Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 20 May 2016, 10:19   #1
vissertje

Standaard startprobleem

Ik werk met Windows 10.
M’n PC start na het uitzetten weer vanzelf op. Alleen het verwijderen van de stekker helpt hier nog.
Wanneer de stekker terug geplaatst wordt start de PC vanzelf weer opnieuw op.
Wanneer ik de PC in de slaapstand zet dan stopt hij en start ook weer vanzelf op. Maar dan verschijnt op m’n scherm echter de boodschap Geen signaal.
Ook hier moet dan de stekker eerst weer verwijderd en dan weer terug geplaatst worden om de PC opnieuw te starten.
Is dit een soft- of hardware probleem?
vissertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2016, 11:37   #2
Lorem Ipsum

Standaard

Het lijkt mij een softwarematig probleem. Probeer eens te starten in "Veilige modus", zodat je kunt zien of het dan ook gebeurt. Overigens kan dat in W10 lastig zijn. Hier en hier (zie tip 7) zijn enkele methodes.

Vervolgens kun je proberen de rustverstoorder te identificeren door in Task Manager (sorry voor het Engels, al mijn Windows-versies zijn Engelstalig en ik heb de Nederlandse benamingen niet altijd, of soms niet correct, bij de hand. In het Nederlands heet 'ie, geloof ik, "Taakbeheer") de boel één voor één uit te schakelen (onder de eerste tab "Processes" en de vierde "Startup"), en telkens te kijken of het probleem dan verdwijnt.

Kijk wel uit wat je doet, want door het uitschakelen van sommige van die dingen kun je de boel lelijk ontregelen. Als je zeker wilt stellen dat je terug kunt naar de uitgangssituatie, maak dan vooraf een image van je HD met Macrium Reflect Free (en vergeet niet een opstartmedium te maken, en vooraf te checken of het wel werkt!)
Lorem Ipsum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2016, 16:38   #3
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

In Windows 10 is nogal het één en ander aan energie instellingen gewijzigd. Loop die per knop eens allemaal door en kijk welke functies er zijn ingesteld.

Als je de pc uitschakelt, door 5 hele seconden de aan/uit knop vast te houden, start hij dan ook opnieuw op?

Niek
Oud 20 May 2016, 22:38   #4
Marc H

Standaard

En kijk ook even in de bios.

In veel biossen kan je instellen of de computer opstart in geval van een stroomonderbreking.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 May 2016, 10:49   #5
Lorem Ipsum

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
En kijk ook even in de bios.

In veel biossen kan je instellen of de computer opstart in geval van een stroomonderbreking.
De BIOS resetten naar de fabrieksinstellingen valt ook nog te proberen.
Lorem Ipsum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 May 2016, 18:17   #6
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Kan je in het Bios Fastboot uitschakelen?

Niek
Oud 21 May 2016, 18:35   #7
vissertje

Standaard

Bedankt voor het meedenken. Jullie adviezen heb ik doorgestuurd naar m'n schoonzoon, ik zélf weet weinig van PC's af en in het bios gaan rommelen lijkt mij wat link,ik ben 78 en digibeet zodoende.. Maar ook voor verdere adviezen blijf ik uiteraard open staan.
vissertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 May 2016, 18:51   #8
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Vanwege dit verschijnsel:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vissertje Bekijk bericht
Wanneer de stekker terug geplaatst wordt start de PC vanzelf weer opnieuw op.
denk ik aan een hardwareprobleem.
Ik zou een andere voeding proberen, en zo niet, dan vermoeden dat het moederbord een fout heeft.

Je kan eerst nog proberen het aan/uit schakelaartje los te koppelen, mocht het sluiting maken, en continu verbinding maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
...
Ik denk niet dat er dan een herstart plaatsvindt bij het in slaapstand zetten.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 May 2016 om 11:20
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2016, 18:07   #9
JohnL

JohnL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Vanwege dit verschijnsel:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht

denk ik aan een hardwareprobleem.
Ik zou een andere voeding proberen, en zo niet, dan vermoeden dat het moederbord een fout heeft.

Je kan eerst nog proberen het aan/uit schakelaartje los te koppelen, mocht het sluiting maken, en continu verbinding maken.

Ik denk niet dat er dan een herstart plaatsvindt bij het in slaapstand zetten.

Nee, maar misschien wel als er gebruik gemaakt wordt van een stekkerblok met schakelaar. Er zijn verschillende niveaus van slaapstand, en vooral de oudere systemen gebruiken vaak een niet zo heel diepe slaapstand waarbij het geheugen bijvoorbeeld nog gewoon onder spanning blijft staan.

Als je die activeert en dan de schakelaar uitzet, dan zal Windows reageren alsof je er ineens de stekker uit trekt. De volgende keer dat je dan de stroom aanzet en je hebt in je BIOS ingesteld dat het systeem de laatst bekende power state aanneemt bij een stroomuitval, dan zal hij dus weer opstarten, want het systeem stond niet uit toen de stroom eraf ging.
Oud 22 May 2016, 18:26   #10
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnL Bekijk bericht
.... Als je die (de slaapstand) activeert en dan de schakelaar uitzet, dan zal Windows reageren alsof je er ineens de stekker uit trekt. De volgende keer dat je dan de stroom aanzet en je hebt in je BIOS ingesteld dat het systeem de laatst bekende power state aanneemt bij een stroomuitval, dan zal hij dus weer opstarten...
OK, dat is wel duidelijk, maar ook wel ver gezocht, want er is geen sprake van dat vissertje (of schoonzoon) de PC op zo'n manier uitzet na het in slaapstand gaan.

Slaapstand (onder W7, 8, en 10) is overigens de stand waarbij er spanning op het geheugen blijft, zodat de sessie zich, na uit slaapstand komen, gewoon hervat. Vroeger dan (ongeveer) die versies was dit de standby stand.

Ik zou (nogmaals gezegd) goed checken of er sprake is van het blijven hangen of intern sluiting hebben van het aan/uit schakelaartje.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten