Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows NT/2000/XP

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 October 2006, 12:42   #1
anoniem19213
Guest

Standaard Windows Opnieuw Installeren

Beste lezer,
Vanwege een probleem met mijn pc moet ik Windows opnieuw installeren.
Het probleem is er ongeveer 20 gb opstaat die heel belangrijk is, en dat ik niet mag kwijtraken.
Hoe kan ik Windows toch opnieuw installeren, maar er voor zorgen dat deze bestanden bewaard blijven?
Iemand gaf me een tip over een partie maken, is dit handig , zo ja, hoe doe ik dit ?
Heel erg bedankt !
Groetjes, Chaos
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2006, 13:18   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Partitie maken is inderdaad een goede tip.

Hierdoor deel je je harde schijf op in meerdere stukken. Vervolgens zet je die belangrijke bestanden op die tweede partitie, en kun je zonder problemen de C-schijf formatteren, en Windows er opnieuw op installeren. Na herinstallatie vind je je bestanden weer terug op die tweede partitie.

Met een programma als Norton Partition Magic kun je een extra partitie aanmaken op je harde schijf. Een vereiste is dat minimaal zoveel vrije schijfruimte hebt als de grootte die je aan de extra partitie wilt toekennen.

Anders kun je altijd nog een backup maken op DVD of een exerne harde schijf.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2006, 13:36   #3
anoniem19213
Guest

Standaard

Bedankt voor je snelle reactie !
Voor Norton Partition Magic moet dus betaald worden, heb je een ander gratis programma dat het ook kan ?
Groetjes, Chaos
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2006, 13:50   #4
anoniem14945
Guest

Standaard

Die zijn er wel, al heb ik er zelf geen ervaring mee.

Onze zeer gewaardeerde FAQman raadt bijvoorbeeld Ranish Partition Manager aan: http://www.ranish.com/
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2006, 22:34   #5
anoniem20144
Guest

Standaard

Ik heb een gerelateerde vraag, ik heb bij de levering van mn computer geen WindowsXP cd meegekregen (weet niet of dat eigenlijk wel moest?), hoe zou ik XP opnieuw kunnen installeren?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2006, 23:06   #6
anoniem14945
Guest

Standaard

Heb ik ook niet. In plaats daarvan zijn Recovery CD's/DVD meegeleverd. Kijk even of je zoiets erbij hebt.
Zo niet, dan kan het zijn dat er een recovery partitie zich op de harde schijf bevindt. Lees hiervoor even de handleiding van je pc door.

Als je windows in de soep loopt, kun je met behulp van de Recovery CD/DVD/Partitie windows weer terugbrengen in de staat waarin de computer geleverd werd.
Wat mij betreft werkt 't makkelijker dan een echte XP-cd (hoewel dat ook niet moeilijk is).

Dus met behulp van zo'n recovery-ding kun je je xp opnieuw installeren.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2006, 09:49   #7
anoniem20144
Guest

Standaard

Ok, dankje, ik zal eens gaan zoeken.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 October 2006, 18:56   #8
anoniem20307
Guest

Standaard

beste Chaos,
ik gebruik zelf norton 2003 en daar zit het programma Ghost is verwerkt die een image maakt van je harde schijf zodat je de inhoud gewoon op een dvd kan zetten en via dit programma weer terug kan zetten. Ik heb hele goede ervaring met ghost en het is heel makkelijk in gebruik voor backup van je harde schijf. als de pc te langzaam wordt bv, dan zet ik gewoon de image terug en alles is weer schoon als bij de eerste instalatie.

vrg.Frizzel
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2006, 12:23   #9
anoniem20376
Guest

Standaard

Het is altijd beter om bij een nieuwe Windows installatie voor meerdere partities te kiezen. Ik kies zelf altijd voor een C, D en E partitie. Een C-partitie van 30GB is voldoende voor Windows en andere software. D-partitie van 100GB of meer voor al je DATA. De E-partitie van ongeveer 10 GB gebruik ik om een backup of image neer te zetten.
De backup of image staat dan wel op de E-partitie, maar altijd een extra kopie op DVD branden voor het geval de hardeschijf crashed!
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2006, 13:05   #10
anoniem13295
Guest

Standaard

Citaat:
Anders kun je altijd nog een backup maken op DVD of een exerne harde schijf.
Deze tip zou ik overigens eerst terharte nemen, voordat je aan de gang gaat met het maken van een 2e partitie
Er kan altijd iets misgaan tijdens een dergelijke exercitie,je hebt nooit 100% garantie dat het altijd goed gaat nl.
Mocht het onverhoopt mis gaan,dan heb je tenminste een backup.

Greetz
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten