Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 August 2017, 10:04   #1
anoniem17927
Guest

Standaard Computers niet zichtbaar in het netwerk

Ik heb, onder meer, vijf windows 10 computers en een NAS in mijn netwerk.
Die vijfde ziet noch de andere vier, noch de NAS.
Wat ik wel kan zien zijn die devices die er wel zijn, maar als "ander apparaat".
Als je die probeert te benaderen worden ze via internet aangesproken, maar rechtstreeks is niet mogelijk.
Voor zover ik kan controleren staat het netwerk op dezelfde manier ingesteld als op de andere vier. Evenzo mijn beveiliging, Eset Internet Security.
Ook als als mijn beveiliging even helemaal uitzet zie ik nog steeds geen pc's of nas.
Ik zie op internet dat ik niet de eerste en de enige ben die er mee worstelt, maar een oplossing zie ik dan ook weer niet. Work arounds wel...
Zijn hier netwerkologen die weten hoe dit op te lossen?
Vast bedankt,

Wim Kreuger
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 10:09   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Geef eens een overzicht van de opbouw van je netwerk (hoe netwerkonderdelen aan elkaar zijn geknoopt) en de ip-configuratie per apparaat (toegewezen ip-adres en subnetmasker).

Ik vermoed ergens twee routers achter elkaar, en dat moet niet als je een netwerk wil.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 11:53   #3
anoniem17927
Guest

Standaard

Nee, geen twee routers.
Ik heb er wel eens aan gedacht om mijn netwerk te segmenteren, maar nooit gedaan.
De opbouw is:
VDSL-router, die de dhcp-server is.
Dhcp-bereik is van 192.168.2.1-192.168.2.230.
Subnet is overal 255.255.255.0
Het bereik van 230 - 254 is gereserveerd voor printers, modem, 254, accesspoints etc die allemaal een vast adres hebben.
Hardware: Experiabox V9 van KPN voor VDSL.
Daarachter een 24 poorts gigabit switch.
Daaraan alle apparatuur.
naar de kamer van mijn vrouw een verbinding via powerlan, Devolo Dlan 1200+ evenals naar de benedenverdieping voor een Dlan1200+ac.
Wat wil je nog meer weten?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 12:08   #4
anoniem14945
Guest

Standaard

DHCP in access points staat uit?
Stel in ieder geval even voor jezelf vast dat alle computers en de NAS een ip adres in de reeks 192.168.2.x hebben.
De computer die niet meewerkt is net als de rest ook bedraad aangesloten?
Probeer even wat er gebeurt als je die computer een vast ip adres geeft, vanuit Windows.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 12:59   #5
anoniem35068
Guest

Standaard

Werkgroepnaam bij alle apparaten hetzelfde? Gaf bij mijn netwerk in het verleden nog wel eens problemen dat bij een aantal PC's als naam stond 'WERKGROEP', terwijl een enkele 'WORKGROUP' had staan.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 16:24   #6
anoniem17927
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
DHCP in access points staat uit?
Ja die staan uit, bovendien maakt dat niet uit, want het gaat over bedraad aangesloten computers.
Stel in ieder geval even voor jezelf vast dat alle computers en de NAS een ip adres in de reeks 192.168.2.x hebben.
Ja, alle computers hebben een adres in die reeks.
De computer die niet meewerkt is net als de rest ook bedraad aangesloten?
Ook dat is waar.
Probeer even wat er gebeurt als je die computer een vast ip adres geeft, vanuit Windows.
Ik heb de pc een vast adres gegeven en dat maakte geen verschil
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: zip Ip-tabel.zip‎ (1,8 KB, 4x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 16:56   #7
anoniem38560
Guest

Standaard

Ga naar netwerkcentrum (rechtsklik op het netwerk icoon recht onder in de balk en kies netwerkcentrum.
Kies dan geavanceerde instellingen voor delen wijzigen.
Klik op Particulier netwerk (huidig profiel)
Kies daar Netwerk detectie inschakelen
en daar onder een vinkje voor automatisch instellen apparaten
Kies bestand-s en printerdeling inschakelen en
daar onder verbindingen met de thuisgroep door Windows laten beheren.
Wijzigingen opslaan, dan moet het werken.

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 18:01   #8
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Eset Internet Security.
Kijk even naar het bericht van Dappertje, dat eerst doen, dus bestands en printerdeling inschakelen.
Thuisgroep hoef je niet aan te maken. Controleer wel dat je computer op een thuisnetwerk zit en niet op een gast- of openbaar netwerk.

Als je de andere computers wel kunt pingen kun je ook gewoon dhcp gebruiken en heb je geen vast ip nodig.
Dat zou tevens betekenen dan de andere computers wel bereikbaar zijn, alleen niet via netbios.

Heel vaak is een Internet Security pakket de oorzaak van dit probleem, namelijk de daarin aanwezige firewall.
Wat ik zou doen is Eset internet security verwijderen. [b]Niet uitschakelen maar echt deinstalleren!![/quote] Eventueel tijdelijk om te testen.
Daarna herstarten en kijken of het probleem dan over is.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2017, 18:19   #9
anoniem17927
Guest

Standaard

Heren,

probleem opgelost!
Het zat hem in een nieuwere versie Eset Internet Security op apparaten die nog niet in het netwerk gehangen hadden.
Wat was het probleem?
Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, zodat een ander er ook iets aan heeft.
Ik heb, zoals ik al schreef, een vijftal computers plus een NAS in mijn netwerk.
Drie plus de NAS waren al een tijdje aanwezig en daar was geen probleem mee.
Ik draai ook al jaren Eset als beveiliging, dus die verdenk je niet.
Er kwam een nieuwe desktop en een nieuwe laptop en toen begon het gedoe.
Ik zag vanmiddag bij een veiligheidsanalyse van Eset over het netwerk uitroeptekens verschijnen en toen ik daar op klikte zag ik iets over geblokkeerd verkeer, maar, zei het programma, recent was er eigenlijk niets aan de hand geweest.
Bij nadere bestudering van het scherm bleek dat dat recent betekende het laatste kwartier......
Ik stelde het interval op het laatste uur en toen kwam de ellende te voorschijn: allerlei subfuncties van svchost.exe waren geblokkeerd en bij deblokkeren werkte alles weer zoals het hoort.
In mijn oudere machines stond dat verkeer altijd al op toegestaan, dus toen er updates en een nieuwe versie software in kwam, veranderde dat niet.
Maar ja, twee nieuwe machines en het ging fout.
Voor een volgende: kijk in het startscherm van Eset en klik op beveiliging van thuisnetwerk. Van daar uit wijst het zich zelf.
Iedereen zeer veel dank voor het meehelpen.
Groet,

Wim
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 16:31   #10
anoniem14733
Guest

Standaard

Nou had ik toch de goede tip gegeven.
Graag gedaan!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools