb om de automatische detectie van USB aansluiten uit te zetten. Of in ieder geval, dat Windows niet zelf die drivers gaat installeren. Hoe werkt dat?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 09:11   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Windows moet juist de hardware detecteren.... Het is niet zo dat de driverinstallatie van de fabrikant een driver in het register zet of zo, of echt helemaal installeert, nee, die installatie geeft een uitgepakte driver in een map + een .inf bestand in de .inf folder van Windows. Alsof het alleen een vermelding in Windows zijn databank er bij geeft. Het zegt aan Windows: "Mocht je mijn hardware vinden, dan heb hier een driver voor je".
Als nu Windows vervolgens bij inpluggen de hardware detecteert, gaat het naar zijn .inf folder, ziet daar het juiste .inf bestand van die fabrikant + model, en gebruikt de info in dat bestand om de driver juist te installeren.
(Het is overigens niet aan te raden zo maar met componenten (.inf bestand b.v.) te gaan jongleren om zoiets op te lossen)

Dat is de reden waarom je (meestal) het apparaat niet moet inpluggen vˇˇrdat de driver 'ge´nstalleerd' is.
Dit geldt overigens niet zo maar voor applicaties welke bij zo'n driver worden meegeleverd, dat zijn programma's, en worden op een andere wijze ge´nstalleerd.
Kijk in je softwarescherm voor aanwezige software voor een normale de-installatie, vaak betekent dat dat applicatie + driver verwijderd worden, maar soms heb je daar meerdere applicaties, of een driver en applicatie(s) apart.

USB drivers worden inderdaad per poort ge´nstalleerd.

Ik denk niet dat Windows zelf een 'generic' driver installeert, daar lijkt mij het apparaat te specifiek voor, maar je weet nooit. Je zou (met ingeplugd apparaat) in Apparaatbeheer kunnen kijken naar de leverancier van de driver.

Heb je een herstelpunt geprobeerd terug te zetten ? Dat is over het algemeen de meest secure manier om je hier uit te redden.
Windows systeemherstel staat standaard aan, dus.... er zou een herstelpunt moeten zijn.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 8 August 2014 om 09:41
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 09:37   #3
anoniem56220
Guest

Standaard

Ik begrijp dat Windows de hardware moet detecteren, maar wat Windows niet moet doen is vervolgens de "eigen" .inf bestanden voorrang geven toch? Want ik zie duidelijk, dat Windows de hardware wel vindt en er ook wat mee doet, maar de driver installatie geeft een time out. Dat geeft mij de indruk dat de installatie op het moment dat mij gevraagd wordt het apparaat in te pluggen niet verder gaat.

Ik heb hier twee verschillende zaken: de driver (met install en uninstall opties) en de applicatie GuitarRig (met install en uninstall opties). Ik begrijp de verschillen. Reden om GuitarRig te noemen is, omdat ik daar kan aangeven hoe ik de driver wil gaan gebruiken. Na de eerste installatie kon ik dat gebruik wel volgens de handleiding instellen en later niet meer.

Ik heb systeemherstel nooit uit gezet, maar het staat niet aan bij mij. Misschien komt dat doordat ik Windows van scratch heb ge´nstalleerd met een MSDN subscriber versie.
Als ik systeemherstel wel aanzet; waar kan ik dan naartoe terug gaan? (Ik snap dat ik niet terug kan naar momenten vˇˇrdat ik systeem herstel heb aangezet ) Houdt systeemherstel in, dat mijn bestanden verder gewoon gelijk blijven en dat alleen Windows terug gaat naar een gekozen herstelpunt?

Ergens heb ik ook het idee dat ik bij het de´nstalleren niet alles goed weghaal. Ik heb al even gekeken met ccleaner, maar dat gaf niet veel hulp.

Edit: als ik het register doorzoek op "behringer" (want daar zijn de drivers van) vind ik nog best wel wat verwijzingen! Ik heb daardoor toch een donkerbruin vermoeden dat de drivers niet goed verwijderd worden.

Laatst gewijzigd door Plantje : 8 August 2014 om 09:46
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 10:11   #4
anoniem54435
Guest

Standaard

Dan zou ik dat met Revo gaan proberen.

http://www.revouninstaller.com/revo_..._download.html

En tijdens de nieuwe install kun je natuurlijk ook even Internet afkoppelen.

Heb je wel de juiste drivers voor de juiste Windows 32 of 64 bits.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 10:26   #5
anoniem56220
Guest

Standaard

Ik heb Revo nu even ge´nstalleerd. Revo gaat me natuurlijk niet echt helpen bij het opschonen van de drivers die ge´nstalleerd zijn vˇˇrdat ik Revo ge´nstalleerd had. Bovendien staan die drivers niet als programma in de lijst.

Wat ik nu doe is middels Revo de driver installeren en vervolgens kijken of ik deze middels Revo ook weer kan de´nstalleren. Nee, helaas...

Ok. Dan ga ik eens kijken of ik alles wat met Behringer te maken heeft uit de registry kan verwijderen. Als ik nu eerst een systeemherstelpunt maak kan ik daarna eventueel weer terug naar dat punt of niet?

Ik moet zeggen, dat ik wel een beetje baal van deze bagger zooi! Waarom blijven USB zaken toch zo lastig?!? Ik heb de leverancier een vraag gestuurd, maar die kwam enkel met "Op dit moment heb ik alleen wat reacties gehad van MAC gebruikers, daar schijnt het echt plug and play te zijn."
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 10:47   #6
anoniem56220
Guest

Standaard

Goed... nog even wat geprobeerd...

Geprobeerd om vanuit het USB PNP Audio apparaat in device manager de drivers te installeren en rechtstreeks naar de .inf files te gaan. Dan worden de drivers ge´nstalleerd en komt er een foutcode 10 (the device cannot start)
Dan maar even het apparaat in device manager verwijderd en de drivers ook laten verwijderen. Vervolgens (met het apparaat nog aangesloten) nog een keer de drivers verwijderd middels het installatieprogramma. Apparaat los gekoppeld en installatie opnieuw gestart en pas apparaat aansluiten wanneer daar om gevraagd wordt. En weer een timeout!

Het enige dat me dus nog rest is: alles met Behringer uit de registry weggooien en het opnieuw proberen. Maar dan zit ik dus nog even met de vraag of systeemherstel me terugbrengt naar de situatie die ik had voordat ik die registry entries weggooide.

Ik heb de juiste drivers. Ik heb er drivers bij gekregen. De 32 bits drivers werken niet eens op de 64 bits machine; dat wordt afgevangen. Daarnaast heb ik nog drivers van Behringer gedownload (daarin zitten namelijk wel die losse .inf bestanden en wat ik bij het apparaat kreeg is alleen een .exe)

Ik heb het apparaat ook geprobeerd te installeren op de Windows 7 laptop van mijn werk. Daar krijg ik direct al de timeout en heeft het nooit goed gewerkt.

Zou het apparaat stuk zijn?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 10:52   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Raar dat die uit staat.

Systeemherstel raakt je persoonlijke bestanden niet aan, maar omarmt alles van het systeem en de ge´nstalleerde programma's.

Doen je USB poorten het verder goed ?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 11:02   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Herstelpunt eerst maken ! Ook met troep, want als je het erger maakt heb je nog iets.

Je kan ook het hele register exporteren, dan heb je een backup van dat register, voordat je van alles verwijdert.

Doen de poorten het verder goed ?
Wat je kan proberen: alles verwijderen zover als je lukt, uiteraard niets aangesloten.
Dan je PC uitschakelen, en de stekker er uit trekken (van de voedingsschakelaar aan de achterkant afblijven) en een twee keer op de aan/uit schakelaar drukken.
Dan weer opstarten.
Heel soms wil USB (op maar een paar mobo's denk ik) in een rare spagaat terecht komen waar alleen op die manier spanningsloos zetten wil helpen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Plantje
Ik heb het apparaat ook geprobeerd te installeren op de Windows 7 laptop van mijn werk. Daar krijg ik direct al de timeout en heeft het nooit goed gewerkt.
Dat is ook al raar. Maar het heeft wel even op die PC gewerkt toch ?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 11:07   #9
anoniem56220
Guest

Standaard

Alle USB poorten werken prima!

Ik heb zojuist even geprobeerd om het ding te installeren op de laptop van mijn vriendin. Precies gedaan wat ik moest doen en ook daar krijg ik een timeout. Viel me ook op, dat er iets rammelt in het apparaatje als je er mee schudt.

Ik ga er vooralsnog van uit dat het apparaat zelf stuk is. Ik ga even contact opnemen met de leverancier. Als ik een nieuw apparaat krijg of wellicht de officiŰle van Behringer koop (die is wel 20-30 euro duurder, maar goed...) ga ik eerst proberen dat gewoon te installeren op mijn pc en dan misschien alsnog deze toeren uithalen.
Ik hou jullie wel even op de hoogte

Bedankt voor de hulp tot zo ver!
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2014, 11:26   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Tja, defecte dingetjes kan Windows niet repareren.

Kijk hier nog even:

http://treexy.com/products/driver-fusion?ref=HH

Dat schijnt de voortzetting te zijn van de oude DriverSweeper, met een freeware basic, en premium betaald. Misschien dat je alleen kan laten analyseren, en daar wijzer van wordt.
Ik vind het vandaag voor het eerst, dus weet er niets van.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten