Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 20 May 2018, 11:13   #1
huzky

Standaard Windows 10 Back-up

Tot nu toe maakte ik mijn back-ups handmatig, maar daar gaat toch wel vaak veel tijd in zitten i.v.m. verschillende mappen en allerlei toestanden, dus het leek me handig om dit te automatiseren. Opgezocht hoe dat moest en het stappenplan gevolgd, maar volgens mij gaat er ergens iets verkeerd, al heb ik geen idee wát ik dan verkeerd doe...

Kan iemand mijn stappenplan bekijken en mij op weg helpen, zodat ik straks een dagelijkse back-up van diverse mappen en schijven heb, zonder dat ik daar nog naar om hoef te kijken? Het zou me erg helpen! Wat ik gedaan heb, is het volgende:

In Win 10 heb ik het volgende ingesteld:
- Een externe harde schijf op mijn pc aangesloten, in mijn geval schijf H.
- In Windows 10 naar Start.
- Instellingen.
- Bijwerken en beveiliging.
- Back-up.
- Onder ‘Back-ups maken met bestandsgeschiedenis’ heb ik ‘Automatisch back-ups maken van mijn bestanden’ op ‘aan’ staan.
- Naar ‘Back-up opties’.
- Onder ‘Back-up maken van mijn bestanden’: ‘Dagelijks’ ingesteld.
- Onder ‘Mijn back-ups behouden’: ‘Voor altijd’ ingesteld.
- Onder ‘Back-up maken van deze mappen’ heb ik mappen toegevoegd, nu staan er bijv. de map I (een ancere externe schijf), de map G (zakelijk) en de map F (privé) en verder bijv. C:\Users\... [documenten], idem met mappen voor afbeeldingen, contactpersonen, bureaublad...
- Vervolgens onderaan onder ‘Verwante instellingen’ geklikt op ‘Zie Geavanceerde instellingen’. Daar zie ik staan: ‘Bestandsgeschiedenis is ingeschakeld’. Daaronder staat aangegeven: ‘Bibliotheken, bureaublad, contactpersonen en favorieten’, waaronder een afbeelding te zien is van een externe harde schijf, de naam van mijn schijf (Seagate... drive H). Daaronder hoeveel TB vrij is (2,74 van 4,54 TB). Dit heb ik vervolgens niet veranderd, en gewoon bovenaan kruisje rechts weggeklikt.

Naar mijn idee heb ik alles nu goed ingesteld en ik ben op de pagina ‘Back-up opties’ bovenaan naar ‘Overzicht’ en daaronder naar ‘Nu back-up maken’ gegaan. Onder ‘Overzicht’ staat bij ‘Grootte van back-up: 0 bytes’. Dat vond ik wel raar, want de mappen die moeten worden geback-upt zijn zeker niet leeg.

Toch maar geklikt op ‘Back-up maken’ en dan komt er te staan: ‘Back-up maken van uw gegevens...’ Daaronder is het vakje grijs geworden en staat ‘Annuleren’, dus ik veronderstel dan dat hij ‘iets’ aan het back-uppen is.

Ik laat hem een hele tijd draaien, maar de volgende dag is mijn back-up nergens terug te vinden; op mijn H-schijf is ook helemaal niets terug te vinden.

Wat doe ik fout? Ik ben hier echt een leek in, dus ik hoop dat iemand in begrijpelijke taal kan aangeven waar ik de mist in ben gegaan; ik ben nu al een paar weken bezig en zie het écht niet.

Voor degene(n) die eventueel de moeite neemt om mijn stappenplan door te nemen/mee te kijken: alvast heel erg bedankt! Ik hoop op een oplossing. Tot dit tijd blijf ik maar handmatig back-ups maken.
huzky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2018, 14:01   #2
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huzky Bekijk bericht
Toch maar geklikt op ‘Back-up maken’ en dan komt er te staan: ‘Back-up maken van uw gegevens...’ Daaronder is het vakje grijs geworden en staat ‘Annuleren’, dus ik veronderstel dan dat hij ‘iets’ aan het back-uppen is.
Er zou dan een voortgangsbalk moeten tonen. Verder zou je toegenomen harddisk activiteit moeten kunnen zien. Een eventueel lampje op de externe disk zou activiteit moeten laten zien.

Zorg net voordat je de BU begint dat je even de schijf hebt aangesproken, zet er even een klein bestandje op, zodat je er zeker van bent dat deze niet uit zichzelf na een time-out uitgeschakeld is. De hoofdhub waar hij op zit zou dat b.v. kunnen doen.

De BU komt in de root van de schijf, en heeft de naam van je PC.
erikdenhouter is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2018, 20:47   #3
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Als je nu 1 systeembackup maakt van je Windows schijf en andere schijven en je zet daarna alleen "bestands geschiednis" aan, dan backupt tie elke wijziging in bestanden, zolang de externe schijf er aan hangt.
Dat heeft nadelen, want als je getroffen wordt door een Ransomvirus is ook je backup weg.
Zelf backup ik op een NAS elke avond automatisch.
Maar een handmatige backup kost toch ook nauwelijks tijd? Je kiest wat je wilt backuppen en zet het allemaal tegelijk over. De pc gaat aan het werk en jij kan achter de tv kruipen, naar bed gaan of (iets trager) door computeren.
Na afloop koppel je de externe schijf af en na een week herhaal je dit proces.

Niek
Oud 21 May 2018, 10:32   #4
huzky

Standaard

@Erik: De voortgangsbalk is dus niet te zien, dat vind ik vreemd. Ik heb nu eerst de H-drive nog een keer aangesproken, en opnieuw de opdracht gegeven tot het maken van een back-up. En ja hoor... Op mijn H-drive is de map FileHistory toegevoegd, daaronder staan weer 7 submappen die dan beginnen met de naam van mijn pc.
Het probleem lijkt nu dus uit de wereld. Simpele, maar doeltreffende oplossing! Merci!!!
@Niekie: Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd een systeembackup van de Windowsschijf te maken, en nu Bestandsgeschiedenis ook aangezet, dus dat zal ook schelen. Ik ben best bang om e.e.a. kwijt te raken, ook omdat er wel eens anderen op mijn pc werken en ik dan handmatig niet precies weet wat er allemaal is gebeurd en op welke schijf/schijven, vandaar dat ik het ook graag automatisch wilde doen, gewoon in het kader van 'voorkomen is beter dan genezen'. Ik zal in de gaten houden dat ik gewoon als ik 's ochtends mijn pc opstart de externe schijf eraan hang, en nadat de back-up is gedraaid, koppel ik hem af, dus met een eventuele Ransom moet dit dan toch voldoende zijn om geen bestanden kwijt te zijn, veronderstel ik. Misschien is dagelijks wel overdreven en eens per week voldoende, dat moet ik nog even bekijken.

Ik kan in ieder geval weer vooruit dank zij jullie hulp! Geweldig!
Oud 21 May 2018, 12:14   #5
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

In Apparaatbeheer kan je de tak USB-Controllers uitvouwen, en op elke hoofdhub rechtsklikken, en onder Eigenschappen het vinkje weghalen bij 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen'. Misschien dat je dan niet eerst de schijf hoeft aan te spreken.

Het vinden van de exacte hoofdhub waar jouw schijf op staat is voor mij altijd een wat vaag gebeuren, een kwestie van één voor één weer dat vinkje terug plaatsen, tenzij iemand een snellere weg weet, maar uiteindelijk zou er maar eentje verantwoordelijk moeten zijn. Tenzij het een fout van de schijf zelf is.
erikdenhouter is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2018, 09:44   #6
huzky

Standaard

@Erik: dit kende ik niet, haha, zo leer ik toch nog steeds weer van alles bij! Ik heb dit gedaan, weet niet of het veel uitmaakt, maar ik houd het gewoon in de gaten en anders spreek ik gewoon eerst even mijn schijf aan, dat is niet veel werk. Maar voor zover ik nu kan zien, werkt de back-up goed, dus ik ben hier weer helemaal blij mee.
Dank voor al je hulp en adviezen!
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten