Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 18 October 2015, 10:12   #11
anoniem56220
Guest

Standaard

Leuke reacties! Je weet volgens mij wel waar je over praat! (Op beide, toch redelijk verschillende, onderwerpen)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door couch_potato Bekijk bericht
Je kunt een netwerkschijf (of directory) mappen naar een schijfletter. Verder is er het iscsi protocol, waarmee het er helemaal als een lokale schijf uit ziet.
Dus ik zie gewoon een apparaat in mijn netwerk net als welk ander apparaat en daar hangen dan schijven aan? En die zien er net zo uit als een schijf aan ťťn van mijn Windows computers?
Citaat:
De processor moet snel genoeg zijn, om de taken uit te voeren die jij wilt. Maar wellicht belangrijker is het hardwarematig transcoden van video, wat jij waarschijnlijk nodig hebt. Deze "play" nas is daar erg goed in, ondersteunt ook h.265.
Ik twijfel of ik dat nodig heb. Het afspelen van video's op mijn NAS (opgenomen TV, ingelezen DVD's, gedownloade MKV's enz.) is een kwestie van de file op mijn NAS openen en dan wordt door de client die file als video geÔnterpreteerd, verwerkt en afgespeeld toch?
Voor live TV en het opnemen van TV kan ik me voorstellen dat de DVBLink software wel wat vraagt van de CPU om dat op het netwerk te streamen of in een .ts bestand op te slaan. Ik ga dat gewoon even op het DVBLink forum navragen. Daar zitten zat mensen die er ervaring mee hebben.
Citaat:
Backuppen zou geen probleem moeten zijn, bootdisks kunnen gewoon netwerken.
Die snap ik even niet Ik mag hopen, dat je op een NAS kunt backuppen...ook ťťn van de kerntaken toch? Maar wat heeft dat te maken met het kunnen netwerken van bootdisks? (Dit is vooral mijn kennisgebrek wat hier parten speelt hoor!)
Citaat:
Synctoy zou ik sowieso niet meer gebruiken, dat is volkomen onbetrouwbaar. Maar er zijn diverse alternatieven, die ook gewoon zouden moeten werken.
Wat is er zo onbetrouwbaar aan Synctoy? Ik vind het een super tool! Met Compare & Backup controleer ik soms of ik niets mis. Het bijzondere (en ook zeker wel ouderwetse) van hoe ik graag mijn backups maak is, dat ik de backup gewoon met mijn Windows Verkenner wil kunnen benaderen. Daarmee bedoel ik, dat ik dus niet diverse backup bestanden wil in mijn backup locatie die ik dan met een speciale tool moet openen en moet kiezen wat ik terug wil zetten. En ik heb ervaren dat Synctoy precies dat voor me doet. Maar als dat echt slecht werkt moet ik toch echt even goed nadenken. Ik sta echt wel open voor alternatieven die me dezelfde functionaliteit bieden.
Citaat:
TL buizen kun je overigens meestal gewoon vervangen, er zit een speciale starter bij. Het beste is wel het voorschakelapparaat kort te sluiten of te verwijderen. Bij een hoogfrequent apparaat is dat zelfs noodzakelijk. Je kunt een led tl gewoon rechtstreeks op de stroom aan sluiten, een ballast is overbodig.
Dat las ik inderdaad dat die ballast zelfs weg moet. Schijnbaar zit er in de starters en ballast ook nog redelijk wat sluipverbruik (6-10 Watt per stuk).
Och, ik zie daar ook wel wat ik geadviseerd krijg. Ik neem aan dat die winkels graag willen verkopen, dus ze zullen me echt wel advies kunnen geven!
Citaat:
Goedkopere led lampen kun je niet altijd dimmen. Maar je kunt ook eens kijken of dat wel nodig is. Je kunt op die plekken ook wat lichtere leds gebruiken van bijvoorbeeld 200 of 400 lumen. Dan zet je alleen op de plekken waar je veel licht nodig hebt, wat zwaardere van 800+ lumen.
Klopt, ik was er al achter goed te letten op het wel of niet kunnen dimmen. (Dat heb ik al geleerd bij de aanschaf van halogeenlampen, want daar geldt hetzelfde voor.)
In dat geval gaat het om de lamp in de keuken en boven de eetkamertafel. Wel zo handig om daar fel licht te hebben wanneer mijn vriendin aan het koken is of mijn dochtertje aan tafel aan het tekenen is en wanneer je 's avonds op de bank zit de lampen wat minder fel kunt hebben. Het "lichtpunt" bij de bank bevat (volgens mij door een foutje) geen schakeldraad, dus daar heb ik nu geen lamp aan hangen. Moet ik ook nog eens naar kijken.
Verder heb ik nog 12 Volt spotjes in de badkamer en WC. Die bij de badkamer hebben een dimmer. Ik dacht dat dat zo'n beetje de gemakkelijkste omzetting zou zijn, maar ik begreep dat ik daar ook even goed naar de transformator moet kijken die gebruikt is. En aangezien we de badkamer hebben laten verbouwen moet ik ook nog echt even zoeken naar waar ze dat ding in het plafond hebben verstopt!
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2015, 10:31   #12
anoniem26473
Guest

Standaard

Ach, het zijn toevallig net dingen, waarin ik mee ook verdiept hebt. Ik had vorig jaar 4500kWh stroomverbruik, en dat werd me toch wat te gek. En leds zijn nu betaalbaar, dus heb ik meteen maar alles vervangen. Heb zelfs een stel voor €1,40 gekocht, maar dat was waarschijnlijk een foutje in de winkel. KassiŽre deed er niet moeilijk over trouwens. En een nas zit ik al een tijdje aan te denken. Heb nu nog een stapel externe schijven, maar dat is ook niet alles.

Als je een schijf mapt, zie je gewoon een extra schijfletter in windows. Gewoon als share op een andere "computer" is ook altijd mogelijk.

Als je een image backup terugzet, boot je van een cd of usb stick. Veelal een kale linux met daarop het backupprogramma. Deze kan dan het image via het netwerk ophalen.

Synctoy maakt er gewoon een potje van. KopiŽert niet alles, ziet niet alles, en maakt dus doodleuk onvolledige backups. Gewoon twee keer checken kan al twee verschillende resultaten opleveren. Niet meer gebruiken dus.

Dit is een leuke site om wat rond te snuffelen. http://www.abc-led.nl/

Halogeen trafo's zijn vaak enorme stroomvreters, worden ook gloeiend heet. Je kunt er 12V led spotjes aan hangen, maar ik zou gewoon 230V nemen. Met een beetje zoeken kosten die ook niet zoveel.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2015, 11:08   #13
anoniem56220
Guest

Standaard

Citaat:
Ach, het zijn toevallig net dingen, waarin ik mee ook verdiept hebt. Ik had vorig jaar 4500kWh stroomverbruik, en dat werd me toch wat te gek. En leds zijn nu betaalbaar, dus heb ik meteen maar alles vervangen. Heb zelfs een stel voor Ä1,40 gekocht, maar dat was waarschijnlijk een foutje in de winkel. KassiŽre deed er niet moeilijk over trouwens.
Wij zaten rond de 7500 kWh. Dat is natuurlijk veel te veel voor een gezien van twee volwassenen en twee kinderen. Gelukkig is mijn broer met zijn 8900 kWh nog erger. En zij zijn met zijn tweeŽn en normaal gezien overdag aan het werk.
En door die Toon van Eneco nu toch wat meer inzicht en dan toch maar eens echt aan het besparen geslagen. Ik had alleen niet verwacht dat er zoveel verbruik in de verlichting zou zitten!
Citaat:
En een nas zit ik al een tijdje aan te denken. Heb nu nog een stapel externe schijven, maar dat is ook niet alles.
Tja, in principe gebruik ik mijn mediacenter PC nu ook als veredelde NAS. Maar het is een beetje een warboeltje aan het worden. Overal en nergens wat schijven die wel of niet gebruikt worden. Ik heb een redelijk beeld van wat waar staat, maar iemand anders zal er geen wijs uit raken.
Belangrijk voor mij is: op mijn desktop pc boven (werk pc) wil ik al mijn foto's, video's, muziek, backup bestanden en backup programmatuur hebben. Dat wil ik ook allemaal 1:1 wegschrijven naar een externe harde schijf die ergens anders in mijn netwerk hangt. Waarom extern? Als de pleuris (brand bijvoorbeeld) uitbreekt heb ik mijn vriendin altijd gezegd de kindjes te pakken, katten naar buiten te mikken (die vinden we wel weer) een als het even kan die externe schijf los te rukken. Hij staat in de garage, dus het huis kan al een tijd branden voordat het daarvoor te laat is.
Op mijn mediacenter heb ik een subset van foto's, video's en muziek staan. Niet alles is interessant om in de woonkamer beschikbaar te hebben en af te spelen. En ik wil een foto slide show kunnen starten en alle muziek kunnen shuffelen zonder de hele tijd dingen te hoeven skippen. Daarnaast staan er op mijn mediacenter films die ingelezen, opgenomen en gedownload zijn. Och....als dat wegvalt is het wel weer opnieuw te regelen. Niet heel spannend.
Citaat:
Als je een schijf mapt, zie je gewoon een extra schijfletter in windows. Gewoon als share op een andere "computer" is ook altijd mogelijk.
Mooi zo!
Citaat:
Als je een image backup terugzet, boot je van een cd of usb stick. Veelal een kale linux met daarop het backupprogramma. Deze kan dan het image via het netwerk ophalen.
En dat is dus precies de manier van backuppen waar ik niet zo fan van ben. Ik ben me er van bewust dat het een zuivere manier van backuppen is hoor, maar ik heb er weinig zin in om eerst dingen terug te moeten zetten en dan uitzoeken wat ik ook al weer nodig had. Ik wil gewoon mijn backup direct kunnen benaderen zonder welke tooling dan ook. Het is dan ook meer een soort veredelde RAID dan dat het een echte backup is.
Citaat:
Synctoy maakt er gewoon een potje van. KopiŽert niet alles, ziet niet alles, en maakt dus doodleuk onvolledige backups. Gewoon twee keer checken kan al twee verschillende resultaten opleveren. Niet meer gebruiken dus.
Die ervaring heb ik niet echt moet ik zeggen. Synctoy draaien en direct weer draaien geeft geen verschillende resultaten. En ik heb ook nog nooit gehad dat ik zaken miste als ik daarna met Compare & Backup controleerde. Desondanks misschien toch goed om eens te kijken naar alternatieven die me dezelfde functionaliteit bieden.
Citaat:
Dit is een leuke site om wat rond te snuffelen. http://www.abc-led.nl/
Ik zal hen ook eens een mailtje sturen. Zo zijn er tegenwoordig veel vergelijkbare sites. LED is best wel een hot topic.
Citaat:
Halogeen trafo's zijn vaak enorme stroomvreters, worden ook gloeiend heet. Je kunt er 12V led spotjes aan hangen, maar ik zou gewoon 230V nemen. Met een beetje zoeken kosten die ook niet zoveel.
Hmmm... ook goed om even rekening mee te houden. Wellicht dat enkel het vervangen van de lampjes het stroomverbruik nog niet eens zoveel terug dringt.
Vervelende is wel: ik heb net even de twee lampjes uit het WC plafond gehaald en ik voel dat de kabel wel ergens heen loopt, maar ik kan de transformator niet vinden. Die hebben ze dus waarschijnlijk vast gelegd op een verder volledig afgesloten en gestuct plafond. Fijn dankjewel! Dus ergens hoop ik wel dat ik de lampjes gewoon 1:1 kan vervangen en dat me dat voorlopig genoeg besparing oplevert. Er mag ook nog wel IETS aan stroom verbruikt worden hier in huis
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2015, 11:16   #14
anoniem26473
Guest

Standaard

Een image backup gebruik je niet voor data, maar voor systeemherstel. Dus als je windows na een update, of na installatie van een programma in de soep loopt, of als ie volloopt met virussen, kun je in tien minuten het systeem weer draaiend hebben. Data kun je inderdaad het beste een op een kopiŽren naar een andere locatie. Wellicht nog een suggestie: zet dingen die je absoluuut niet wilt missen op een externe schijf, en parkeer die bij een kennis. Als de bliksem mocht inslaan, is alles toch in een keer gefrituurd.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2015, 12:37   #15
anoniem56220
Guest

Standaard

Inderdaad. En nu zie ik ook waarom ik het niet vatte: een image backup maak ik niet meer. Ik heb eigenlijk telkens wanneer Windows in de soep liep of ik het vermoeden had dat er virussen in zaten gewoon Windows opnieuw geÔnstalleerd. Ook al had ik een image apart gezet. In de tussentijd was er vanalles veranderd waardoor ik het net zo gemakkelijk vond om even Windows opnieuw te installeren. En met de komst van Windows 8 is dat er alleen maar gemakkelijker op geworden!
Een gefrituurde harde schijf is vaak ook nog wel te redden. Bovendien verwacht ik dat die externe schijf niet zo snel stuk gaat bij blikseminslag. En je kunt ook niet ieder risico uitbannen...
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2015, 14:48   #16
anoniem26473
Guest

Standaard

Ik ben ooit begonnen met 1200kWh. Laatst even een grafiekje gemaakt, blijft constant oplopen. Ben wel meer thuis tegenwoordig. Mijn koelkast is praktisch versleten en volgens mij is mijn cv ketel ook een grote stroomvreter. Als ik kijk wat ik dit jaar al gebruikt heb, denk ik rond de 3000 uit te komen. Koelkast komt binnenkort wel, en misschien volgend jaar maar een nieuwe, zuinige cv.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2015, 22:29   #17
anoniem56220
Guest

Standaard

1200 kWh! Dat moet ooit in mijn studententijd geweest zijn dat ik dat voor het laatst gehaald heb! Die koelkast kan inderdaad veel doen. Ik had ooit voor een feestje een extra koelkast voor een paar tientjes gekocht. Die heb ik nog te lang gebruikt want die bleek 10% van ons totale energie verbruik voor zijn rekening te nemen!
De CV ketel hoor ik van meer mensen, maar dat valt hier wel mee. Ik heb mijn kWh meter er een tijdje aan gehangen. Ik heb toen 86 uur gemeten en in die tijd heeft ie 2,31 kWh verbruikt. Moet wel toegeven dat dat in maanden was dat de cv enkel voor warm water gebruikt werd.

Ik zag trouwens, dat de smargo reader die mijn broer bij zijn mediacenter heeft een USB oplossing is. Dus dat opent ineens heel veel deuren! Dan kan ik net zo goed de oplossing kiezen waar je heel veel eerder al mee aankwam: een lichte client voor het kijken van live tv en dus ook voor het ontsluiten van de tuners, maar die in ieder geval veel minder verbruikt dan mijn huidige desktop PC! En dan een NAS erbij (maar dat kan dan ook heel wat goedkoper zijn dan een Synology) voor de dataopslag.
Moet alleen even goed opletten, dat die lichte Windows pc dan dus ook constant aan staat, maar dat verbruikt een stuk minder. En ik moet er even rekening mee houden dat ie wel alles een beetje fatsoenlijk aan kan. Die kastjes (zoals bijvoorbeeld een Tronsmart Ara X5) hebben vaak maar een 100Mbit netwerk aansluiting en 2GB RAM wat niet uit te breiden is.

Domme vraag misschien, maar heb ik in die oplossing niet genoeg aan een gewone externe harde schijf? Of gaat dat allemaal veel te langzaam? Ik heb de rest van mijn netwerk voor 90% op gigabit zitten.

Edit: reden om daar ook weer goed naar te kijken is simpel... ik heb geen zin om 100-150 euro aan een relatief goedkope lichte computer te besteden om dan tot de conclusie te komen dat dat toch niet helemaal de handige oplossing is. Net als iedereen kan ik ook iedere euro maar ťťn keer uitgeven En ik weet ook wel: als je het ECHT goed wil doen je er gewoon geld tegenaan moet gooien! Maar goed genoeg is op een gegeven moment ook goed genoeg. Ik heb in het verleden ook al te vaak een wat duurdere grafische kaart gekocht om vervolgens 3 keer een spel op hoge settings te spelen en het dan nooit meer te gebruiken. TV kijken moet gewoon goed lopen.

Laatst gewijzigd door Plantje : 18 October 2015 om 22:36 Reden: Kleine toevoeging
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2015, 00:19   #18
anoniem42071
Guest

Standaard

Als het over kosten besparing gaat kan je het beste de verwarming laag houden, dat scheelt echt heel veel. (ook voor milieu)
Stroom bezuinigen we niet echt op, al is een deel van de verlichting hier wel spaarlamp. Maar er draaien hier de hele dag 2 tot 5 pc's. De nas draait maar 2 uur per dag om even alles te backuppen. (de kans op hacken wat kleiner maken.)

Ik gebruik elk jaar zo tegen de 3000 Kw. electro
We zijn met z'n tweeen en het is een rijtjes woning, met dubbel glas en geÔsoleerd dak. Mijn buurman zat aan 3200 kub gas en ik op 2200 kub gas.

Water is 100 m3. per jaar.
Ik heb overigens al jaren een Qnap nas, niet goedkoop, maar doet alles wat ik wilde.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2015, 08:20   #19
anoniem56220
Guest

Standaard

Ben ik deels met je eens. Het is natuurlijk ook voor iedereen anders. Sinds 2009 hou ik nu al mijn standen op dagelijkse basis bij. Daarbij is me opgevallen dat het gasverbruik in ons geval wel meevalt:
2009: 417
2010: 1913
2011: 1424
2012: 1643
2013: 1953
2014: 1379
2015: 1111

Dat gaat zelfs nog redelijk omlaag. En dan hebben we een hoekwoning waar we sinds 2011 met zijn drieŽn en sinds 2014 met zijn vieren wonen.
Wat me wel opvalt is dat wanneer je op je energieverbruik gaat letten bijna iedereen direct roept:"Ja ja, niet te lang douchen!" Nou, ik kan je vertellen dat dat douchen HEEEEEL erg meevalt! Ik zie bij de dagelijkse meterstanden dat het gasverbruik pas gaat toenemen als de verwarming aan gaat. Douche maar lekker raak! En in de analyse zie ik ook, dat de totalen van de 5 koude maanden zo'n beetje 3-5 keer hoger per maand zijn dan de totale van de 7 maanden waarin de verwarming uit is.

Datzelfde overzicht voor elektra:
2009: 1022
2010: 6353
2011: 6943
2012: 7553
2013: 7495
2014: 7253
2015: 4701

Ziet er voor dit jaar ook nog best ok uit moet ik zeggen! Maar ook daar roepen mensen direct: "Kijk maar eens naar die computer van jou! Die staat altijd maar aan!" (Dat is dus mijn mediacenter). En dat valt volgens mij (vergeleken met de verlichting) heel erg mee.

Het wordt op deze manier ook al snel een beetje hobby. Zeker met tooling als Domoticz erbij.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2015, 08:53   #20
anoniem26473
Guest

Standaard

Het gaat vooral om dingen, die altijd aan staan. Met minder douchen of wassen bereik je niet zoveel. Met een computer die 24/7 aan staat veel meer.

Verwarming kan effect hebben, maar op een gegeven moment moet je je laten verkleumen om nog meer te besparen. Ik vind 23 graden prettig, maar kan met 20/21 leven. 18 kan ook wel, maar dan heb je het altijd koud. En als je een antieke cv ketel hebt, kan het ook best de moeite zijn die te vervangen. Is alleen wel een hoop werk, of duur als je het laat doen.

Lampen vervangen stelt weinig voor en het is een betrekkelijk geringe investering. Ik heb het niet opgeteld, maar ik denk ruim 100 euro en zeker niet meer dan 200. Van 4500kWh naar 3000 is bij mij toch voor een groot deel te danken aan de lampen. Ik heb de koelkast ook een beetje provisorisch gerepareerd, plakband over de lekkende strips, maar geen idee hoeveel dat uitmaakt.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten