Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 6 May 2018, 21:58   #1
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard Update 1803 nieuwe lokale schijf, geen ruimte

Zojuist is op de laptop de 1803 versie geïnstalleerd (via de automatische update).
De installatie verliep op zich best soepel en snel.
Totdat.... ik ineens een melding kreeg over onvoldoende schijfruimte op G.
Wist niet eens dat die er was.

Zag vervolgens in de verkenner inderdaad een lokale schijf G: van 499 MB, waarvan 464 MB gebruikt.
In de verkenner was niets te zien, tot ik het vinkje weghaalde bij "beveiligde besturingssysteembestanden verbergen". Toen verschenen er drie mappen:
$RECYCLE.BIN
Recovery
System Volume Information

Op internet las ik dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen.
Mij is nog niet duidelijk geworden waarom deze schijf wordt aangemaakt.
Kan die, op termijn, worden verwijderd?
Vind het maar niets dat 'iemand' maar zo een lokale schijf aan kan maken.
Is er iemand op het forum hier ook mee bekend?

Is de beschrijving op https://answers.microsoft.com/en-us/...b-cb1edf053d36 inderdaad een oplossing?
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 May 2018, 22:05   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Jawel. W10 maakt standaard bij de installatie al 3 partities aan, waarvan er 1 inderdaad rond de 500 MB is. (Is natuurlijk helemaal niets v.w.b. ruimte). Maar volgens mij is dat een systeempartitie en ik zou er afblijven. Het kan evengoed een oude systeempartitie zijn van W10 van voor de update naar 1803
Meestal zie je ze helemaal niet in de verkenner, maar wel schijfbeheer.

De foutmelding komt vaker voor. Mijn ervaring is dan, dat een backup en geheel nieuwe installatie met de nieuwe versie veruit het snelste het probleem oplost.
Een echte oplossing heb ik niet gevonden, maar het zou kunnen dat het verhaal in de link die je geeft werkt. (daar zie je trouwens 4 van die kleine pertities, die van 100 MB is nog van W7 overigens).
Ik zou wel eerst een backup maken van data etc.

Als ik een pc opnieuw installeer met W10, verwijder ik dan ook alle bestaande partieties op de C: schijf (soms zijn er wel 5 of 6) en begin fris opnieuw.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 6 May 2018 om 22:11
Niekie30 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 May 2018, 13:30   #3
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Hier heb je nog wat instructies om diskpart beter te begrijpen, die opdracht heb je volgens je link nodig:

https://answers.microsoft.com/en-us/...c-2aeb8bbd7d13

https://borncity.com/win/2018/05/02/...oem-partition/

Het lijkt er op dat iedereen met dit probleem dezelfde schijfgrootte en vrije ruimte heeft gekregen, Het is een recovery-partitie welke per ongeluk een letter kreeg, en nu ook gescreend wordt op schijfruimte; als verborgen recovery partitie zou dat niet gebeuren, maar nu dus wel, vandaar de meldingen.

Let op met diskpart, je moet overtuigd zijn dat je de juiste handelingen uitvoert. In dit geval niet verwijderen die partitie, maar alleen verborgen zetten.
Achter elke prompt van diskpart kan je /? invoeren om hulp te krijgen, en zelfs dan kan je opdrachten uit die hulppagina invoeren met /? er achter om ook daarover hulp te krijgen.
de opdracht 'diskpart' start het programma (de prompt van diskpart wordt getoond), en met 'exit' sluit je het af.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
De foutmelding komt vaker voor. Mijn ervaring is dan, dat een backup en geheel nieuwe installatie met de nieuwe versie veruit het snelste het probleem oplost.
Een echte oplossing heb ik niet gevonden, maar het zou kunnen dat het verhaal in de link die je geeft werkt.
In schijfbeheer lukt het niet om de partitie te verbergen omdat je aan een systeempartitie niets mag veranderen, maar diskpart lukt dat dus wel

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 7 May 2018 om 14:51
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 May 2018, 13:56   #4
erikdenhouter

Standaard

Vrij vertaald:

In je zoekfunctie type je CMD en drukt op Enter.
In de zoekresultaten rechtsklik je 'Opdrachtprompt' en 'Uitvoeren als Administrator'.
(of start een opdrachtprompt als Administrator via een andere weg)

In het opdrachtvenster type je diskpart en druk Enter. Het diskpart programma heeft nu de prompt, en is gestart.
Type list volume en druk Enter, waarmee je een lijst van volumes op je systeem krijgt. Noteer het volumenummer van de bewuste partitie met die ongewenste schijfletter.

We gaan nu dat volume de aandacht geven:
type select volume X (waarbij X dat eerder gevonden volumenummer is) en druk Enter.
(je krijgt nu de mededeling dat dat volume de focus heeft)

Type nu remove letter=G en druk Enter (G is de letter van de partitie die de melding gaf)

Ga de diskpart prompt weer uit door exit te typen en Enter te drukken, of sluit de hele opdrachtprompt.
Oud 7 May 2018, 14:28   #5
erikdenhouter

Standaard

Nog wat info over het programma diskpart:

in dit programma ben je altijd met een object bezig. Zo'n object moet eerst geselecteerd worden met de opdracht select.
In bovenstaande uitleg was dat 'select volume X', en dat betekent dat elke bewerking die je vanaf nu aan de diskpart prompt doet op het volume X plaatsvindt.
Wil je weten waar je feitelijk bezig bent, geef dan gewoon weer de opdracht 'list volume' (of 'list partition' of 'list disk'), en dan zie je aan het sterretje vóóraan waarop je eigenlijk bezig bent.
Wil je de focus naar een ander object, type dan weer 'select volume Y' (of 'select disk #' of select partition #), waarbij Y dat nieuwe volume (of disk of partitie) is.
Werk je met een partitie (en niet een volume) dan MOET je eerst de disk selecteren waarop je die partitie wil bewerken, want partitie 2 op disk 1 is iets heel anders dan partitie 2 op disk 0.

Bij de meeste opdrachten moet je ook het object nog apart aangeven, b.v. bij de opdracht 'list', of de opdracht 'detail'. Die opdrachten op zich doen niets, zolang je er niet achter typt waarvan je een lijst of detail wil; type daarom 'detail disk' of 'detail part' of 'detail volume' om het wel te laten werken.

Genoeg om er tenminste iets mee te kunnen hoop ik, maar speel er niet te vrij mee, het kan met één foute veeg je systeem onherstelbaar plat leggen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 7 May 2018 om 16:47
Oud 7 May 2018, 14:51   #6
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

Dank voor de beide reacties.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
maar speel er niet te vrij mee, het kan met één foute veeg je systeem onherstelbaar plat leggen.
Beetje opletten dus.....
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten