Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 October 2015, 14:28   #21
anoniem56220
Guest

Standaard

Ik heb de kWh meter weer even aan de PC gehangen. Die verbruikt om en rond de 80 Watt. Hij is nu met opstarten nog niet boven de 100 gekomen. Eigenlijk zou ik daar een slimme stekker voor moeten hebben, zodat ik kan zien wanneer het ding wat verbruikt. Dan krijg ik volgens mij ook in Domoticz en op de Eneco Toon te zien wanneer het ding pieken heeft.

En inderdaad: in de kou zitten moet je nooit doen. Ik moet wel toegeven, dat ik tegenwoordig feller ben op lampen die hier in huis onnodig blijven branden.

Ik denk dat je met die provisorische reparatie van de koelkast wel goed zit hoor! Maar als je het een beetje uitrekent loont zich een nieuwe kopen vaak al snel!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2015, 14:49   #22
anoniem26473
Guest

Standaard

Ik heb mijn wasmachine ook wel eens bekeken met zo'n verbruiksmeter. Kwam op 300Wh uit voor een volledige wasbeurt. Als ik dat een of twee keer in de week doe, zet dat bepaald geen zoden aan de dijk: 15-30kWh per jaar.

Op de laagste stand verbruikt de koelkast al 500Wh per dag, oftewel 183kWh per jaar. Op een normale instelling heb ik hem nog niet kunnen meten, maar het is vast meer.

CV verbruikt constant 90W, meer bij verwarmen, 800kWh per jaar of meer. Komt de vloerverwarming (pomp) in de douche nog bij, 32W, of 280kWh per jaar.

Computer met randapparatuur 200W, of 1200kWh bij alleen overdag aan.

Tikt met elkaar toch aardig aan.

Laatst gewijzigd door couch_potato : 19 October 2015 om 14:57
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2015, 14:52   #23
anoniem56220
Guest

Standaard

Nee joh! Mensen kijken vaak veel te veel naar een apparaat dat incidenteel voor korte duur heel veel verbruikt. Zoals een waterkoker bijvoorbeeld. Och... niet te druk om maken!
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 11:56   #24
anoniem26138
Guest

Standaard

Wat de vergelijking moeilijk maakt is het feit dat alle stroomverbruik ook warmte genereert, en daarmee in de perioden dat de verwarming aan moet meeverwarmt. En dat is niet mis... Een ouderwetse gloeilamp van 60 Watt geeft zo grofweg eventjes 58 Watt warmte af. Een (ook slechte) koelkast gooit practisch alle stroomverbruik er achter bij het koelrooster en de motor weer uit aan warmte, waardoor je stookkosten dalen.

"According to the Wikipedia online encyclopaedia, a 100 watt bulb is 2.1% efficient. In other words, it produces about 2 watts of light and 98 watts of heat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

Ik gebruik al langer geen verwarming. Wanneer ik mijn woonkamer binnenstap waar de PC al een paar uur draait, dan merk ik dat overduidelijk (Isolatie is daarbij criciaal)
Het vervangen van je gloeilampen door LED is daarmee best wat minder effectief dan de getallen van stroomgebruik vertellen, als je daarbij de verhoging van je stookkosten niet meerekent.
Aan de andere kant zijn er gebieden op aarde waar niet of slecht te werken valt zonder airconditioner, en daar zou de vervanging van gloei- en fluorescerende lampen door LED meer effect hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 12:09   #25
anoniem26473
Guest

Standaard

Hou er wel rekening mee, dat verwarmen met electriciteit ongeveer 5x zo duur is als met gas. En dat je die warmte ook in de zomer opwekt. Ook als je die bij warm weer helemaal niet kunt gebruiken. Of weer weg moet werken met airconditioning, waarbij je dus twee keer betaalt.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 13:09   #26
anoniem56220
Guest

Standaard

Het vervangen van gloeilampen en halogeenlampen door LEDs kan dan iets minder efficiŽnt zijn dan geclaimd wordt, ik denk dat je er onder de streep wel op vooruit gaat.
Bovendien wordt er vaak geroepen dat je "tot wel 85% besparing" hebt...tja...1% besparing valt ook onder die "tot wel 85%"
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 14:33   #27
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door couch_potato Bekijk bericht
Hou er wel rekening mee, dat verwarmen met electriciteit ongeveer 5x zo duur is als met gas.
Volgens deze berekening is het 1 op 3,1, maar ook dat is natuurlijk geen 1 op 1.
https://www.olino.org/articles/2014/...-elektriciteit.

Gloeilampen zetten trouwens uiteindelijk 100% in warmte om.... Ik vergat nog dat het licht wat ze uitstralen uiteindelijk een oppervlak in de kamer raakt, en het licht dan alsnog in warmte wordt omgezet. Het wordt namelijk geabsorbeerd.

De warmte die in de zomer door lampen wordt opgewekt is weggegooid, maar we zetten wel later de kachel aan, of eerder een raam open.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 14:40   #28
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Plantje Bekijk bericht
Het vervangen van gloeilampen en halogeenlampen door LEDs kan dan iets minder efficiŽnt zijn dan geclaimd wordt, ik denk dat je er onder de streep wel op vooruit gaat.
Yep, de voordelen worden alleen wat overdreven.

De levensduur van de veel duurdere lampen moet nog blijken. Tip: met een dunne permanente stift de datum van ingebruikname rond de fitting schrijven, dan heb je over 10 jaar meer houvast om na te gaan hoe lang het ding heeft gewerkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 14:42   #29
anoniem56220
Guest

Standaard

Mwoa... ik hou mijn financiŽn ook nauwkeurig bij. Ik kan dat over tien jaar met gemak terug vinden
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2015, 15:11   #30
anoniem26473
Guest

Standaard

Och, voor een gewone gloeilamp vraagt men tegenwoordig doodleuk 1,50 ŗ 2 euro, en als je dan voor 3,50 ŗ 5 euro een LED lamp hebt, is het verschil al niet bar groot meer. Plus dat ze ze langzamerhand uitgefaseerd worden, en de laatste restjes vast nog veel duurder gaan worden.
http://www.milieucentraal.nl/energie...amp-verdwijnt/
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten